Zondag 26/09/2021

tentoonstelling

Prado slaat terug met "grootste Bosch-expo ooit"

Het Prado weigert 'De verzoeking van de heilige Antonius' nog uit te lenen. Beeld rv
Het Prado weigert 'De verzoeking van de heilige Antonius' nog uit te lenen.Beeld rv

Het Prado heeft uitgelegd waarom het weigert twee Bosch-werken uit te lenen aan het Noordbrabants Museum. Het wil bovendien zelf een nog grotere Bosch-expo opzetten.

Over het dispuut tussen het Spaanse Museo Nacional del Prado en het Noordbrabants Museum uit 's-Hertogenbosch berichtten we gisteren al. Voor de Nederlandse expo Jheronimus Bosch - Visioenen van een genie had het Prado beloofd vier werken (drie Bosch-schilderijen en een kopie) uit zijn uitgebreide collectie uit te lenen, maar in extremis trok het Madrileense museum twee beloofde schilderijen terug. Het Nederlandse Bosch Research and Conservation Project (BRCP) had de twee werken immers toegeschreven aan Bosch' atelier of een navolger, en niet aan Bosch zelf.

Het Prado verklaarde gisteren dat het "de wetenschappelijke bevindingen van zijn collega's respecteert, maar niet onderschrijft." De weigering om De keisnijding en De verzoeking van de heilige Antonius uit te lenen vloeit daaruit voort. "De schilderijen werden aangevraagd als authentieke Bosch-werken en zijn ook zo omschreven in de leenovereenkomst die werd opgesteld en wettelijk bindend is", klinkt het.

Voorstudie

Omdat het BRCP eind oktober stelde dat de twee schilderijen niet door Bosch zelf zijn gemaakt, heeft het Prado het opgestelde contract een maand later opgeschort, "omdat we niet de indruk willen wekken de nieuwe bevindingen te autoriseren of te onderschrijven." Op de expo El Bosco. Exposición del V Centenario, die eind mei in Madrid opent, zullen de twee schilderijen ook als authentieke Boschen worden gepresenteerd. Het Prado voegt er ook fijntjes aan toe dat het "meer originele Bosch-schilderijen dan ooit tevoren samen zal brengen."

Inmiddels neemt ook het Gentse Museum voor Schone Kunsten het BRCP onder vuur. In november stelde het BRCP dat De kruisdraging, een van de pronkstukken van het MSK, niet van de hand van de meester zou zijn.

"Er is geen enkele aanwijzing dat De kruisdraging niet van Bosch' hand is", zegt kunstprofessor Maximiliaan Martens (UGent). "Volgens het BRCP wijst de 'getraceerde' ondertekening op een kopie. Maar het kan evengoed betekenen dat Bosch eerst een voorstudie op papier heeft gemaakt, en die later heeft overgezet op hout. Bovendien erkent het BRCP dat De doornenkroning in Londen wel een authentieke Bosch is, en alles wijst erop dat De kruisdraging van dezelfde hand is."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234