Woensdag 27/01/2021

Prijzenoorlog zet fabrikanten en personeel onder druk

De consument wrijft zich in de handen met al dat prijzengeweld in de supermarkten. Maar voor de voedingsproducenten en het supermarktpersoneel in ons land is er veel minder reden tot vreugde. Zij voelen de druk op de ketel toenemen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

'De fabrikanten voelen hun lonen en energiefactuur stijgen, maar kunnen die extra kosten niet meer doorrekenen aan de supermarkten. Want die moeten nu niet weten van prijsstijgingen. De consument houdt de kleintjes in de gaten en is niet langer trouw aan zijn winkel om de hoek. De marges van de supermarkten staan daardoor onder zware druk. En ook die van de leveranciers worden steeds magerder", zegt Chris Moris van de voedingsfederatie Fevia.

"De voedingsbedrijven in ons land zijn daarom op zoek naar uitwegen om kosten te besparen. Door verdere automatisatie en een hogere productiviteit. Als de prijs niet omhoog kan, moet de kost maar naar beneden. Maar dat zou op lange termijn nare gevolgen kunnen hebben voor de tewerkstelling. Nestlé heeft onlangs een Waalse fabriek gesloten waar melkpoeder voor baby's werd geproduceerd. En zo zouden er nog meer kunnen volgen", legt Moris uit. "Voorts is het ook verontrustend dat er door de prijzendruk alsmaar minder budgetruimte overblijft voor onderzoek en innovatie. Terwijl de bedrijven alleen met nieuwe producten groei kunnen garanderen."

Een ander gevolg van het prijzengeweld is dat supermarkten alsmaar minder producten in de rekken zetten. Een kleiner assortiment zorgt nu eenmaal voor minder kosten. Dat is de strategie van harddiscounters als Aldi en Lidl en in mindere mate van Colruyt. "Voor sommige producten blijven er maar twee types meer in de rekken staan. Het bekendste merk en het huismerk van de supermarkt. Al de rest valt er tussenuit. Dat is natuurlijk een ramp voor de producenten van de merken die geen toppositie hebben verworven. Zij zullen nog veel harder moeten vechten voor hun plaatsje in de winkelschappen", zegt de topman van Fevia.

Eén van de bekendste voorbeelden van dat afslankingsproces was de beslissing van voedingsgigant Unilever om 1.200 merken die toch geen marktleider waren af te stoten. De groep focust zich in de toekomst op 400 topmerken waar de supermarkten niet omheen kunnen, zoals Lipton, Knorr, Iglo, Dove en Rexona.

Voor het personeel in de winkel zelf werden er al doemscenario's geschetst. Volgens Unizo, de Unie voor Zelfstandige Ondernemers staan er in de distributiesector op termijn 7.600 jobs op de helling. Volgens vakbondsman Chris Van Droogenbroeck (ACV) zal het wel niet zo'n vaart lopen. "Toch merken we dat de arbeidsvoorwaarden bij de supermarkten er zienderogen op achteruit gaan", zegt Van Droogenbroeck. "Het personeel moet steeds meer flexibiliteit aan de dag leggen. Op piekuren hebben de winkels een volledige bezetting nodig. Op rustiger momenten mag de werkvloer zo goed als leegstromen. Daardoor krijgen steeds minder mensen een voltijds contract aangeboden. Ze zijn meestal maar twintig uur in de week nodig. En het uurrooster is elke keer anders, wat het heel moeilijk maakt om er een tweede baan bij te nemen", legt de vakbondsman uit. Van Droogenbroeck: "En als de kassiersters of rekkenvulsters dan toch eens wat extra uren mogen werken, krijgen ze vaak niet eens een toeslag voor overuren. Voor die week wordt dan gewoon hun arbeidscontract aangepast. Een andere truc om kosten te besparen is veel tijdelijke contracten uitschrijven. Zo wordt vermeden dat mensen een eindejaarspremie krijgen, want daarvoor moesten ze van januari tot december aan de slag zijn geweest."

Toch ziet de vakbondsman de prijzenoorlog niet als de grootste bedreiging voor de tewerkstelling in de supermarkten. "De opkomst van zelfscanning, elektronische kassa's en geautomatiseerde systemen om de rekken aan te vullen baart ons veel meer zorgen. Want daarvoor heb je steeds minder personeel nodig."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234