Zaterdag 27/02/2021

Presentatrice Goedele Liekens niet langer geketend aan Sanoma

'Ik wil me vrij voelen'

Tv-zenders die een programma met Goedele Liekens willen maken, moeten daarvoor niet langer via Aimé Van Hecke en Sanoma Magazines passeren. JokFoe, het productiehuis waarvan beide partners de helft bezitten, wordt voorlopig in de waakvlamstand gezet. Voor het tijdschrift dat haar naam draagt en mooie oplagecijfers haalt, verandert er niets.

Door Brecht Decaestecker

Er komt een eerste scheur in het zakelijke sprookjeshuwelijk tussen Goedele Liekens en Aimé Van Hecke, gedelegeerd bestuurder van Sanoma Magazines Belgium. Voor haar maandblad blijven ze samenwerken, maar Goedele gaat op televisioneel gebied, zoals ze in Man bijt hond zouden zeggen, haar eigen weg zonder Sanoma.

Alle programma's die de voorbije jaren door Goedele Liekens werden gepresenteerd, werden geproduceerd door JokFoe, het productiehuis van Liekens dat ze bijna twee jaar geleden voor de helft verkocht aan Sanoma Magazines Belgium. Ondertussen sloot Sanoma een deal met VT4. Daardoor zou het productiehuis programma's voor die zender maken, bij voorkeur gepresenteerd door Goedele. Verder dan de quiz Slimmer dan een Kind van 10 is die samenwerking nauwelijks gekomen. In oktober vorig jaar verbrak VT4 het contract.

Zolang vtm het licht niet op groen zet voor een nieuw seizoen van De Planckaerts, is er voorlopig geen werk voor JokFoe. "De bezetting van het productiehuis wordt tot een minimum herleid", vertelt Aimé Van Hecke. Ondertussen gaat Goedele haar eigen weg. "Ik wil zonder productiehuis op pad kunnen", vertelt ze. "Jarenlang heb ik een productiehuis gehad. Daarvoor heb ik me zwaar ingezet en veel offers gebracht. Dat wil ik niet meer."

Goed mogelijk dat die beslissing haar sneller op tv zal brengen. Alle zenders moeten besparen. Daarom proberen ze zoveel mogelijk programma's in eigen huis te produceren. De kans is dan ook groter dat een zender een programma door Goedele zal laten presenteren als dat intern gemaakt kan worden. "Maar daarmee heeft mijn beslissing niets te maken", beweert ze. "Het is niet zo dat ik per se op tv moet. Ik zie wel. Maar ik wil me wel vrij voelen."

Schitterende oplagecijfers

Danny Ilegems, hoofdredacteur van het blad dat haar naam draagt, vond het de voorbije maanden eerder een voor- dan een nadeel dat Goedele niet aan één zender of programma gebonden was. "Goedele is meer op tv geweest dan ooit. De laatste show, Phara, Volt, De slimste mens... Om nog maar te zwijgen over radio. Gewapend met dat blad is ze een bredere madame geworden. Daardoor kunnen we in het blad ook meer facetten van haar laten zien dan wanneer ze gewrongen zat in het keurslijf van een format op een bepaalde zender. Nog los van de typisch Vlaamse mentaliteit dat ze in dat geval op alle andere zenders wellicht doodgezwegen zou worden. Ik weet dus niet of de optelsom van een tv-programma en een blad even lucratief was geweest."

Met even lucratief bedoelt hij: schitterende oplagecijfers. Van het blad moesten maandelijks 40.000 exemplaren verkocht worden. Volgens Ilegems schommelde de oplage de voorbije drie nummers telkens tussen de 60.000 en 70.000 verkochte exemplaren. "Je kunt kan moeilijk zeggen dat het niet goed is als je 50 procent meer verkoopt dan je verwacht had."

Goed nieuws dus, maar is de situatie even rooskleurig op de advertentiemarkt, toch even belangrijk als de oplagecijfers? "We krijgen zoals iedereen klappen door de economische crisis", bekent Ilegems. "De voorbije twee nummers zagen we het aantal advertenties flink terugvallen."

Natte droom

Dat is vreemd, want bij de lancering vertelden Aimé Van Hecke en Sandra De Preter, uitgeefdirecteur van Sanoma, vol trots dat ze tal van adverteerders gestrikt hadden met contracten voor een jaar, waardoor ze twaalf maanden lang verzekerd waren van inkomsten. Een gouden zet, dachten we op de redactie zodra de crisis losbrak en alle media hun advertenties als sneeuw voor de zon zagen smelten.

"Uiteindelijk hadden we toch wat minder van die partnerships dan vooraf verwacht", legt Ilegems uit. "Dat is ook niet onlogisch. Bij een nieuw blad willen de meesten eerst de kat uit de boom kijken. Maar voor het zevende nummer hebben we opnieuw erg veel advertenties. Ik hoop dat ik over een paar maanden kan toeteren dat het tij gekeerd is. Bovendien kunnen we nu ook met onze lezersprofielen zwaaien. Op het beruchte assenkruis van Censydiam staat ons kruisje in de linkerbovenhoek, wat betekent dat we gelezen worden door een kritisch, actief en merendeels hoger opgeleid publiek: zowat de natte droom van elke adverteerder. Alle vrouwen die tijdens de week keihard bezig zijn, liggen in het weekend in hun hangmat Goedele te lezen. En hun mannen lezen driftig mee."

Daar houdt het niet bij op, want vorige week werd Goedele tijdens de Merit Awards, een initiatief van het vakblad Media Marketing en de Association of Communication Companies (ACC), uitgeroepen tot Medium of the Year. "Dat kan een gunstig signaal zijn voor toekomstige adverteerders", vertelt Ilegems. "Appreciatie door je lezers is belangrijk, maar het is ook leuk waardering te krijgen van de mensen uit het vak. Zeggen voetballers dat niet altijd als ze een trofee krijgen die wordt uitgereikt door hun collega's? (lacht)"

Rebelse hoofdredacteur

Toch blijft het vreemd om de voorheen alternatieve en rebelse hoofdredacteur van toch behoorlijk linkse bladen als MaoMagazine en Deng te horen goochelen met termen als 'product', 'sterk merk', 'adverteerders', 'doelgroepen' en 'partnerships'. Heeft hij de voorbije maanden niet iets te vaak op de schoot van Aimé Van Hecke gezeten? "Welgeteld twee keer", lacht Ilegems. "Maar ik heb in de periode van Deng iets belangrijks geleerd. Toen waren we zo knetterend creatief dat we om de haverklap een totaal ander blad maakten. Dat was dikke fun, maar van de lezer was het nogal veel gevraagd. Die heeft ook een stuk herkenning en houvast nodig. En wat ik ook niet licht zal vergeten: met Deng kregen we uiteindelijk erkenning en zelfs een bescheiden cultstatus, maar wel nadat we hadden opgehouden te bestaan. Ik krijg geen stijve van al die marketingspeak, hoor. Ik vind het nu vooral geweldig om mee te maken dat er rond Goedele een kleine maar zeer getalenteerde ploeg medewerkers ontstaat, interessante, ambitieuze jonge vrouwen vooral, die allemaal ook nog boeiende bezigheden hebben buiten de redactie, maar die elke maand opnieuw hun ziel en zaligheid in dat blad leggen. Daar zullen ze bij Sanoma veel langer plezier van hebben dan van mij. (lacht)"

Goedele Liekens:

Ik heb jarenlang veel offers gebracht voor mijn productiehuis. Dat wil ik niet meer. Het is niet zo dat ik per se op tv moet. Ik zie wel

n Goedele Liekens en Danny Ilegems bij de lancering van hun magazine Goedele. Haar vrijheid moet het blad versterken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234