Dinsdag 15/06/2021

NieuwsBrits koningshuis

Prins Harry dreigt nu ook met rechtszaak tegen BBC: ‘We vroegen wel om toestemming voor naam Lilibet’

Prins Harry. Beeld Getty Images
Prins Harry.Beeld Getty Images

Slechts enkele dagen na de geboorte van hun tweede kindje zijn de Britse prins Harry (36) en zijn vrouw Meghan (39) verwikkeld in een ruzie met de BBC. Ze dreigen de publieke omroep aan te klagen omdat die beweerde dat het koppel de koningin niet om toestemming vroeg om hun dochter Lilibet te noemen.

Harry en Meghan maakten zondag de geboorte bekend van dochter Lilibet ‘Lili’ Diana Mountbatten-Windsor. Haar naam is een eerbetoon aan Harry’s grootmoeder, Queen Elizabeth, wiens koosnaam Lilibet was. Daarnaast eert hij ook zijn overleden mama, prinses Diana.

Volgens verschillende royaltywatchers zou dit een stap naar verzoening zijn. Sinds hun explosieve interview met Oprah Winfrey botert het namelijk niet meer zo goed binnen de koninklijke familie. Maar de BBC heeft zijn bedenkingen bij een potentiële verzoening, aangezien ze via een koninklijke bron te horen kregen dat het koppel geen toestemming vroeg aan Elizabeth voordat ze de naam kozen.

Valse beschuldigingen

Harry en Meghan zeggen dat de koningin het eerste familielid was dat ze gebeld hebben. “Tijdens dat gesprek deelde Harry hun hoop om hun dochter Lilibet te noemen”, aldus hun woordvoerder. “Als de Queen dit niet zou willen, dan zouden ze de naam niet gebruikt hebben.”

Advocaten van de hertog en hertogin van Sussex hebben nu een brief naar enkele mediaorganisaties gestuurd, waarin ze stellen dat het BBC-artikel niet klopt en dat de beschuldigingen niet herhaald mogen worden. Anders dreigen ze met verdere juridische stappen.

Zowel de BBC als Buckingham Palace willen niet reageren op de zaak.

Verschillende lopende rechtszaken

Het is niet de eerste keer dat het koppel een rechtszaak start tegen de media. De hertog en hertogin van Sussex hebben nog enkele lopende rechtszaken tegen verschillende tabloids: ze klaagden onder meer The Sun, Splash News en enkele paparazzi aan. Begin mei won Meghan Markle de volledige rechtszaak tegen de Britse tabloid Mail on Sunday, nadat die een vertrouwelijke brief aan haar vader publiceerde zonder haar toestemming.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234