Donderdag 24/09/2020

'Print is nog altijd veel te groot om links te laten liggen'

Terwijl het Finse moederbedrijf de laatste hand legt aan een drastische herschikking, heeft Aimé Van Hecke zijn plan voor Sanoma België al klaar. MetFeeling,Libelle,Flair (en hun Franstalige varianten) plusStorywil hij ook buiten de print geld verdienen. 'De digitalisering is meer een opportuniteit dan een bedreiging.'

Met de opening van de hippe Bar Marie kon Sanoma vorige week zijn nieuwe stek aan het station in Mechelen officieel inhuldigen. In het gerenoveerde gebouw van de RTT stoomt het mediabedrijf zich klaar voor de digitale toekomst, een transformatie die met grote en kleine veranderingen gepaard gaat. Zoals bijvoorbeeld het invoeren van flexibele werkplekken. En ook CEO Aimé Van Hecke gaat mee in die stroom der verandering. Een eigen bureau heeft hij niet meer. Net als alle andere personeelsleden moet hij 's ochtends voortaan op zoek naar een vrij plaatsje waar hij zijn laptop kan inpluggen. "Dat is even wennen, ja, maar het lukt. Johnny Thijs heeft bij Bpost ook geen eigen bureau meer."

Belangrijker is echter wat er de volgende maanden met de tijdschriften van Sanoma staat te gebeuren. Onder druk van de tegenvallende advertentie- en lezersmarkt houdt het Finse bedrijf momenteel alle activiteiten tegen het licht. Een strategische denkoefening heet dat in managementtermen. Eind oktober pas wordt duidelijk welke koers het Sanomaschip voortaan zal varen. Maar nu al is de denkoefening het gespreksonderwerp aan de koffieautomaat. Er wordt gespeculeerd over massale ontslagen in Nederland, over het opdoeken van een hele reeks titels en een verkoop van de televisieactiviteiten van de groep.

Veel wil Van Hecke nog niet kwijt over wat er staat te gebeuren. "Daar kan ik nu nog niets over zeggen." Wel is nu al duidelijk dat Sanoma België in de toekomst heel duidelijk voor vier tijdschriften kiest.Story,Libelle/Femme d'Aujourd'hui,Feeling/GaëlenFlair. De 'key brands', zoals Van Hecke ze omschrijft. Merken waar flink zal in geïnvesteerd worden en die meer moeten zijn dan alleen een magazine. "Die vier titels zijn onze grootste merken en bereiken de meeste mensen", legt Van Hecke uit. "Zij bieden ons de grootste mogelijkheden om ook buiten print geld te verdienen."Libellebijvoorbeeld is nu al een tv-zender, terwijlStoryradio maakt en een eigen platenlabel krijgt. Die twee projecten vormen de start voor nog meer uitstapjes buiten print. OokFlairbijvoorbeeld krijgt volgend jaar een digitaal vervolg. "Op een platform dat aansluit bij de leefwereld van de jonge lezeressen van dat blad."

Betekent die keuze voor vier merken dat Sanoma niet meer in de andere titels investeert?

Aimé Van Hecke: "Met de andere merken blijven we verder werken zoals we dat tot nu altijd gedaan hebben. Het zijn monoprintmerken en die exploiteren we verder als monoprintwerken. Als we daar afgeleide, digitale producten kunnen voorontwikkelen, zullen we dat niet nalaten, maar voor onze volwaardigemultimediale ontwikkeling focussen we op de grootste merken."

Kunt u begrijpen dat de keuze voor die grootste merken onrust creëert bij de anderen?

"Nee, want we blijven onze andere merken ook op een zo goed mogelijke manier verder beheren. Vitaya bijvoorbeeld zullen we om evidente redenen niet zelf verder multimediaal ontwikkelen(de tv-zender is eigendom van de Vlaamse Mediamaatschappij, red), maar dat blad hebben we vorig jaar wel fundamenteel gerestyled. Maandelijks verkopen we nu 10.000 exemplaren meer. De printmarkt is nog altijd veel te groot en veel te interessant om er niets meer mee te doen."

Heeft een magazine dat alleen op papier bestaat nog een toekomst? U hebt zelf altijd op het belang van een multimediale aanpak gehamerd.

"Een aantal grote printmerken doet op dit moment nog goede zaken. Maar de druk op de printmarkt valt niet te ontkennen. Het komt er op aan je aan te passen. Elke uitgever doet dat.

"We zweren gedrukte magazines ook niet af. Integendeel zelfs. Vorig jaar hebben we metStorywoodeen tweede magazine gelanceerd bijStory. Een grote inspanning die ons heeft toegelaten om in netto-inkomsten uit print 30 procent te groeien ondanks de terugval in verkoop.(Story heeft toen ook zijn prijs verhoogd van 2 euro naar 2,75 euro, red)"

Een eenmalige ingreep. U kan de prijs niet elk jaar verhogen om de teruglopende verkoop te compenseren.

"Alles hangt af van de kwaliteit van de inhoud die je biedt. Je moet steeds toegevoegde waarde creëren. Dat is het kernpunt. Zolang je er in slaagt om binnen je medium sterke verhalen te brengen die mensen echt boeien heb je alle mogelijke kansen.

"Daarom zie ik de digitalisering ook veel meer als een opportuniteit dan als een bedreiging. Libelle TV biedt een hele reeks mogelijkheden binnen het merk Libelle die we vanuit een pure printbenadering niet zouden kunnen realiseren.

"Als je zoiets wil doen, moet je ook je organisatiestructuur in functie hiervan reorganiseren. Dat is wat we hier in Mechelen doen. Het gaat niet alleen over het gebouw an sich. Het was ook belangrijk om allemaal samen onder een dak te zitten. Zo konden we bijvoorbeeld geïntegreerde,nationale teams creëren die niet alleen print maar ook audiovisuele content zullen creëren."

U voegt Nederlandstalige en Franstalige redacties samen en creëert poules van journalisten die voor de verschillende tijdschriften van de groep moeten werken. Gaat dat niet ten koste van de redactionele kwaliteit?

"Niet noodzakelijk. Die nieuwe manier van werken zorgt er voor dat de beste redactrices van bijvoorbeeldLibelleen de Franstalige tegenhangerFemme d'Aujourd'huiintenser met elkaar kunnen samenwerken. Dat levert betere, nationale magazines op terwijl we ook oog blijven hebben voor regionale verschillen."

Maar die bladen worden nu wel met minder mensen gemaakt dan ervoor?

"Ze worden nu op een efficiëntere manier gemaakt. Een blad met meer mensen maken levert trouwens niet noodzakelijk een beter blad op. Efficiëntie is met minder middelen dezelfde kwaliteit brengen, of met dezelfde middelen betere kwaliteit."

Ook daar bereik je ooit een limiet. Vroeg of laat zie je die besparingen terug in het eindresultaat.

"Er is een verschil tussen besparen en het creëren van efficiëntie. Met dat laatste bespaar je op kosten die het verschil niet maken in het eindresultaat."

Iets anders. Sanoma is via De Vijver Media ook mede-eigenaar vanHumo. Sinds vorige week is Danny Ilegems daar hoofdredacteur. Dezelfde Ilegems die de voorbije jaren nauw met u samenwerkte voor een hele reeks magazines. Is de greep van Sanoma opHumonu groter geworden?

"Maar neen. Als je die redenering doortrekt zou vorig jaar de greep van Corelio groter geworden zijn met de benoeming van Wouter Van Driessche(die tot dan bij Corelio werkte, red).Dat soort dingen speelt absoluut niet. We zochten een goede kapitein van hetHumo-schip.

"Ik heb Danny Ilegems verschillende jaren gekend als een goede en professionele hoofdredacteur en ik denk dat hij een achtergrond en profiel heeft die in deHumo-omgeving goed moet gedijen. Dat was vroeger al zo en ik denk dat dat nog zo is."

Had u hem niet liever binnen het bedrijf gehouden?

"Soms moet je keuzes maken in het leven. We zijn Danny ook niet kwijt. MetHumoleidt hij ook nu een belangrijk stuk van onze portfolio. Zijn belang daalt dus niet. Integendeel, het neemt toe."

U verweetHumovorig jaar dat het blad de stap naar de 21ste eeuw nog niet had gezet. Is dat ondertussen wel gebeurd?

(lacht)"Geen commentaar. Jullie weten ook hoe het metHumogaat. Er is nog werk."

Sanoma is ook aandeelhouder van televisiezenders VIER en VIJF. U liet begin dit jaar weten dat die eerste zender het dit najaar significant beter moest doen dan het jaar voordien. Is dat gelukt?

"Het is nog vroeg, maar de cijfers wijzen er op dat het in de goede richting gaat. Daarbij zijn niet alleen de gemiddelden belangrijk maar ook de pieken die de SBS-zenders halen. Op maandag en donderdag pieken VIER en VIJF tot boven de 25 procent marktaandeel. Maar het blijft een werk van lange adem. De volgende uitdaging is nu om in de winter en de lente, wanneer bepaalde topprogramma's er niet meer zijn, beter te doen dan de winter en de lente van vorig jaar."

Zowat iedereen in de televisiewereld is het er over eens dat VIER nu een slimmer zendschema heeft dan vorig jaar. Hebt u daar een hand in?

"Het SBS-management is verantwoordelijk voor de programmering. In goede en slechte tijden. Ik ben niet operationeel betrokken bij SBS."

Wordt er bij het opstellen van zo'n zendschema toch niet eens naar u gebeld? U was tenslotte jarenlang directeur televisie bij de VRT.

"Het gaat verder dan een telefoontje. De programmering van de zenders wordt ook besproken op de raad van bestuur van De Vijver Media waarin ik zetel. Maar de eindverantwoordelijkheid blijft bij het management liggen. Zij moeten er voor zorgen dat wat beide zenders brengen aansluit bij de noden van het publiek. Zoiets lukt nooit volledig bij de eerste poging. En dan moet je analyseren, bijsturen en opnieuw verder gaan. Ik heb op de VRT nooit anders meegemaakt."

U had destijds zes jaar nodig om Eén opnieuw op de kaart te zetten. Kan VIER zich evenveel tijd permitteren?

"We hebben in die zender geïnvesteerd, we hadden een goede reden om dat te doen en we proberen nu samen met de andere aandeelhouders om zo snel mogelijk rendement op die investering te krijgen. Daar staat geen specifieke timing op. Een grote stabiele plaats verwerven in een competitief televisielandschap als het Vlaamse vergt tijd. "

Meer tijd dan u had ingeschat?

"Je kan nu eenmaal niet alles op voorhand weten. Soms kan je alleen weten of iets zal werken door het effectief te proberen. Niemand heeft een glazen bol. Maar wanneer je dan ziet wat werkt en wat niet, komt het er op aan de juiste conclusies te trekken."

Was die denkoefening niet sneller gegaan met u achter de knoppen?

"Dat is niet aan de orde. Ik heb voldoende mogelijkheden binnen mijn rol als bestuurder bij De Vijver Media om mijn ervaring te delen. Bij de VRT heb ik ook foute beslissingen genomen die ik dan later moest bijsturen. Trouwens, ik heb al meer dan voldoende op mijn bord met mijn verantwoordelijkheden bijSanoma."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234