Donderdag 29/09/2022

NieuwsPakjesdienst

PostNL gaat prijzen verhogen: zijn de ‘gratis’ pakjes verleden tijd?

Een koerier van PostNL in Antwerpen. Beeld Klaas De Scheirder
Een koerier van PostNL in Antwerpen.Beeld Klaas De Scheirder

PostNL - die van de witte bestelwagens met oranje band en logo - gaat de prijzen voor het bezorgen van pakjes stevig verhogen. Die beslissing is in de eerste plaats ingegeven door de oplopende inflatie: brandstof is duurder geworden en lonen blijven stijgen. Bpost kampt met dezelfde uitdagingen. Komt het gratis bezorgen van pakjes aan je voordeur in het gedrang?

Marc Coppens

Bpost stelde vorige week de resultaten van het tweede kwartaal voor en daarin kwam naar voor dat de oplopende inflatie zich fors laat voelen. “Inflatie leidt tot loonsindexatie en met 26.000 medewerkers is bpost een van de grootste werkgevers in België. Uiteraard doet de inflatie ons pijn”, zegt bpost-woordvoerster Veerle Van Mierlo. Door de extra indexeringen van de lonen moet 24,5 miljoen euro extra worden uitbetaald in de plaats van de eerder verwachte 17 miljoen euro.

Tegelijk is de coronapiek — tijdens opeenvolgende lockdowns waren shops die aan huis leverden booming business — voor de e-commerce over zijn hoogtepunt. “In het tweede kwartaal zitten we nog altijd 57% boven het volume verstuurde pakjes van in het tweede kwartaal van 2019, toen er nog geen sprake was van corona. Op zich is dat dus nog altijd een grote stijging als je dat vergelijkt met dat cijfer. Tijdens de lente van vorig jaar zaten we nog in een lockdown en ten opzichte daarvan is er 12,9% minder volume omgezet. Mensen hebben minder budget en daarnaast is het ook gewoon zo dat consumenten opnieuw vaker en liever naar de winkel gaan.”

Pas volgend jaar

Of de tarieven voor pakketverzending moeten stijgen? “Wij hebben heel veel tarieven voor heel veel verschillende dingen”, zegt Van Mierlo. “Er is geen algemene prijsverhoging, we houden wel rekening met de inflatie en bestaande contracten. Voor onze zakelijke klanten is er bijvoorbeeld wel een prijsverhoging doorgevoerd. We bekijken de tarieven elk jaar opnieuw en houden daarbij rekening met externe factoren en bijvoorbeeld ook het volume van de klant. Of een pakje duurder wordt, dat kunnen we bij bpost niet zeggen. Het is de individuele e-commercespeler die de verzendingspolitiek bepaalt: bij sommigen zijn die kosten voor de consument inbegrepen, bij anderen moet je nog bijbetalen. Dat ligt niet in onze handen.”

Topvrouw Herna Verhagen van PostNL benadrukt dat de hogere kosten niet alleen goedgemaakt kunnen worden door efficiënter te werken. “De komende tijd zullen ook prijsaanpassingen nodig zijn”, zegt ze onomwonden. “Dat gaat dan niet over de post, maar over de pakketten”, licht ze toe. Ook zal het nog niet om prijsverhogingen voor dit jaar gaan, waarschijnlijk zullen de aanpassingen pas later ingaan. Met de meeste zakelijke klanten, waaronder de grote webwinkels, heeft PostNL jaarcontracten waarin kosten en prijs zijn afgesproken. “Onze commerciële contracten gelden per jaar. Het is zeer moeilijk om ze open te breken en tussendoor prijzen aan te passen. Maar we zullen dat zeker doen voor 2023 en de jaren daarna”, zegt financieel topman Pim Berendsen.

Geen aanpassing verzendingskosten bij bol.com

Wie gaat dat betalen, is de vraag van 1 miljoen. Bij e-commerce-gigant bol.com zijn bestellingen voor consumenten onder de 20 euro gratis. Er worden alleen verzendingskosten aangerekend voor zondagsbezorging, avondbezorging of de service ‘vandaag thuisbezorgd’. “Er is vooralsnog geen sprake van een verhoging of aanpassing van verzendkosten voor onze klanten”, zegt woordvoerder Joost Morel die ook benadrukt dat er geen prijsverschil is tussen thuisbezorging of bezorging aan een afhaalpunt. Natuurlijk zouden producten zelf duurder kunnen worden om de ‘gratis verzending’ te kunnen blijven garanderen. “Het staat een shop volledig vrij wat ze in aanmerking nemen voor hun prijsbepaling”, zegt Simon November van Test Aankoop. “Als ze doorrekenen, hoop ik wel dat dit ten goede komt van de eigen werknemers en dat er wordt geïnvesteerd in de vergroening van het wagenpark.”

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234