Zondag 25/10/2020

Primeur: 'Plus-size'-model in bikini-editie Sports Illustrated

Plus-size model Ashley Graham zoals ze te zien is in de badpakkenspecial van Sports Illustrated.Beeld Sports Illustrated

Pikanter kan de foto op de cover van de jaarlijkse badpakkenspecial van Sports Illustrated bijna niet worden. Het lijkt bijna alsof Hannah Davis haar bikinislipje gaat uittrekken. Toch is niet de gewaagde pose van het 24-jarige supermodel op de voorpagina van het blad dat de gemoederen bezighoudt. Voor het eerst in de ruim 50-jarige historie van de speciale bikini-editie van het Amerikaanse sportblad zal een plus-size model te zien zijn.

Ashley Graham was al beroemd vanwege haar rol in campagnes voor spijkerbroekenmerk Levi's en fotoshoots in magazines als Vogue, Harper's Bazaar en Glamour. Maar weinig mannen (en vrouwen) hadden er serieus rekening mee gehouden dat de 27-jarige Amerikaanse uit Lincoln, Nebraska met haar maat 46 het beroemde badpakkennummer zou halen. Ook al betreft het slechts een advertentie voor Swimsuits For Alll.

De jaarlijkse Sports Illustrated Swimsuit Edition is tenslotte naast een reis langs paradijselijke witte stranden ook een ode aan het perfecte strandlichaam. Of, zoals de Amerikanen het graag typeren: de 'Super Bowl voor modellen'.

Overdreven lijkt dat niet, als je eerdere topmodellen bekijkt die sinds 1964 op de voorkant stonden van de badpakkenspecial van Sports Illustrated. Neem Tyra Banks, Christie Brinkley, Heidi Klum, Elle Macpherson of Irina Shayk, het Russische topmodel dat onlangs haar relatie verbrak met voetbalster Cristiano Ronaldo.

Talkshowhost Jimmy Fallon maakte er in 'The Tonight Show' bij de onthulling van de editie van dit jaar - vanaf 9 februari in de winkels - evenmin een geheim van zeer gecharmeerd te zijn van de beeldschone Hannah Davis, vriendin van voormalige New York Yankees-honkballer Derek Jeter. Een houding die Fallon ongetwijfeld boze reacties van vrouwenorganisaties zal opleveren wegens vermeend seksisme.

Ook Sports Illustrated moet elk jaar ten stelligste weer ontkennen slechts de perfectie van het vrouwelijk lichaam te promoten. Het gaat volgens het glossy sportmagazine echt om de nieuwste bikini's en badpakken.

Met de keuze voor de advertentie met Graham lijken de samenstellers van het blad dat te benadrukken. Het past ook bij de sinds 2013 heersende trend op de catwalk, op reclameposters - denk aan de reclames van Dove - en modemagazines om meer rondingen te laten zien.

Trots

Graham zelf heeft altijd benadrukt trots te zijn op haar lichaam. "Ik weet dat mijn rondingen sexy zijn, en ik wil dat ieder ander hetzelfde denkt over haar rondingen. Er is geen reden om je rondingen te verbergen, je hebt redenen genoeg om ze te tonen."

En dat Graham's primeur als plus-size model in de bikini-editie slechts een adverentie is voor badpakkenmerk Swimsuits For All, hetzelfde merk dat vorig jaar al met een alternatieve cover voor de badpakkenspecial van Sports Illustrated op de proppen kwam en modellen met een maatje meer in de kijker zette? Volgens het model moeten we er niet te lichtzinnig over doen en is haar verschijning in het beroemde blad het begin van de 'Curvy Girl Era'.

Haar foto in een zwarte bikini zal wereldwijd vollere vrouwen helpen zich sexy te voelen in badkleding. Om haar boodschap nog verder te onderstrepen zijn Graham en Swimsuits For All ook een sociale media campagne gestart, onder de hashtag #CurvesInBikinis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234