Woensdag 30/11/2022

Prins Charles' Angels moeten koninklijke imago oppoetsen

Charmeoffensief moet prins populair maken bij jongeren

Brussel

Eigen berichtgeving

Bernard Dewulf

Prins Charles heeft een imagoprobleem. Wel meer prinsen hebben dat, maar niet allemaal zijn ze jonge vader. Charles heeft grote zonen en die steken hem nu inzake populariteit naar de kroon.

Tijd voor actie dus.

Charles heeft een zware periode achter de rug. Er was commotie over de verkoop van giften aan de koninklijke familie. Zijn bediende Michael Fawcett verliet hem - Engeland begreep hoe hij zelfs de tandpasta op de koninklijke tandenborstel aanbracht. Hij verloor zijn spin doctor Marc Bolland. En ook zijn persverantwoordelijke, Colleen Harris, stapte op. Dat alles kwam zijn reputatie bepaald niet ten goede, terwijl zijn zonen gewoon door te groeien almaar populairder worden.

Daarom heeft de onfortuinlijke prins besloten zijn zaak in handen te nemen. Volgende maand brengt hij een groot all-stars-spektakel in Shakespeares Globe. Daaraan zullen, zo meldt The Observer, enkele van de bekendste sterren van tv en film deelnemen. Zo, en met de hulp van hiphop en andere trendy muziek, wil de prins proberen meer jonge mensen te bereiken.

Het gebeuren wordt georganiseerd door The Prince's Trust, in de hoop veel geld in te zamelen om daarmee projecten voor jongeren te steunen. Dat fonds doet dat al 27 jaar lang, maar Charles wil nu meer zelf op de voorgrond treden. Daarom zal ook de naam van het fonds lichtjes veranderen. Het lidwoord 'The' valt weg, voortaan spreken we gewoon van Prince's Trust. Er komen bovendien een nieuw logo en een nieuwe slogan: 'Get your life working with Prince's Trust' (Zet je leven aan het werk met Prince's Trust). Charles' zonen, de prinsen William en Harry, zijn erg populair bij het publiek waarop het fonds zich richt. Charles heeft zich voorgenomen om niet in hun schaduw te blijven. Hij was verheugd te vernemen dat hij de laatste tijd wat meer gerespecteerd wordt door jonge mensen, onder meer door zijn uitspraken over het milieu. Het fonds zal vaker gebruik maken van zijn naam en ook vaker bestempeld worden al 'hedendaags koninklijk', dit in een poging om het stoffige en stijve imago van de koninklijke familie te veranderen. Sir Tom Shebbeare, de baas van de Trust, zei over het aanstaande spektakel: "We moeten meer aansluiting vinden bij jongeren. De mensen zouden het jammer vinden als we niet verder kwamen dan namen als Phil Collins en Joe Cocker. Die hadden we 25 jaar geleden ook al. We zullen meer aandacht besteden aan hiphop en urban music. Daar luistert onze doelgroep naar."

Op het gala van 15 oktober zal Robbie Williams de topact zijn. Liz Hurley zal gastvrouw spelen. Victoria Beckham zal verschijnen en als designers zullen aanwezig zijn: Chanel, Chloe, Dolce & Gabbana, Gucci, Calvin Klein, Julien Macdonald, Stella McCartney, Alexander McQueen, Matthew Williamson en Versace.

Ook heeft de Trust plannen om zich meer te associëren met het voetbal en het cricket.

Prins Charles heeft zich in al deze demarches actief gemengd. Shebbeare: "Charles zou nooit zomaar iets veranderen gewoon voor de verandering. Maar het nut van deze verandering sprak vanzelf voor hem." De prins heeft zelf tal van ideeën aangebracht en wil ook over vijf jaar nog altijd actief deelnemen. "Indien William en Harry willen meedoen, zijn ze welkom. Maar William zit aan de universiteit en we willen hem daar niet lastig vallen."

Charles begint zeker niet te vroeg aan deze oppoetsbeurt van zijn imago. Al geruime tijd ligt hij niet zo goed meer bij de Britse publieke opinie. Vorige maand nog werd hij daarvoor, ten overvloede, gewaarschuwd door zijn eigen ex-spin doctor, Mark Bolland, die jarenlang zijn rechterhand was. "Er verschijnt zelden nog iets positiefs over de prins", zei die toen.

Het zal Charles niet ontgaan zijn, getuige dit plotselinge charmeoffensief. Hij krijgt in ieder geval de steun van opvallend veel stars. Of die nu worden ingeschakeld ten behoeve van de Trust, van de behoeftigen dus, of van Charles' wederopstanding is niet helemaal duidelijk.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234