Zondag 16/06/2019

Onderwijs

Prestatiekloof gaapt aan de universiteiten

Rihab Hajjaji wil met haar vzw PEP! de instroom van kansengroepen in het hoger onderwijs verbeteren. Beeld Wouter Van Vooren

Er gaapt een prestatiekloof aan onze universiteiten. Studenten met een migratieachtergrond hebben het veel moeilijker dan andere jongeren om een vliegende start te nemen. “Het verschil in studierendement loopt op tot tientallen procenten.”

Jongeren met een migratieachtergrond hebben het lastig aan onze universiteiten. Niet alleen schrijven ze zich moeilijker in, ook lopen ze onderweg vaker vertraging op. Ze scoren tot tientallen procenten slechter dan hun medestudenten zonder roots in het buitenland. Dat verschil toont zich aan alle vijf de Vlaamse universiteiten, zo blijkt uit een rondvraag van deze krant.

“Die kloof is een feit”, zegt UHasselt-rector Luc De Schepper. “Ze loopt op tot tientallen procenten verschil.” De KU Leuven is hier evenzeer mee vertrouwd. Ze kijkt daarvoor naar de eerstejaarsstudenten die minstens 80 procent van hun eerste jaar succesvol afronden. “Studenten met een migratieachtergrond hebben het procentueel dubbel zo moeilijk om tot die groep te behoren”, zegt rector Luc Sels. Ook de UGent en de Vrije Universiteit Brussel geven aan de hinderpalen te kennen.

De Antwerpse universiteit plakt er in De Standaard zelfs een concreet cijfer op. Een UAntwerpen-student met migratieachtergrond haalt gemiddeld 20 procent minder studierendement dan zijn medestudent zonder die achtergrond. Als de jongere in kwestie een andere thuistaal heeft, scoort die zelfs 25 procent zwakker dan zijn collega-student. Die percentages slaan op de verhouding tussen het aantal verworven studiepunten en het aantal waarvoor de student effectief slaagt. 

Daarmee is de problematiek nog niet helemaal geschetst. Sowieso komen studenten met roots in het buitenland moeilijker terecht aan onze universiteiten. In de provincie Limburg heeft bijvoorbeeld 31 procent van alle 18-jarigen die achtergrond, terwijl slechts 12 procent van alle eerstejaars aan de UHasselt een migratieachtergrond heeft. Het blijkt geen exclusief Limburgs probleem te zijn. “Die groepen zijn schrijnend ondervertegenwoordigd in de instroom naar de universiteiten”, zegt ook de Leuvense rector Sels.

Lager en secundair

De feiten zijn duidelijk, maar waaraan liggen de ondervertegenwoordiging en de minder sterke prestaties dan? De rectoren wijzen daarvoor naar het secundair en zelfs lager onderwijs. Zo is bekend dat jongeren met een migratieachtergrond in (aanloop naar) het secundair onderwijs sneller worden doorverwezen naar het technisch  of beroepssecundair onderwijs (tso/bso), wat de sprong naar de universiteit fors bemoeilijkt. De universiteiten proberen al geruime tijd iets te doen aan die achterstand. “Bijzondere infosessies op concentratiescholen, meter- en peterprojecten, gesprekken met de moskeeën, nauwe contacten met de scholen", somt de Hasseltse rector De Schepper op. 

Ook de VUB zet zich daarvoor in, al benadrukt rector Caroline Pauwels dat de migratieachtergrond daarin niet centraal staat. “Dit is vooral een socio-economisch probleem. Studenten van wie de ouders geen hogere opleiding genoten, hebben gemiddeld één kans op vier om te slagen. Bij een student met twee hoogopgeleide ouders is dat drie keer zoveel. Die sociale ongelijkheid zit verankerd in onze maatschappij en dus ook in het onderwijs.”

De vzw PEP!, die de instroom van kansengroepen in het hoger onderwijs wil verbeteren door onder meer rolmodellen naar voren te schuiven, deelt die analyse. “Mensen met een migratieachtergrond hebben meer kans om in een lagere socio-economische klasse te zitten. En de informatie omtrent hoger onderwijs is vooral op de hogere klasse gericht”, zegt oprichtster Rihab Hajjaji. “Hoe moet ik studeren? Welke richtingen zijn er zoal? Wat wordt er van mij verwacht? Welke cultuur leeft hier? Het zijn vragen die veel jongeren zich stellen, maar in een lagere socio-economische klasse is er niet altijd een netwerk dat daar een antwoord op kan geven. Net daarom hebben we rolmodellen nodig die die jongeren kunnen helpen om de juiste keuze te maken.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden