Dinsdag 29/11/2022

Posh popprinces, poen, pruillip

De pruillip, meer rest er niet van haar verleden als popprinses. Ooit Spice Girl, nu topontwerpster: Victoria Beckham (40) is in Groot-Brittannië uitgeroepen tot de grootste ondernemer van het land. 'Vroeger was ik beroemd, nu ben ik succesvol.'

Victoria Beckham is een icoon, de belichaming van een tijdperk. Het pseudo-feministische popsterretje in de nineties ('Easy V doesn't come for free/she's a real lady') veranderde in de bruinste, blondste voetballersvrouw met de strak opgepompte borsten na haar huwelijk met David Beckham in 1999. Tien jaar later ruilde ze de implantaten voor een pronte pruillip, een kleinere cupmaat, een nieuwe carrière en een garderobe in stijlvol zwart. Het popprinsesje is zakenvrouw geworden.

Vandaag is zij, de immer stuurs kijkende ontwerpster, de belangrijkste ondernemer van Groot-Brittannië. Dat heeft Managment Today beslist, een tijdschrift dat haar zakelijk imperium heeft ontrafeld. Uit de cijfers blijkt dat mevrouw Beckham, meisjesnaam Adams, meer rijkdom heeft vergaard dan echtgenoot David. De voormalige profvoetballer die mannen over de hele wereld achtereenvolgens hun haar liet blonderen, in een hanenkam knippen en weer afscheren, is definitief in de schaduw van zijn eega beland. Hij treedt voornamelijk op als babysitter: met jongste dochter Harper op schoot tijdens haar defilés, als vlotte vader op stap met hun drie zonen.

De eerste stapjes in de modewereld zette het koppel samen, met de dVb-lijn voor het merk Rock and Republic. De jeansbroeken met de kitscherige steentjes strategisch op de kont, werden een enorme hit. Daar leerde Victoria belangrijke lessen: wees je eigen wandelende campagne. Op geen enkel lijf deden die broeken het zo goed als het hare, zeker in combinatie met de forse zonnebril en wapperend extensions die ze in die tijd bezigde.

De haren steeds langer, de ribben prominenter, de smaak duurder: de ontmoeting tussen Victoria en de wereld van de echte ontwerpers werd onvermijdelijk. Ironisch is de anekdote over haar ontmoeting met Marc Jacobs, de Amerikaan die jarenlang aan het hoofd stond van Louis Vuitton. Hij introduceerde haar in de modewereld. Hij spotte Victoria in 2002 op de cover van een modeblad met een forse namaakhandtas, zo beweerde Jacobs jaren later in de pers. Hij deed haar prompt een echte Vuitton cadeau. Later fotografeerde Jacobs haar voor zijn eigen merk. Hij liet haar voor die campagne poseren in een winkeltas met zijn logo op. Enkel haar slanke benen slingerden over de rand. Het meisje is niet dom en ze kan ook lachen. Dat beeld bleef hangen.

In 2008 presenteerde ze in New York haar eigen lijn, een collectie die volgens critici meer dan inspiratie had gehaald bij Roland Mouret. De Franse meester van de loeistrakke jurk, een favoriet van de voetballersvrouw, werd zelfs de 'ghost ontwerper' van de lijn genoemd.

Maar Victoria zette door. Zou de koppigheid een erfenis zijn van een gepest kind? Beckham, afkomstig uit een welstellende familie uit Harlow in Essex, heeft vaak verteld hoe ze gepest werd als papa haar met de Jag aan de schoolpoort had afgezet. Als Spice Girl was ze nooit een allemansvriend. "De stuurse blik is het masker van het verlegen meisje", zei ze daar ooit over. Al vermoeden de media dat ze steevast een pruillip trekt omdat haar scherpe gelaatstrekken zo mooier op de foto staan.

Van drie naar honderd personeelsleden, verkoopcijfers die jaar na jaar met dubbele nullen stijgen, een ontwerpster die niet langer in haar eigen kleerkast duikt voor inspiratie maar jonge talenten bij Stella McCartney, Burberry en Maison Martin Margiela gaat recruteren: het merk Victoria Beckham is volwassen geworden. En Beckham, de Spice Girl die naar eigen zeggen kon dansen noch zingen, is de enige die de band heeft overleefd. In een korte reactie aan Management Today zei ze daarover het volgende: "Vroeger was ik beroemd, nu ben ik succesvol."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234