Maandag 16/12/2019

'Prestigieus, maar de wereld gaan ze niet meteen veroveren'

Zullen er het komende jaar overal ter wereld Sorry voor alles'en opduiken? Of valt de bekroning met een International Emmy Award al bij al nog mee?

In Sorry voor alles wordt het leven van een nietsvermoedende Vlaming een maand lang overgenomen. Het programma was vorig najaar de sterkhouder op Eén. En maandagavond kregen de makers er de International Emmy Award in de categorie 'non-scripted entertainment' voor. Maar wat betekent zo'n prestigieuze prijs voor een Vlaamse format?

"Het is vooral een geweldige eer om hem te winnen, maar voor de verkoop van een format doet het bijna niets", weet Tim Van Aelst van Shelter, die al twee International Emmy's won met Benidorm Bastards en Wat als? "Het probleem is de timing van zo'n prijs. In digitale tijden hoef je niet langer te wachten op beurzen om nieuwe formats te ontdekken. Die staan de dag erop gewoon online, en elke zender heeft een researchteam dat de markt screent. De award komt dan een jaar na datum."

Nederlandse remake

Toen Benidorm Bastards in 2011 de prijs voor beste comedy-programma won, was het al in dertig landen verkocht. "Daarna zijn er nog landen bij gekomen, maar we weten niet of dat met de Emmy te maken had." Ook de vijftien landen die de rechten op Wat als? kochten, deden dat vóór de overwinning in 2014.

Sorry voor alles is - voor zover bekend - nog maar één keer verkocht. Momenteel loopt er een remake op de Nederlandse televisie. Dat heeft te maken met Warner Bros International Television Production, dat het programma met de VRT produceerde. "Wij zijn als producent actief in een twintigtal landen", zegt Tom De Baerdemaeker, managing director in België. "Twee keer per jaar komen we samen voor een creatieve uitwisseling. Daar stelt ieder zijn nieuwe projecten voor, om de collega's zo een voorsprong te geven op de markt."

Toch blijkt het moeilijk om die collega's te overtuigen van Sorry voor alles. "Het vraagt tijd om de genialiteit van het programma te zien", zegt De Baerdemaeker. "Je moet alle filmpjes in een aflevering goed bekeken hebben om het grotere verhaal te ontdekken."

Bovendien is het intensieve gebruik van verborgen camera een mogelijk struikelblok. "In de VS is dit moeilijk te maken", zei presentator Adriaan Van den Hoof daarover op Radio 1. "Daar zit je met een privacypolicy. Als je iets met verborgen camera doet, moet je de gefilmden ook verwittigen, waardoor het hele opzet in het water valt."

Ook daar heeft Van Aelst ervaring mee, toen Benidorm Bastards de oversteek naar de VS maakte. "Wanneer je ginder draait, moeten er in de buurt bordjes worden opgehangen dat er gefilmd wordt. Maar wie let er nu op elk bordje dat hij voorbijloopt?" Van Aelst ziet vooral een andere gevoeligheid in de VS. "Het duurt allemaal veel langer, omdat er eerst een hele juridische dienst moet overgaan."

Niemand zal er rijk van worden

Niet evident, maar ook niet onmogelijk, denkt De Baerdemaeker. "Onlangs zaten we nog samen met de Amerikaanse collega's. Toen ze hoorden van de Emmy-nominiatie voor Sorry voor alles fonkelden hun ogen. Momenteel gaan onze gesprekken niet meer over de struikelblokken van het format, maar over hoe we het programma in de VS wel zouden kunnen maken."

Alles valt of staat met die uitwerking, vindt De Baerdemaeker. "Van wat ik hoor, is de Nederlandse versie niet helemaal geslaagd. Maar zij moesten roeien met nog minder riemen dan de Vlaamse versie. Zonder het juiste budget en de juiste context kun je er beter niet aan beginnen."

Mocht de Emmy toch voor een succesvolle verkoop zorgen, zal daar allicht niemand rijk van worden. Een formatvergoeding is een percentage van het productiebudget, vaak tussen 5 en 8 procent. Het grootste deel gaat naar de bedenker, in dit geval Kamiel De Bruyne. Een deel gaat naar Warner Bros. als distributiefee.

"Voor een programma als The Voice, waarvan wereldwijd veel seizoenen aan hoge budgetten worden gemaakt, gaat dat over véél geld", zegt De Baerdemaeker. "Maar gezien de complexiteit van het format is de kans dat Sorry voor alles zo'n vlucht neemt eerder klein. Dat bedrag is dan voornamelijk een stimulans om te blijven investeren in de ontwikkeling van nieuwe programma's."

De Internationale Emmy voorspelt dus niet noodzakelijk een commercieel succes. Al mogen we de prijs wel degelijk prestigieus noemen, vindt Van Aelst. "Met zo'n prijs op zak wordt er beter naar je geluisterd, dan ben je niet langer een clown uit Vlaanderen. Vanaf dan wordt je programma overal in de markt gezet als Emmy-winnaar, en dat is nog altijd de grootste tv-prijs."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234