Donderdag 01/10/2020

Interview

"Prijzen bij Delhaize zullen nog wat verlagen"

Beeld ANP

De fusie tussen supermarktketen Delhaize en sectorgenoot Ahold is zo goed als afgerond. Retailspecialist Gino Van Ossel (Vlerick Business School) laat zijn licht schijnen over het samengaan van de twee.

Welke gevolgen heeft de fusie voor de Belgische consument?
"Delhaize zal verderdoen met hetgeen het nu al doet: prijzen verlagen en nieuwe winkels uitrollen. Grote prijsverlagingen zullen dat niet zijn, omdat Delhaize zijn profiel niet zal veranderen. Net als Albert Heijn in Nederland wil het wel prijsbewust zijn, zonder de goedkoopste te zijn. Beide zullen ook kijken of en hoe ze de assortimenten op elkaar kunnen afstemmen. Nu hebben Albert Heijn en Delhaize elk hun eigen budgetmerk. Mogelijk komen ze met één budgetmerk. Wellicht zullen bepaalde producten van de ene winkel in de toekomst ook in de andere opduiken."

"De grootste invloed komt er wellicht op vlak van e-commerce. Ahold (dat Bol.com in handen heeft, DSO) heeft daar een grote expertise in. Daar zal Delhaize van profiteren. Het zal een boost geven aan e-commerce in ons land."

Delhaize en Ahold probeerden in 2006 al tot een fusie te komen. Toen liepen de gesprekken af met een sisser. Waarom lukt het nu wel?
"Er zitten andere mensen rond de tafel. Aan Belgische kant waren leden van de Delhaize-familie nog aandeelhouders. Dat lag toen gevoelig, nu is het toch vooral een financiële transactie. Delhaize deed het toen ook goed, terwijl Ahold het moeilijk had door schandalen in de VS en een lagere beursnotering. Hun positie was toen te zwak. Delhaize wou toen een fusie op gelijke voet, maar dat kon niet voor Ahold. Nu liggen de kaarten anders. Delhaize heeft het moeilijker."

Hoe moeilijk wordt het de Nederlandse en Belgische bedrijfsculturen met elkaar te rijmen?
"Ik denk dat dat zal meevallen. Zowel Delhaize Group als Ahold hebben in hun raad van bestuur en op strategische plaatsen internationale mensen. Delhaize is al lang geen Belgisch bedrijf meer. De huidige CEO (Frans Muller, DSO) is een Nederlander: dat zegt genoeg."

Gino Van Ossel.Beeld PHOTO_NEWS

Hoe gaan de andere supermarkten hier op reageren?
"Die gaan heel goed kijken wat er gebeurt, maar directe reactie verwacht ik niet. Colruyt zal blijven uitgaan van zijn eigen sterkte en met de laagste prijs blijven uitpakken. Carrefour zal benadrukken dat het eigen winkelformules heeft, met onder meer hypermarkten. Ze zullen ook kijken hoe de leverancierscontracten bij de nieuwe groep onderhandeld zullen worden."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234