Vrijdag 22/10/2021

Pretparken hebben schitterend seizoen achter de rug

BRUSSEL l De Belgische pretparken hebben een uitstekend seizoen achter de rug. Plopsaland, Walibi en Bellewaerde zagen hun bezoekersaantallen fors toenemen. Ook Euro Disney deed het verrassend goed en kruipt uit een financieel dal.

De Tijd

Vooral Plopsaland pakte uit met opmerkelijke groeicijfers. De drie parken ontvingen het voorbije seizoen meer dan 1,4 miljoen bezoekers. Het grootste van de drie, Plopsaland De Panne, kreeg 850.000 belangstellenden over de vloer, oftewel 13 procent meer dan in 2006. Volgens de directie is dat te danken aan onder meer de vernieuwde Plopzone en de verschillende topevenementen. Plopsaland Coo ontving 330.000 klanten, een toename met 46 procent. Plopsaland Indoor in Hasselt ging met 10 procent vooruit tot 280.000 bezoekers. Het park is in handen van Studio 100.

De parken Walibi en Aqualibi (Waver) en Bellewaerde (Ieper) noteerden respectievelijk een groei met 2 en met 11 procent. Precieze cijfers geven de parken niet in afwachting van een mededeling van het Franse beursgenoteerde moederbedrijf Compagnie des Alpes. Walibi investeert deze winter opnieuw 4 miljoen, zegt directeur Marcel Schonenberg.

Bobbejaanland (Lichtaart), onderdeel van het Spaanse Parques Reunidos, zelf in handen van de Britse investeringsgroep Candover, gaf nog geen bijzonderheden over het voorbije seizoen.

Euro Disney, het grootste vakantie- en pretpark van Europa, is erin geslaagd zijn verlies te halveren tijdens het boekjaar 2006-2007. De vermindering van het nettoverlies van 73,1 miljoen tot 38,4 miljoen euro noemt financieel directeur Ignace Lahoud "een schitterende prestatie". Maar het feit blijft dat aandeelhouders van de Disneylandpretparken en -hotels in Marne-la-Vallée na een zesde verliesjaar op rij opnieuw geen dividend opstrijken. Lahoud gaf dan ook toe dat er nog werk voor de boeg ligt.

De omzet van Euro Disney steeg met 12,2 procent tot 1,22 miljard euro. Dat was vooral te danken aan de Spaanse (+20 procent) en Franse bezoekers (+17 procent). Het aantal klanten nam toe met 1,7 miljoen tot 14,5 miljoen. Daarmee werd het record van 13,1 miljoen uit 2002 gebroken. De bezetting van de hotels steeg van 83,5 naar 89,3 procent.

Er kwamen niet alleen meer bezoekers, ze gaven ook meer geld uit. In de themaparken steeg het gemiddelde bedrag slechts marginaal met 0,4 procent tot 45 euro. Maar in de hotels gaven bezoekers per kamer 197,9 euro uit of 10,3 procent meer dan een jaar eerder. De nieuwe tarieven en de opening van enkele nieuwe attracties zoals Crush's Coaster en Nemo's World stimuleerden de verkoop.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234