Maandag 12/04/2021

Preview: wordt 'Assassin's Creed III' nieuw genoeg?

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Terwijl de 'Assassin's Creed'-games van producent Ubisoft steeds lovend worden ontvangen, steekt bij elke release ook wat meer kritiek de kop op. "Meer van hetzelfde", was de vaakst gehoorde bedenking bij de jongste game 'Revelations', en niet helemaal onterecht. In 'Assassin's Creed III' heb je een nieuw hoofdpersonage, een nieuw tijdperk en een nieuw land. Zal dat volstaan om de critici de mond te snoeren?

Voor het antwoord op die vraag gingen we bij Ubisoft België een kijkje nemen naar een computergegenereerd conceptfilmpje én een echte demovideo van de nieuwe game, die zich afspeelt in Noord-Amerika tijdens de Amerikaanse Revolutie in de 18de eeuw. De hoofdrolspeler is Connor, een half Engelse, half indiaanse strijder die onder andere gewapend met een tomahawk de Amerikaanse revolutionairen bijstaat in hun strijd tegen de Britten.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Sneeuw
Het eerste wat opvalt is het sneeuwlandschap, iets waar de makers erg trots op zijn. "Er zijn verschillende types sneeuw," legt Julien Laferrière van Ubisoft uit. "Hoe dieper de sneeuw, hoe meer weerstand je personage daarvan ondervindt." En inderdaad, we zien een man met de bekende sluipmoordenaarskap over een dunne laag sneeuw hollen en door een dik pak wit poeder ploegen. Het is een voorbeeld van hoe Ubisoft meer interactie met de omgeving wou, zoals de mogelijkheid om vloeiend over gevallen boomstammen te springen, vlot in bomen te kruipen en gezwind van tak naar tak te springen. Helemaal natuurgetrouw leek die reactie van die omgeving wel niet altijd, maar 'associate producer' Laferrière verzekerde dat dat in de uiteindelijke versie wel het geval zal zijn: "We hebben nog negen maanden de tijd om te boel bij te schaven."

Julien Laferrière Beeld Ubisoft
Julien LaferrièreBeeld Ubisoft
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Steden
Maar liefst dertig procent van de missies vinden plaats in de bossen, maar wie vreest dat 'Assassin's Creed III' gaat lijken op een soort Robin Hood, hoeft niet te wanhopen. Het gebruikelijke hossen over de daken kan je nog steeds doen, en wel in steden als Boston of - hoe kan het ook anders - New York. Die ogen en klinken natuurlijk helemaal anders dan in de vorige games, en dat heeft niet alleen te maken met de nieuwe locatie en de andere taal. De artificiële intelligentie die wordt gebruikt om de burgers te besturen is helemaal vernieuwd, en de makers laten ook honden en kinderen rondlopen.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Geld en dieren
De Amerikaanse Revolutie is natuurlijk een erg boeiende periode in de geschiedenis, en Connor zal in 'ACIII' ook historische figuren tegenkomen, zoals George Washington, generaal Israel Putnam of uitvinder Benjamin Franklin. "Die Franklin zal vast snufjes uitvinden voor Connor, zoals Leonardo Da Vinci deed voor Ezio", zag je iedereen denken. Maar Ubisoft doet het echter niet, niet alleen omdat de uitvindingen van Franklin geen echt wapentuig zijn, maar ook omdat de makers niet in herhaling wilden vallen. Het systeem om geld te verdienen via renovaties van gebouwen uit de vorige titels is ook vervangen door een systeem waarbij je onder andere dieren doodt en hun vel of vlees verkoopt. Er lopen maar liefst dertig verschillende soorten beesten rond in 'ACIII', dus zo kan je al eens wat pels verzamelen. Wel opletten voor de beren.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Nieuw
Er is dus sowieso veel anders, terwijl de basisgameplay wel behouden en bijgewerkt werd. "Je benadrukt nu wel dat er veel nieuw is," speelden we even advocaat van de duivel. "Maar is dat genoeg om geen 'meer van hetzelfde'-opmerkingen te krijgen?" Laferrière leek een beetje verrast, en verontschuldigde zich zelfs dat hij ook niet te veel de nadruk wilde leggen op vernieuwing. De beste man had echter al eerder het antwoord op de vraag gegeven: Ubisoft gaat namelijk uit van de kracht van het eigen product en wil terug naar de kern van 'Assassin's Creed', naar die elementen die de games zo geliefd maken: de vrijheid om gebieden te verkennen, de mogelijkheid om een missie op verschillende manieren aan te pakken, de vloeiende gameplay in de gevechten, de mogelijkheid om doelwitten geruisloos te besluipen, etc.

Gimmicks
De makers lijken deze keer dus niet ietwat krampachtig te zoeken naar nieuwigheden om per se iets extra te hebben, zoals de 'tower defense'-gimmick uit 'Revelations'. Onze eerste indruk is dat de nieuwe omgeving, het andere tijdperk en de verfijnde gameplay inderdaad de troeven worden van het spel, zonder dat er extra elementen moeten worden bijgesleurd. Niet dat 'ACIII' er geen heeft, want Connor beschikt over een koord met een haak die hij kan gebruiken om te klimmen of vijanden van de grond te lichten.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Seizoenen
Laferrière is verder erg fier op de grote binnenruimtes die het spel bevat, of de gelaatsuitdrukkingen van de personages die samen met de teksten van de stemacteur werden ingeblikt. Ook het weer en de seizoenen spelen een rol, waardoor elk deel van de kaart een zomer- en een winteraanblik heeft, of gehuld kan worden in mist of regen. Over de multiplayer ("die komt er") en wat er in het heden gebeurt met Desmond ("hij is wakker uit zijn coma") kregen we nog geen informatie, maar Laferrière toonde wel nog hoe Connor doorheen een immense veldslag met 2.000 soldaten sluipt om de Britten te verrassen. Indrukwekkend.

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Topper
Nee, dat 'Assassin's Creed III' tot in de puntjes verzorgd zal zijn, is natuurlijk zeker. Op het moment van de release op 31 oktober zal er zo'n drie jaar aan zijn gewerkt door een ploeg die dubbel zo groot is als bij een doorsnee game van Ubisoft. Het team van 'Assassin's Creed II' begon eraan toen dat spel klaar was, waarna de ploeg werd aangevuld na de voltooiing van 'Brotherhood' en 'Revelations'. Een minder dan indrukwekkende game kan dat niet opleveren, toch?

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234