Maandag 27/06/2022

Privé-firma's palmen bollen van Atomium in

De Engelse vliegmaatschappij Virgin zal in juni 1999 de negen bollen van het Atomium een maand lang inpakken in haar eigen kleuren met het grote logo van Virgin erop. Een principeakkoord werd daarover bereikt met de vzw Atomium van de stad Brussel, die geld zoekt voor de dringende renovatie van Belgiës wereldberoemde icoon. Virgin betaalt 45 miljoen frank voor haar publicitaire stunt. 'We staan er ook niet bij te jubelen', zegt men bij de stad Brussel. 'Maar als we dit niet doen, hebben we binnenkort geen Atomium meer.'

BRUSSEL.

EIGEN BERICHTGEVING

Een Belgische directeur van Mercedes had het veeleer als een lolletje opgevat, toen de Brusselse schepen Freddy Thielemans begin dit jaar een oproep deed aan privé-sponsors om het Atomium te redden. Een draaiend Mercedes-teken op de hoogste bol, was dat geen idee? Het initiatief werd afgevoerd toen de directie in Duitsland achter het eigengereide gedrag van haar Belgische afdeling kwam. Voor andere grote bedrijven was het wel menens. De Engelse vliegmaatschappij Virgin zal de bollen van het Atomium volgende zomer inpakken in een rode stof met daarop het logo van Virgin. De vzw Atomium, die het monument voor de stad Brussel exploiteert, is momenteel ook volop aan het onderhandelen met Eurofoot 2000. De bedoeling is dat de negen bollen in het jaar 2000, tijdens het Europees voetbalkampioenschap, omgetoverd worden in negen reusachtige voetballen - met de merknaam van de sponsor. Alleen over de prijs wordt nog gediscussieerd.

Het Atomium, veertig jaar geleden bedoeld als een tijdelijk bouwwerk voor de wereldtentoonstelling van 1958, is vandaag in slechte staat. De pijlers zijn verroest, de aluminium buitenbekleding heeft haar glans verloren en is op verscheidene plaatsen losgekomen, zodat het in veel bollen binnenregent. "Als we nu niet ingrijpen, is dit monument over tien jaar een ruïne en moet het tegen de vlakte", waarschuwde Freddy Thielemans, voorzitter van de vzw Atomium. Maar toen Thielemans een openbare Europese aanbesteding lanceerde, bleek de prijs voor een nieuw Atomium te schommelen tussen 600 en 950 miljoen frank. "Twee jaar lang heeft de stad Brussel, eigenaar van het bouwwerk, onderhandelingen gevoerd met de federale overheid en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest", zegt Sandrine Mossiat, persattaché van Thielemans. Uiteindelijk sloten de drie regeringen een protocolakkoord af dat inhield dat ze de kosten, zo'n 700 miljoen frank voor herstellingswerken en renovatie, eerlijk onder elkaar zouden verdelen. "Toen werd het akkoord plots afgeblazen", zegt Mossiat. "Er was slechts 240 miljoen. De rest moest de vzw zelf zien te vinden. De stad Brussel kon wel nog een som van 200 miljoen frank lenen, maar de rest?"

Privé-sponsors dus. Acht kandidaten reageerden op de oproep van Thielemans, waaronder Belgacom, Mercedes, het Engelse Fast Forward, en Virgin. "Niet al die kandidaten waren ernstig", zegt Mossiat nu. "Er was ook een reactie bij van een kleine zelfstandige die voorstelde dat elke Belg tien frank zou bijleggen. Er komen binnenkort wellicht nog twee contracten uit de bus met een Franse en een Amerikaanse firma. Wij zijn ook niet echt gelukkig met deze oplossing, maar we kunnen niet anders meer."

Waar eindigt deze vorm van commercialisering? Mogelijk in een tiende bol voor het Atomium. Dat - dolle - idee werd vorig jaar gelanceerd door architect Francis Metzger, die er een soort congrescentrum wilde in onderbrengen. De nutsmaatschappij Tractebel zag het idee meteen zitten en formuleerde een voorstel. "Wij hebben goede hoop dat het erdoor komt", zegt architect Metzger. "Het Atomium is nu iets waar de mensen één keer in hun leven naartoe komen. Met een congrescentrum in een tiende, ondergrondse bol zouden de mensen steeds terugkeren. Bovendien is de ligging ideaal: iedereen weet het Atomium liggen en er is parkeerplaats genoeg."

De inmiddels bejaarde ontwerper van het Atomium, André Waterkeyn, ziet het idee van de tiende bol absoluut niet zitten. "Waar zouden ze hem zetten? In de ondergrond? Maar daar zitten de fundamenten!", fulmineerde hij gisteren. Waterkeyn, die nog steeds in de raad van bestuur van de vzw Atomium zetelt, heeft minder moeite met Virgin en Eurofoot. "Dat is iets tijdelijks. Maar die tiende bol... laten we serieus blijven." (AmB)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234