Dinsdag 19/10/2021

Pretparken lokten dit jaar iets meer bezoekers

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Het ene Belgische attractiepark heeft het in 2011 al wat beter gedaan dan het andere. Mini-Europa en Océade kregen fors meer bezoekers over de vloer, Bobbejaanland en Boudewijn Seapark kregen licht meer mensen op bezoek in vergelijking met het vorige jaar. Walibi noteerde stabiele cijfers, vooral dankzij het vernieuwde Aqualibi.

Ook Plopsaland zag een status quo in de bezoekerscijfers, maar de Grotten van Han ontvingen minder geïnteresseerden. Mini-Europa verwacht tegen het jaareinde de kaap van 360.000 bezoekers te ronden. Voor het pretpark zou het jaar 2011 daardoor "historisch" worden qua opkomst.

Océade blijft het goed doen
Het waterpretpark Océade, net als Mini-Europa gelegen in het Brusselse Bruparck, ziet voor het tweede jaar op rij een verbetering in de bezoekersaantallen: afgerond 240.000 gegadigden. Dat is weliswaar iets minder dan in 2010, maar nog een forse verbetering tegenover 2009.

Mini-Europa en Océade, beiden recentelijk nog met sluiting bedreigd door een herinrichtingsplan van de Heizelvlakte, telden in 2011 samen 3,5 procent meer bezoekers dan in 2010, en 14 procent meer dan in 2009. De toekomst van beide parken is intussen verzekerd.

Halloween scoort in Walibi
Walibi kende een goede seizoensstart, beleefde een stabiele zomer en een sterke Halloween-editie, zegt woordvoerster Alexandra Vidanovski. Vooral het heropende Aqualibi deed het goed - in maart opende het waterparadijs opnieuw na 500 dagen sluiting voor werken. Meer dan 375.000 mensen deden het zwembad aan in 2011.

Plopsa boekt succes
Ook de Plopsa-parken boekten succes. Plopsa De Panne verhoogde de bezoekersaantallen, tot ruim 1,2 miljoen bezoekers. Plopsa Coo zag een stabilisering, met 367.576 bezoekers, net als Plopsa Indoor Hasselt.

Bobbejaanland
Daarnaast zag Bobbejaanland in 2011 ook een "licht stijgende tendens over de hele lijn, ondanks een slechte zomer en dankzij zacht weer in de Halloween-periode", aldus commercieel directeur Peggy Verelst, zonder concrete cijfers te kunnen meegeven.

Boudewijn Seapark
Voorts zag ook Boudewijn Seapark eenzelfde licht stijgende tendens, met zo'n 350.000 bezoekers in 2011. Dat is een stijging van 2 à 3 procent, zegt commercieel manager Geertrui Quaghebeur, wellicht te verklaren doordat het binnenaanbod zoals de dolfijnenshow het goed deed in de slechte zomer.

De Grotten van Han noteerden in 2011 twee procent minder bezoekers. (belga/eb)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234