Zondag 13/06/2021

Straatblog

Prettige chaos op een provinciaal filmfestivalletje

Daar staan ze dan, op de trappen van de Decascoop, twee keer vier meisjes netjes op een rij. Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Daar staan ze dan, op de trappen van de Decascoop, twee keer vier meisjes netjes op een rij.Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.

Journalist Tim F. Van der Mensbrugghe schrijft op regelmatige basis over wat hij hoort, ziet en meemaakt in 'zijn' Gent. Bij de feestelijke opening van het Film Fest Gent stond hij mee te koekeloeren op de rode loper. "Wat een zootje. Erger dan ooit."

Daar staan ze dan, op de trappen van de Decascoop, twee keer vier meisjes netjes op een rij. Zij wachten de honderden BV's op die zijn uitgenodigd voor de openingsfilm van het Film Fest Gent. Urenlang moeten de dames blijven stilstaan op het rode tapijt. Het zijn mooie meisjes, ze zien er duur uit. Alle acht dragen ze een gouden jasje. Kitsch is nooit goedkoop.

Aan de overkant van de straat heeft jongerenradio Urgent.fm zich geïnstalleerd. "De sfeer is hier top", beweert de presentator. Dat moet een grap zijn, want hier is geen sfeer, hoe schattig de meisjes in hun blinkende pakje ook staan te glimlachen naar niemand in het bijzonder.

De bekende gasten laten op zich wachten, zij zitten zich nog af te borstelen voor hun spiegel. Ondertussen zoeken de persfotografen al naar de beste plekjes. Anders dan de vorige jaren echter heeft de organisatie zelf bepaald waar ze moeten staan: op een soort podium, zodat de bezoekers worden gefotografeerd met een lelijk promoscherm op de achtergrond.

De BV's mogen vanavond komen kijken naar 'The Fifth Estate', een film waarvan nu al wordt gezegd dat hij niet goed is. Een zekere Benedict Cumberbotch, Cimberbatch, enfin, Comberdinges speelt de rol van Wikileaks-oprichter Julian Assange. Schitterend idee om de guitige Australiër te laten vertolken door de zuurste muil van de Britse eilanden.

De eerste eregasten op het rode tapijt zijn bejaarde mensen van wie ik geen benul heb hoe ze heten. Zouden het de grootouders zijn van een of ander kindsterretje? "Weet gij wie al die BV's zijn die vanavond komen?", vraag ik aan een collega van Het Laatste Nieuws. "Ik heb wel een lijst gekregen, maar bij veel namen kon ik mij ook niemand voorstellen", geeft Benjamin toe. Als de populaire pers het al niet meer weet, wat sta ik hier dan te doen?

Fotograaf Dominique van De Gentenaar heeft er niet veel trek in. "Ach, 't is altijd hetzelfde. Die BV's hebben dat toch niet nodig, zo'n gratis ticket? Ze zouden beter eens 10.000 gewone mensen sturen", rolt hij met zijn ogen.

Mijn eigen fotograaf is nog cynischer. "Ik ga me concentreren op de idiotie, want buiten de fotografen is er eigenlijk niet veel te zien. Vroeger was de rode loper chaotisch en anarchistisch, nu willen ze doen zoals Cannes. Maar dan is het des te duidelijker dat dit maar een provinciaal festivalletje is", smaalt Eric.

De meeste vips die over het rode vilt schrijden, herken ik niet. En buiten de fotografen zijn er nauwelijks toeschouwers voor dit potsierlijke circus. Dames van middelbare leeftijd in een duur ensemble lonken vol verlangen naar de camera's, maar slagen er niet in zich in de kijker te flaneren. "Als ik zulke vrouwen zie, laat ik mijn camera soms eens vriendelijk flitsen", grijnst Eric. "Ze hebben tenslotte uren geoefend voor de spiegel, je moet ze íéts gunnen."

Bert Anciaux (sp.a-ID21) bestijgt met trillende onderlip het rode tapijt. De senator is ontroerd. Hoe lang is het al niet geleden dat die kleffe zwam nog eens zoveel aandacht heeft gekregen? Zeker víér fotografen nemen een foto van Bertje. Stralen dat hij doet.

Ik maak een praatje met André De Leenheer, ererector van de UGent en de guitigste wetenschapper die dit land rijk is. Wat verwacht hij van de film? "Het gaat natuurlijk over Wikileaks, een zeer actueel thema", stelt hij met enige gravitas. Maar waarschijnlijk kennen we het einde al! "Zit die Assange nu nog altijd vast in de ambassade?! Jongens toch, hoe lang is dat al niet?"

In een reflex tast mijn hand opeens naar mijn portefeuille, want daar beklimt de afgevaardigd bestuurder van Sabam de trappen. Johan Verminnen geeft breed grijnzend een interview weg, de wantrouwige omstanders houden nauwgezet hun geld in de gaten.

Terwijl de securitymensen eerst nog probeerden de fotografen in het gareel te houden, gaan meer en meer paparazzi vrolijk staan waar ze zelf willen. Als Pascale Platel, gelegenheidsreporter voor AVS, met haar cameraploeg over de rode loper stuift, geven de veiligheidsagenten zich helemaal gewonnen. Tegenover Pascale moet je je plek kennen.

Met zijn hemd uit zijn broek komt Marc Reynebeau een beetje historische duiding geven en verhip, enkele meters verder spot ik mijn baas, Yves Desmet. Vlug mijn meest professionele blik opzetten! En doen alsof ik druk bezig ben! En vooral: op mijn woorden passen! Gelukkig verlost Joke Schauvliege me uit mijn lijden.

Al wie een culturele reputatie gaaf te houden heeft, vlucht naar binnen, terwijl de fotografen zich massaal op de minister van Cultuur storten. Helmut Lotti en zijn vrouw Jelle Van Riet maken van de gelegenheid gebruik om de persmeute straal te negeren. Enkel naar de fotograaf van De Morgen lacht het koppel vriendelijk. Sinds Helmut zich afgekeerd heeft van de boekskes heeft hij alleen nog oog voor de onpopulaire pers.

Alweer schiet mijn hand reflexmatig naar de plaats waar mijn portefeuille hoort te zitten, want daar verschijnt plotsklaps een vertegenwoordiger van de koninklijke familie. Het is een blaaskaak in een paars jasje: prins Laurent. Tumult op de rode loper! Fotografen kruipen over en onder elkaar om de gesubsidieerde vedette in beeld te krijgen. De prins is bijzonder gecharmeerd door het kleurrijke kostuum van Brecht Van Wynsberghe, een baardige rocker uit Mariakerke achter wie Laurent een beroemd Vlaams acteur vermoedt.

"De prins vond mijn pak wel wijs", verklaart Brecht achteraf. De Gentse ontwerpsters Sarah Bos en Cléo Baele, van Black Balloon, glunderen erop los.

"Wat een zootje! Erger dan ooit", grijnst fotograaf Eric tevreden. Vanuit de losse pols schiet hij wat plaatjes van Tiany Kiriloff. "Achteraf knippen we daar dan het beste uit", knipoogt Eric, die meteen minder vrolijk is als hij merkt dat ik zijn woorden noteer.

Wanneer alle BV's naar binnen zijn, zit Pascale Platels job erop. Ze heeft de rode loper voor zich alleen, en dat is de fotografen niet ontgaan. Bij elke flits transformeert Pascale iets meer in een gevaarlijk roofdier. Poseren moet vooral niet te lang duren of ze breekt uit haar kooi. "Zelf mensen interviewen is eigenlijk leuker dan gewoon gast zijn!", zegt ze. Vanavond was zij de koningin van het rode vilt.

Bon, en nu dus waar het allemaal om draait: de film. De reden dat ik nooit filmrecensent ben mogen worden, is dat ik de onbedwingbare neiging heb het einde van films te verklappen. Welnu, het einde van The Fifth Estate is effectief dat Julian Assange nog altijd opgesloten zit in de Londense ambassade van Ecuador. Voor die ontknoping hoeft u de film echt niet uit te zitten.

Als troost mogen wij wel nog naar een chique receptie. Terwijl duizenden vips zich op de cava storten, sprokkelen collega's van de populaire pers quotes bij de beroemdheden. "Wat vond u van de film?", is de meest gestelde vraag. Een fotograaf probeert nog een portret te maken van Helmut Lotti, maar die draait zich bruusk om en rolt geërgerd met al zijn ogen.

Van de hapjes waar de diensters mee rondkomen, kunnen vooral de vers versneden zalm, de bisque van garnalen en het brochetje van bloedworst en spek bekoren. "Ja, daar mogen ze tijdens de Gentse Feesten ook mee rondkomen op de Vlasmarkt", beaamt Gunter Lamoot.

Vorig jaar zag het er even naar uit dat het Gentse filmfestival geen Vlaamse subsidie meer zou krijgen, maar het doet deugd vast te stellen dat al dat geld op uitstekende wijze besteed wordt. Bedankt, Joke!

null Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Prins Laurent is bijzonder gecharmeerd door het kleurrijke kostuum van Brecht Van Wynsberghe, een baardige rocker uit Mariakerke. Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Prins Laurent is bijzonder gecharmeerd door het kleurrijke kostuum van Brecht Van Wynsberghe, een baardige rocker uit Mariakerke.Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Het is een blaaskaak in een paars jasje: prins Laurent. Tumult op de rode loper! Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Het is een blaaskaak in een paars jasje: prins Laurent. Tumult op de rode loper!Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
"Als de populaire pers het al niet meer weet, wat sta ik hier dan te doen?"Beeld Tim F. Van der Mensbrugghe.
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234