Donderdag 09/12/2021

Primeur in België: EHBO-cursus wordt verplicht bij behalen rijbewijs in Brussel

(Archieffoto) Beeld ANP
(Archieffoto)Beeld ANP

Op voorstel van staatssecretaris Bianca Debaets (CD&V) heeft de Brusselse regering in eerste lezing de hervorming van de rijopleiding en het rijexamen (categorie B) in het Brussels gewest goedgekeurd. Er komen vier trajecten voor het halen van je rijbewijs. Opvallend is dat er een manier komt om snel een rijbewijs te halen, zonder stageperiode. De risicoperceptietest en een opleiding eerste hulp bij ongevallen zullen verplicht worden, zo meldt de staatssecretaris.

Er komen twee opleidingstrajecten bij. Er zal onder meer een mogelijkheid zijn om zonder eigen wagen snel examen af te leggen. De leerling-bestuurder volgt dan 30 uur rijles bij de rijschool. Daarna kan hij het examen afleggen zonder een stageperiode te moeten doorlopen. "Die 30 uur rijles zijn niet zomaar uit de lucht gegrepen. Dat is beslist in overleg met de rijschoolsector", klinkt het bij de woordvoerder van Debaets. Uit bevragingen is gebleken dat vooral in het Brussels Gewest veel mensen niet beschikken over een eigen wagen. "Als bij het vinden van een job een rijbewijs een vereiste is, kunnen zij dat op deze manier snel behalen."

Een ander nieuw opleidingstraject is de mengvorm tussen vrije begeleiding en rijschool. Leerling-bestuurders vanaf 17 jaar kunnen praktijklessen nemen bij de rijschool (14 uur vorming), gevolgd door minimaal 6 maanden vrije begeleiding en een maximale stageduur van 18 maanden. In dit opleidingstraject zullen de vrije begeleiders verplicht zijn om een pedagogische vorming te volgen.

De vrije begeleiding blijft behouden. De minimale stageperiode na het slagen in het theoretisch rijexamen stijgt van 3 naar 9 maanden. De maximumduur van de stageperiode wordt teruggebracht tot 18 maanden. Nieuw is dat ook de begeleiders een ondersteuningsaanbod krijgen. Ook het opleidingstraject met de rijschool blijft behouden (20 uur praktijklessen bij de rijschool gevolgd door een vrije stage van minimaal 3 maanden).

EHBO-cursus

Voordat bestuurders hun rijbewijs kunnen halen, worden alle kandidaten verplicht om een EHBO-opleiding te volgen, met onder andere het aanleren van de juiste reacties wanneer er een ongeval is gebeurd. "Dat is een primeur voor België." Ook wordt een risicoperceptietest ingevoerd. Die laat toe te testen hoe iemand anticipeert op voetgangers, fietsers en motorrijders. In het beoordelingssysteem van het theorie-examen zal er een groter gewicht toegekend worden aan fouten die een zware overtreding inhouden betreffende het verkeersreglement. Wie een tweede fout maakt op dat vlak, zal sowieso gebuisd zijn.

Nieuw is ook de invoering van een logboek voor kandidaat-bestuurders. Daarin houden de kandidaat-bestuurders de evoluties in hun opleidingstraject bij zoals het gereden aantal kilometers en de weersomstandigheden waarin dat gebeurde. Voor de begeleiders is er een nuttig handboek met een lessenpakket voor thuis.

De vernieuwde Brusselse rijopleiding zal van kracht gaan in de loop van volgend jaar.

"Geen goed signaal"

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) is geen voorstander van het schrappen van de oefenperiode. "De oefenperiode is ingebouwd om geleidelijk aan ervaring op te doen", zegt woordvoerder Werner De Dobbeleer. Iets wat cruciaal is om het risico op ongevallen door onervarenheid te verkleinen. "Een voldoende lange oefenperiode is erg belangrijk, zo blijkt ook uit internationale studies in bijvoorbeeld Noorwegen en Oostenrijk", aldus De Dobbeleer.

Oefening baart kunst, ook bij autorijden. Studies hebben aangetoond dat de eerste 1.500 km bepalend zijn en men heeft dus alle belang bij een oefenperiode die lang genoeg duurt. "Op de app van de VSV (de 'rijbewijzer') is het streefdoel van de oefenperiode zelfs 3.000 km", beklemtoont de woordvoerder.

Systeem van gradueel leren

Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid hamert op het belang van ervaring opdoen. "Onderzoek over heel de wereld toont aan dat ervaring opdoen en het ondersteunen van deze ervaring enorm belangrijk is. Daarom zien we in goed presterende landen (zoals Nederland, Oostenrijk, Duitsland...) dat men de leertijd juist gaat verlengen", stelt het BIVV.

"Ideaal gezien evolueert men naar een systeem van gradueel leren. Hierbij voorziet men verschillende fases waar de kandidaat-bestuurder veel ervaring moet doorlopen, telkens met minder beperkingen, alvorens hij een volwaardig rijbewijs kan verkrijgen. Een rijopleiding wordt dan meer een leerproces dan een voorbereiding op een examen", aldus nog het BIVV.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234