Vrijdag 07/05/2021

Pretparken moeten Hollywood redden

Fox bouwt een pretpark in Dubai, Lionsgate werkt aan attracties rond The Hunger Games. Filmstudio's pakken steeds vaker uit met groteske projecten à la Disney en Universal. Al zien die niet altijd het levenslicht.

Nadat 20th Century Fox eerder dit jaar al een pretpark in Maleisië aankondigde, ontrolde de filmstudio vorige week de plannen voor een resort in Dubai. Bezoekers kunnen er vanaf 2018 onder meer plaatsnemen in attracties rond Titanic, Ice Age, Alien en The Simpsons. Daarmee plaatst het bedrijf zich naast Disney en Universal, de enige filmstudio's met noemenswaardige eigen themaparken.

Nochtans ging het lange tijd niet goed met de pretparkbusiness. Na de aanslagen van 9/11 zakten de bezoekersaantallen dramatisch, en de sector werd ook geraakt door de economische crisis. Toen het Amerikaanse mediabedrijf Comcast in 2011 Universal kocht, wou het de pretparkentak zelfs afstoten. Maar dan begon de markt weer te groeien en pompte Comcast miljarden in haar parken. Vandaag zijn Universal-parken zelfs winstgevender dan Universal-films. Want ja, ook de filmindustrie heeft het zwaar te verduren.

Ook Disney, dat in 1955 startte met het eerste park rond zijn eigen films, ziet grote opportuniteiten. Volgend jaar gaat het eerste Disneyland op het Chinese vasteland open, een investering van 5 miljard euro. En binnenkort breiden de Amerikaanse parken uit met themazones rond Star Wars, Frozen en Avatar. Al zitten de rechten van die laatste film wel bij Fox.

Spookstad

Elke studio probeert zijn patrimonium in parken te introduceren. Maar om het financieel risico te beperken, lenen de meeste hun films en figuren uit aan parken die de er tegen betaling attracties rond mogen ontwikkelen. Zo verkocht Warner Bros. pretparklicenties voor Harry Potter en DC Comics aan Universal.

Vorige week werd nog een soortgelijke deal bekendgemaakt door Lionsgate, het filmbedrijf achter The Hunger Games, Step Up en de Twilight-films. In Atlanta (VS) en Hengqin (China) zullen er attracties rond hun franchises worden gebouwd. Maar Lionsgate verkocht ook licenties aan een megalomaan project in Dubai: Motiongate. Dat bouwt momenteel aan een filmpark waar ook Sony en Dreamworks in meestappen. In Motiongate zullen onder meer Ghostbusters, De Smurfen, Shrek en The Hunger Games een plaatsje krijgen. In oktober volgend jaar moet alles klaar zijn. En daar komt vlakbij dan ook een 20th Century Fox World.

Of die parken ook echt zullen opengaan, valt af te wachten. Filmparken buiten de VS komen vaak tot stand met zware investeringen door lokale bedrijven, overheden en multimiljonairs. In het geval van Fox gaat het zelfs om een licentie voor een totaalpark, die wordt betaald door het Arabische Al Ahli Holding. Maar dergelijke samenwerkingen lopen dikwijls spaak.

Universal heeft de voorbije tien jaar twee aangekondigde projecten on hold gezet. In Korea raakte de deal niet rond. In Dubai is de aanleg van een Universal Studio-park begonnen, maar die werd na een jaar stilgelegd. Vandaag zes jaar later is de site een grote spookstad.

Uitdovende franchises

Ook dichter bij huis proberen filmstudio's in het vaarwater van Disneyland Parijs te komen. Warner probeerde het in Duitsland, maar verkocht zijn Warner Brothers Movie World in 2004 aan Six Flags. Momenteel richt Paramount zijn pijlen op Europa. Eerst waren er plannen voor een park in Murcia (Spanje), maar die stierven een stille dood. Vandaag liggen er concrete plannen voor een park bij Londen, de constructie zou eind volgend jaar starten.

Zolang het pretparktoerisme gunstig blijft, zal Hollywood ook blijven zoeken naar manieren om zijn films zo uit te spelen. Al was het maar om lucratieve maar uitdovende franchises in leven te houden. Jurassic Park River Adventure vulde voor Universal Studios veertien jaar lang het gat tussen de derde film en Jurassic World van afgelopen zomer. Harry Potter doet hetzelfde voor Warner, Star Wars voor Disney. En Lionsgate vond de oplossing voor het nakende bioscoopeinde van The Hunger Games, nu het laatste deel (Mockingjay - Part 2) bijna in de zalen komt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234