Zondag 18/04/2021

Privégegevens voor het grijpen

De federale politie erkent het probleem, maar kan geen concreet cijfer op de fraude plakken. ‘Niet alleen op internet, maar ook via papieren documenten worden identiteiten vervalst. Er is nood aan een sensibiliseringscampagne.’

Niemand die er stil bij staat, maar het achteloos wegwerpen van privégegevens kan verstrekkende gevolgen hebben. Fellowes, een producent van kantoorbenodigdheden, nam de proef op de som en doorzocht een aantal vuilniszakken in de streek van Antwerpen. “De resultaten zijn verontrustend”, vertelt Johan Hereijgers, directeur van het bedrijf. “Meer dan 90 procent van de Belgen gooit vertrouwelijke informatie zonder argwaan weg, wat een stijging is van dertien procent tegenover vorig jaar.”Het bedrijf waarschuwt voor identiteitsfraudeurs die profiteren van de Belgische nonchalance. Volgens Hereijgers zijn de afgelopen vijf jaar naar schatting 90.000 à 160.000 Belgen slachtoffer geworden van identiteitsfraude. “Een aantal vergelijkbaar met Nederland. Het gaat hier om de verschillende vormen van fraude, van diefstal van een identiteitskaart, het plaatsen van advertenties of het aanvragen van kredietkaarten onder andermans naam.”Koen Van Poucke, commissaris bij de Federal Computer Crime Unit (FCCU), kent het probleem. “Identiteitsfraude zit in de lift. De federale politie beschikt echter niet over concrete cijfers. Het is moeilijk in te schatten hoe ver de fraude reikt, maar er zijn heel wat voorbeelden van gedupeerden die hun identiteit zijn kwijtgespeeld en daardoor geen lening meer kunnen afsluiten. Identiteitskaart kwijt? Ach niet erg, ik vraag gewoon een nieuwe aan. Mensen staan er niet bij stil dat iemand anders hun identiteit serieus kan misbruiken.”Fellowes nam in totaal 41 vuilniszakken onder de loep. Zijn gevonden in het afval: 220 rekeningnummers, 53 handtekeningen, 97 e-mailadressen, 126 telefoonnummers en 65 acceptgiro’s. Ook bedrijfsgevoelige informatie, rijksregisternummers, geboortedata en doktersbriefjes kwamen boven water. “Genoeg informatie om enkele van de eigenaars serieus op te lichten. In ruim 93 procent van alle zakken zijn de volledige naam, adres en woonplaatsgegevens gevonden, vrijwel altijd in combinatie met andere persoonsgebonden gegevens, waardoor er sprake is van fraudegevoelige informatie”, aldus Hereijgers.Bovendien vergelijkt volgens het onderzoek slechts 46 procent van de Belgische consumenten zijn bankafschriften en rekeningen met de ontvangstbewijzen. Belgische bedrijven gaan evenmin vrijuit, want in het onderzoek gaf 68 procent van de werknemers aan dat hun bedrijf vertrouwelijke documenten over werknemers en klanten beter zou moeten beveiligen.Hereijgers: “Iedereen heeft de mond vol van identiteitsfraude op het internet, maar de ‘manuele’ fraude bestaat ook nog. We hebben allemaal een firewall en antivirusprogramma, maar onze brievenbus staat wel open. Mensen die financiële schade opgelopen hebben door identiteitsfraude vinden veelal geen gehoord bij de politie. ‘Dat moet je met de bank regelen’, krijgen ze daar te horen. Bovendien is er ook emotionele schade. Gedupeerden durven niet naar buiten te komen met die problemen. Er is nood aan een sensibiliseringscampagne.”Die mening is ook Van Poucke van FCCU toegedaan: “De burger moet dringend geïnformeerd worden en na fraude of diefstal meteen aangifte doen van het voorval. Anders is het bijzonder moeilijk later om aan te tonen dat iemand anders onder uw identiteit handelde.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234