Maandag 05/12/2022

Post Plaza vult blinde vlek in Gents winkelhart

Nieuw winkelcentrum nog niet helemaal verhuurd

'Trendy en modebewuste' Gentenaars worden vanaf zaterdag in het winkelcentrum Post Plaza aan de Korenmarkt verwacht. De vraag is of ze ook zullen opdagen. De relatie tussen Gentenaars en winkelcentra is problematisch.

Gent

Chung Tsey Chow

Gent is vanaf zaterdag een winkelcentrum rijker. In het hartje van de stad, aan de Korenmarkt, wordt dan het shoppingcentrum Post Plaza geopend. De naam verwijst naar de voormalige functie van het gebouw, dat tot voor kort het Gentse hoofdpostkantoor was. De oude loketten hebben nu plaats geruimd voor acht trendy winkels, die zich richten naar een jong en modebewust publiek.

Langs de buitenzijde heeft de nieuwe Post Plaza op de Korenmarkt weinig weg van een shoppingcentrum. Bouwpromotor Paul Verlinden en beheerder Shopping Center Management Services (SCMS), die ook Shopping Center Wijnegem onder zijn hoede heeft, willen de historische gevel vrijwaren van neonreclame. Het pand is immers beschermd, waardoor de oude architectuur bewaard moet blijven. Het architectenbureau G+D Bontick wist de oude structuur met gietijzeren kolommen te verweven met een modern design en de muren en plafonds werden in hun originele staat hersteld.

Post Plaza bestaat uit een winkelruimte van drieduizend vierkante meter, een zestal dure appartementen en zeshonderd vierkante meter kantoorruimte. De appartementen en kantoren zullen pas klaar zijn tegen september 2002. De winkels kregen een uniform, transparant uiterlijk, waardoor de bezoekers nog steeds de oude sfeer van het postgebouw kunnen opsnuiven.

Post Plaza richt zich vooral tot een trendy en modebewust publiek. Vastgoedspecialist Healey & Baker zocht naar kandidaten, die in dit concept passen. Er werd bewust gekozen voor winkelketens, die nog geen vaste stek hebben in Gent. De grote publiekstrekker is kledingzaak Mango. Deze Spaanse keten heeft al filialen in diverse Belgische steden. In de kelder van het voormalige postgebouw neemt Girls Fashion zijn intrek. Deze kledingzaak richt zich vooral naar hippe en jonge meisjes. Nieuw voor België is de Nederlandse kledingzaak Dept Department Store. De overige winkelruimtes worden ingenomen door Incanto (juwelen), Avance (schoenen), Expo (cadeauartikelen), S-XL (kledij) en Van Dale (schoenen). Momenteel zijn nog twee winkelruimtes niet verhuurd en zijn er nog onderhandelingen bezig voor een horecazaak. De huurprijs bedraagt gemiddeld 20.000 frank per vierkante meter. Hiermee zijn de ruimtes de helft goedkoper dan de winkelpanden in de Veldstraat en bijna even duur als die in de Lange Munt.

Hoewel het historische pand toeristisch aantrekkelijk is, is het de vraag of het ook kopers trekt, vooral door het ontbreken van enige reclame aan de gevel. In Gent hebben winkelcentra meestal weinig succes. Het shoppingcentrum Zuid slaagde pas na enkele jaren erin om volk te trekken. Een ander overdekt winkelcentrum, de Bourdon Arcade, heeft nooit veel volk weten te trekken. "De aantrekkingskracht van de winkels moet voldoende zijn om de mensen in Post Plaza te krijgen", meent Jeroen Hafkamp van SCMS. Er worden ook veel financiële middelen voorzien voor de promotie van het centrum. Post Plaza is ook commercieel strategisch gelegen, tussen de twee drukke winkelstraten, Veldstraat en Lange Munt. Een lange tijd vormde de Korenmarkt een breekpunt in dit winkelcircuit, maar nu is de blinde vlek opgevuld.

Met Post Plaza krijgt het voormalige postgebouw een volledig nieuwe bestemming. Aanvankelijk bevond zich op die plaats de stadsgevangenis en nadien een pakhuis. In 1900 werd het pand op zijn beurt gesloopt en kwam het huidige postkantoor van de Gentse architect Louis Cloquet in de plaats. In 1997 besliste De Post het pand te verkopen en om te verhuizen naar een locatie buiten het centrum. Verschillende kopers hadden hun zinnen gezet op het gebouw. Zo waren er plannen voor de omvorming tot een restaurantcomplex met een centrale eetruimte, omringd door restaurants die via de oude postloketten gerechten uit diverse landen aanbieden.

Maar DVG-Investa uit Antwerpen, de investeringsgroep rond Paul Verlinden, won uiteindelijk de strijd. De investeringskosten bedragen ongeveer 800 miljoen frank. Aanvankelijk zou De Post enkele loketten in de kelder van het pand behouden, zodat Gentenaars hun vertrouwde kantoor in het centrum behielden. Maar uiteindelijk zag De Post daarvan af. "De aantrekkingskracht van de winkels moet voldoende zijn om de mensen in Post Plaza te krijgen."

'De aantrekkingskracht van de winkels moet voldoende zijn om de mensen in Post Plaza te krijgen'

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234