Zondag 05/02/2023

NieuwsGroot-Brittannië

Prins William na rapport over interview met prinses Diana: ‘BBC heeft mijn moeder in de steek gelaten’

Prinses Diana tijdens het BBC-interview in 1995. Prins William verwijt BBC een aandeel in ‘paranoia’ van zijn moeder. Beeld Corbis via Getty Images
Prinses Diana tijdens het BBC-interview in 1995. Prins William verwijt BBC een aandeel in ‘paranoia’ van zijn moeder.Beeld Corbis via Getty Images

Niet alleen is een legendarisch interview met prinses Diana door bedrog tot stand gekomen, de BBC hield nadien het stinkende potje vakkundig gedekt. Dat blijkt uit een rapport. Prins William en premier Boris Johnson halen stevig uit naar de Britse omroep.

Michiel Martin

“Als de BBC de klachten grondig had onderzocht in 1995, had mijn moeder geweten dat ze misleid was. Ze werd niet enkel in de steek gelaten door een schurk van een verslaggever, maar ook door de bazen van de BBC die de andere kant op keken zonder vragen te stellen.” In een videoboodschap op Twitter reageert prins William erg emotioneel op een nieuw rapport dat onderzocht hoe een BBC-interview met prinses Diana in 1995 tot stand kwam.

Op 20 november in dat jaar vond een legendarisch interview plaats met prinses Diana, afgenomen door journalist Martin Bashir voor het programma Panorama. In het interview praatte Diana openhartig over haar eetproblemen, de stroeve band met Buckingham Palace en het liefdesverraad van haar echtgenoot prins Charles. De meest explosieve uitspraak: “We waren met zijn drieën in dit huwelijk, dus het was een beetje druk.” Het interview leidde mee tot de scheiding in 1996.

De conclusie van een onafhankelijke onderzoekscommissie, die de omstandigheden rondom het interview onderzocht, is niet mals. Bashir liet valse bankafschriften maken, die suggereerden dat Diana in opdracht van de koninklijke familie werd geschaduwd door de Britse veiligheidsdienst MI5. De tijdlijn in het 127 pagina’s lange onderzoeksrapport ondersteunt de these van Diana’s broer, die eerst werd benaderd door Bashir: zonder die documenten was het interview er wellicht nooit gekomen.

Doofpot

Bashir nam vorige week al ontslag, officieel om gezondheidsredenen. “Ik heb Martin Bashir ontmoet op 31 augustus 1995, exact twee jaar later stierf mijn zus en ik trek een lijn tussen die twee gebeurtenissen”, windt Spencer er weinig doekjes om. In 1997 kwam Lady Di om bij een auto-ongeluk in een Parijse tunnel. Ook prins William stelt onomwonden dat “de blunder van de BBC heeft bijgedragen aan haar angst, paranoia en isolatie”.

Die ‘blunder’ betreft niet enkel de uitzending van het interview, maar ook de nasleep ervan. In 1996 was er namelijk al een intern onderzoek. Tony Hall, de latere omroepdirecteur, concludeerde toen dat Bashir “eerlijk” was geweest. Lord Dyson, de rechter die de nieuwe commissie leidde, stelt dat Halls onderzoek “gebrekkig” en “hopeloos ondoelmatig” was.

De toenmalige BBC-leiding leek te kiezen voor de doofpot. Vlak na de uitzending al stapte Matt Wiessler, de man die gevraagd was door Bashir om de documenten te vervalsen, naar verschillende mensen binnen de omroep met zijn verhaal. Ook een aantal tegenstrijdigheden in de tijdlijn van Bashir werden nooit onderzocht. Volgens Lord Dyson was de uitkomst heel anders geweest “als ze gewoon de moeite hadden genomen” om met Diana’s broer te praten.

Hoewel de feiten dateren van 25 jaar geleden, en de bestuursraad van de BBC zelf de onderzoekscommissie in het leven riep, komt de omroep er niet zonder kleerscheuren van af. Naast de duidelijke sneer van prins William klaagt Harry vanuit Amerika over “een cultuur van exploitatie en onethische praktijken” binnen de media in het algemeen.

De BBC bood de betrokkenen schriftelijk excuses aan. “Dit voldeed niet aan onze hoge eisen voor integriteit en transparantie.” Daarmee is de kous voor de politiek echter niet af. Premier Boris Johnson toont zich “erg bezorgd” over het nieuwe rapport. “Ik hoop dat de BBC elke mogelijke stap zal nemen om ervoor te zorgen dat dit nooit meer gebeurt.”

Het verhaal tast de geloofwaardigheid van de omroep aan op een ongelegen moment. De regerende tory’s zien de BBC als bevooroordeeld en stelden de voorbije jaren al meermaals haar financiering in vraag. Justitieminister Robert Buckland stelt alvast dat de regering moet kijken of het bestuur van de BBC “hervormd moet worden in het licht van deze verwoestende bevindingen”.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234