Donderdag 29/10/2020

Gamescom 2013

PREVIEW 'Watch Dogs': Voor release al game van het jaar

Beeld KOS

Al sinds de E3-beurs in LA horen we lovende commentaren over 'Watch Dogs'. Haast iedereen komt na het spelen van de demo met niets dan positieve superlatieven buiten. Kon deze grote titel van Ubisoft dan echt zo goed zijn, vroegen we ons af. Op Gamescom in Keulen kregen we een uur de tijd om een demo te spelen en het spel online te testen. En ook wij werden eerlijk gezegd van onze stoel geblazen. Dit wordt de game van het jaar, daar bestaat geen twijfel meer over.

Het spel doet aanvankelijk wel een beetje denken aan andere titels die zich afspelen in een grote stad, waarbij je over een grote oppervlakte kunt bewegen. Ook de politieachtervolgingen hebben we elders al wel eens gezien. Maar het originele aan dit spel is het onderwerp: hacken. In een moderne stad hangen overal camera's die onze bewegingen registreren. We delen heel veel informatie op het internet per computer of per mobiele telefoon. Dat lijkt allemaal erg onschuldig, aangezien we die informatie goed beveiligen. Maar wat als er toch iemand in zou slagen om werkelijk alles onder controle te krijgen. Voor Aiden, het hoofdpersonage van 'Watch Dogs', is niets onmogelijk. Hij moet enkel in het lokale datasysteem, CtOS, binnengeraken en hij krijgt van iedereen in de omgeving informatie te zien. Hoe oud die persoon is, hoeveel hij of zij verdient en nog een pak pittige details zoals wanneer iemand wegens belastingsfraude in de cel gezeten heeft. Van zodra we het systeem gekraakt hebben, stroomt de informatie over iedereen in onze omgeving binnen. Verbluffend gedetailleerd, we leren in een oogwenk het leven van een persoon kennen.

Hacken
Missies kregen we nog niet te zien, maar het was voldoende om even rond te lopen in de stad om de mogelijkheden te zien. De stad van dienst is Chicago en de makers hebben zich trouw aan de kaart van de 'Windy City' gehouden. Natuurlijk zijn er hier en daar enkele dingen aangepast, die in het voordeel van het spel werken. Wanneer we aan het hacken gaan, krijgen we een eerste voorbeeld van waarom 'Watch Dogs' al zijn voorgangers ver achter zich laat. Ineens krijgen we van overal data binnen. Ik besluit een signaal te openen en plots ontvang ik beelden uit een flat. In de zetel zit een man met een vrouwelijke paspop. Het wordt duidelijk dat ik door de webcam van zijn laptop zit te gluren. Op die manier kan ik het hele gesprek volgen, al besluit ik niet te blijven om het einde van deze lugubere scène te zien. Zo kan je in de hele stad verrassende elementen ontdekken.

Beeld KOS
Beeld KOS

Plots krijg ik de melding dat iemand mijn eigen systeem aan het hacken is. Het blijkt een andere gamer in de zaal te zijn, die online in mijn speelwereld is binnengedrongen. Binnen een bepaalde tijd moet ik de hacker zien te vinden, maar het lukt me niet om de dader tussen het volk te spotten. Even later kan ik hem in zijn eigen speelwereld wel weer op het spoor komen en probeer ik hem onschadelijk te maken. Maar voor ik het weet, word ik zelf met een kogel doorzeefd. De hacker bleek namelijk iemand van de testploeg van Ubisoft te zijn en had aanzienlijk meer ervaring.

Is Ayden goed of slecht? Dat bepaal je zelf, maar wanneer mensen je misdaden zien verrichten - soms misvatten ze de situatie terwijl je iemand probeert te helpen - ga je al gauw in hun achting dalen. De graphics van 'Watch Dogs' ogen fantastisch en zijn enorm gedetailleerd. Het valt eraan te zien dat men hier al jaren aan werkt. Zelfs de auto's zijn tot in de puntjes uitgewerkt. Iedere wagen voelt anders aan wanneer je ermee rijdt.

Beeld KOS

Revolutionair: tablet versus controller
In de korte tijdspanne die we kregen, gingen we ook even met een gloednieuwe techniek aan de slag. Ubisoft lanceert het eerste consolespel waarmee we het tegen iemand op een tablet kunnen opnemen. Er komt namelijk een speciale 'versus' voor eigenaars van een tablet. De benodigde applicatie is volledig gratis, je hoeft het spel zelfs niet op een console te bezitten. Ik neem de iPad in handen, terwijl iemand anders de controller bestuurt. Hij speelt het spel zoals we het al leerden kennen en beweegt door de stad om een aantal checkpoints te bereiken. Intussen wordt hij achtervolgd door de politie. Daar komt mijn iPad in het spel. Ik zie op het scherm de kaart van de omgeving waarin mijn tegenstander zich bevindt. Door een helikopter over de kaart te bewegen, kan ik hem overal blijven volgen. Om het lastig te maken, beschik ik over allerlei symbolen waarmee ik bijvoorbeeld barricades uit de grond kan laten schieten, verkeerslichten kan beheersen en zelfs een spontane gaslek kan doen ontstaan. Dergelijke opdrachten kan je bovendien helemaal zelf maken met je iPad. Maar je hebt dus wel telkens iemand met een console en iemand met een tablet nodig. Al zal dat volgens de makers nooit een probleem zijn. Dit is dus wat men met next gen bedoelt.

Bij het verlaten van de zaal heb ook ik een bijzonder goede indruk. In één uurtje heeft deze game me kunnen overtuigen. 'Watch Dogs' wordt geweldig, een tikkeltje revolutionair zelfs, en we kunnen haast niet wachten op de release. Op Gamescom kondigde Ubisoft overigens aan dat er in samenwerking met Sony Pictures een filmversie van het spel zal komen. Playstation krijgt bovendien exclusieve content, goed voor 60 minuten aan gameplay.