Maandag 05/12/2022

'Praktijken zijn ongezond en niet transparant'

Dat grootbank ING bedrijven inzicht wil geven in de informatie die ze verzamelt van haar klanten is slechts het topje van een industrie die grof geld verdient met het verzamelen en verkopen van persoonlijke data.

Op maat gesneden advertenties loslaten op internetgebruikers die aansluiten bij het merkprofiel, het is de natte droom van menig marketeer obediënt aan zijn beroep. Met de handel in data die bedrijven iets vertellen over u en mij, valt dan ook grof geld te verdienen. Verzamelen en verkopen van data, elk groot IT-bedrijf, van Facebook over Microsoft tot Google, spijst er rijkelijk zijn kas mee.

"Maar de praktijken zijn ongezond en helemaal niet transparant", stelt computerbeveiliging-expert en professor Bart Preneel (KU Leuven en IMinds), die zelfs bereid zou zijn Google geld te geven alleen maar om zijn informatie niet op te slaan.

Waarom is het verkopen en verzamelen van data zo lucratief?

Preneel: "Adverteerders zijn bereid veel geld te betalen voor informatie over jou en mij. Op die manier kunnen ze op maat gemaakte reclameboodschappen op je afvuren. Daarom is het voor Google interessant om jouw internetgebruik bij te houden en die informatie aan adverteerders te verkopen. Die betalen Google per klik op hun advertentie. Daarmee verdient Google naar schatting 30 dollar per gebruiker per jaar. Maak zelf maar de rekening als je weet dat Google meer dan een miljard klanten heeft."

Wie houdt zich ermee bezig?

"Alle grote internetbedrijven, van Google over Microsoft tot Facebook. Alles gebeurt in real time, van de verkoop van de informatie tot het afvuren van de advertentie. En daar houdt zich een gigantisch complex netwerk van bedrijfjes mee bezig, dat heel ontransparant te werk gaat."

Zijn er grenzen aan wat mag?

"Er is een Europese privacyrichtlijn die is omgezet naar een Belgische wet. Die stelt dat je data mag verzamelen als het binnen proportie gebeurt en een gebruiker zijn toestemming geeft. Maar wat is toestemming geven? Volgens sommigen geef je die al door enkel nog maar de site te bezoeken.

De enige twee bedrijven die zich echt profileren op privacy zijn Google en Microsoft, maar ook zij hebben al zo vaak de regels geschonden dat ze nog maar weinig geloofwaardig zijn. Bovendien staat de industrie altijd vijf stappen verder dan waar de politieke wereld op focust."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234