Vrijdag 18/10/2019

Praga Khan en gasten: met vallen en opstaan

dance

eenmalig filmconcert van praga khan & guests in gent

Gent / Van onze medewerker

Bart Steenhaut

Maurice Engelen kan niet stilzitten. Als de Aarschotse dancegoeroe niet op tournee is met Praga Khan trekt hij de wereld rond met Lords Of Acid. Tussendoor runt Engelen een succesrijk platenlabel en zit hij als producer met andere artiesten in de studio. Toch heeft hij ondanks die overvolle agenda nog tijd gevonden om de soundtrack te bedenken voor Falling, de nieuwe film van Hans Herbots die eerder deze week in première ging tijdens het filmfestival van Gent. Dat feestelijke evenement werd dinsdagavond gekoppeld aan een eenmalig concert in de Vooruit, waar Praga Khan de muziek ook live uitvoerde.

Wie Praga Khan vorig jaar heeft zien optreden, weet dat de beats je daar doorgaans als mitrailleurkogels om de oren vliegen. De pompende techno mikt resoluut op de benen, en om het geheel ook visueel wat aantrekkelijker te maken, doet de groep live een beroep op een wulps bewegende danseres, zodat je altijd wel iemand hebt om naar te kijken. Voor dit filmconcert pakte Praga Khan de zaken anders aan, al had je toch zelden de indruk dat de muziek de filmbeelden ondersteunde die boven het podium geprojecteerd werden. Daarvoor was ze te nadrukkelijk aanwezig, voelde ze vaak ook wat te nerveus aan. Nu, de verklaring daarvoor lag voor de hand: het bleef tenslotte een concert, en dus primeerde het geluid op de beelden. Alleen tijdens de instrumentale passages raakte de balans echt in evenwicht, al draafde er tijdens dergelijke momenten meestal een schaars geklede balletdanseres op die voor een beetje verstrooiing zorgde.

Voor de gelegenheid werden ook een paar Praga Khan-hits in een nieuwe verpakking gestopt, en vooral 'Breakfast In Vegas' had een heuse metamorfose ondergaan. Waar het origineel te vergelijken was met een bruisend feestje, deed de lome, hertimmerde versie nog het meest denken aan de kater de ochtend nadien. Het fraaie 'The Moon' riep dan weer vergelijkingen op met de luilekkere triphop van Massive Attack, en net zoals het duo uit Bristol had Praga Khan zich voor de gelegenheid als een soundsystem vermomd, en dus doken er om de haverklap beroemde gasten op. Jasper Steverlinck van Arid bijvoorbeeld, wiens stem verrassend goed gedijde in een omgeving waar elektronica, synthesizers en ratelende ritmes de toon aangaven. Ook Deborah Ostrega en Groove Cartel-zangeres Sofie Van Vugt kwamen langs, maar het was uiteindelijk toch duidelijk dat de meeste mensen op Axelle Red zaten te wachten, die - tot tweemaal toe - de titelsong van Falling mocht vertolken. Ze deed dat naar behoren, al werd ze af en toe flink tegengewerkt door een krakkemikkige geluidsmix, die trouwens het hele concert parten speelde. Op die manier werd het - ondanks de puike prestaties op het podium - soms toch nog een optreden met pieken en dalen.

Roos Van Acker kreeg de prijs voor de meest dynamische podiumverschijning uitgereikt, en ook het nummer dat ze vertolkte, behoorde tot de hoogtepunten. Het opzwepende 'Rhythm' was immers french house in de beste Alex Gopher-traditie, viel niet uit de toon naast het sterkste werk van Basement Jaxx of Daft Punk.

Ook tijdens de bissen hield de gastenregen aan. Met Koen Buyse van Zornik op gitaar waagden Maurice Engelen en Oliver Adams zich aan een unplugged-versie van 'Sayonara Greetings', en geloof het of niet, maar in die sobere gedaante werd die donkere technotrack plots een knap popnummer waar heel wat singer/songwriters geld voor op tafel zouden leggen. En dat was misschien nog wel de verrassendste conclusie van dit optreden: Praga Khan heeft troeven genoeg achter de hand om ook over twintig jaar nog relevante muziek te maken.

WIE: Praga Khan & guests WAAR & WANNEER: 16 oktober, Vooruit, Gent ONS OORDEEL: Een interessante gelegenheid om Praga Khan in een andere gedaante aan het werk te zien. De combinatie van technobeats met gastzangers als Roos Van Acker, Axelle Red en - vooral - Jasper Steverlinck leverde vaak verrassende resultaten op. Alleen het geluid viel tegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234