Maandag 22/07/2019

Spoorwegen

Premiesysteem bij het spoor is "onmogelijk kluwen"

Beeld Wouter Van Vooren

Wie bij het spoor werkt, maakt aanspraak op tientallen premies en vergoedingen. Maar het systeem is zo ingewikkeld dat niemand er nog aan uit kan. Zelfs de spoorwegen niet, zo blijkt.

Een cursus volgen of je eigen wagen gebruiken voor een verplaatsing: als werknemer maak je soms onvoorziene kosten. Het is logisch dat je werkgever dat bedrag uitbetaalt boven op je loon. Maar bij de Belgische spoorwegen is het premie- en vergoedingssysteem zo uitgebreid dat niemand nog weet hoeveel premies er bestaan en hoeveel euro's ernaartoe vloeien.

"Het is moeilijk vast te stellen hoeveel verschillende premies we exact hebben, want dat evolueert", zegt de woordvoerder van HR Rail, het personeelsbedrijf van het spoor. In een antwoord op een vraag van Kamerlid Inez De Coninck (N-VA) doet mobiliteitsminister François Bellot (MR) wel een poging. Zijn lijst bevat 102 premies, met de nuance dat enkele premies meerdere keren terugkomen onder andere personeelscategorieën.

Zo bestaat er een toelage 'moeilijke bereikbaarheid Antwerpen', die werd ingevoerd om personeel aan te trekken op de meest afgelegen posten in de Antwerpse haven. "Ik denk niet dat die nog wordt uitgereikt, maar daar ben ik niet zeker van", zegt vakbondsman Ludo Sempels (ACOD Spoor). Andere toelages zijn er voor het schoonmaken van een trein, het besturen van een bestelbusje of het bieden van hulpverlening.

Herziening

Het verbaast de N-VA dat daar aparte vergoedingen voor bestaan. "Op de duur kun je voor alles een premie uitvinden", vindt De Coninck. "Sommige dingen horen volgens ons bij de job. Ze moeten niet apart vergoed worden. Anders krijg je een onontwarbaar kluwen, zoals nu."

De N-VA wil dat kluwen herzien. Daarbij zou het niet de bedoeling zijn om het loon van het personeel te verlagen, maar wel om een aantal vergoedingen met elkaar te integreren of op te nemen in het algemene loon. "Op die manier besparen we op de personeelsadministratie van het spoor, maar krijgen de werknemers ook zelf een beter idee van wat ze aan het einde van de maand op hun rekening krijgen", zegt De Coninck.

Bellot erkent dat het huidige systeem complex is. Volgens de minister draagt het "niet bij tot de gewenste rationaliteit van een personeelsadministratie". Het is dan ook de opdracht van HR Rail om het systeem te bekijken.

Werkgroep

En de vakbonden? Ook zij beseffen dat het anders moet, al vrezen ze dat een rationaliseringsoperatie ten koste van het personeel gaat. "Het huidige systeem is misschien niet evident, maar het is logisch dat een treinbestuurder andere voordelen heeft dan een arbeider in het atelier", zegt Sempels. "Net zoals het logisch is dat een bestuurder op tien spoorlijnen meer verdient dan een bestuurder die slechts op één spoorlijn rijdt. Die eerste moet veel meer kennis opbouwen."

Een werkgroep tussen de directie en de vakbonden moet nu een doorbraak forceren. "Onze bedoeling is om het aantal premies en vergoedingen te verminderen", zegt HR Rail. 

De vakbonden zeggen open te staan voor de discussie. Maar of die ook kans op slagen heeft, durft niemand te voorspellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden