Vrijdag 17/09/2021

POSA: kweekvijver van OffOn

Groeibedrijf

POSA, een van de tien grootste opleidingsbedrijven voor informatici, werd onlangs opgenomen in de nieuwe informaticaholding OffOn. Voor POSA ging een wereld aan kansen open. Een ervan is het schrijnende tekort aan informatici (IT's) opvangen door ze zelf op te leiden.

Cathy Galle

Wim Dierickx troont ons mee naar de ondergrondse vergaderruimte: een knus kantoortje met leuke meubeltjes en een aparte bar. Onderweg zijn we de opleidingsruimte gepasseerd, waar een hele resem blauwe iMacs naast elkaar staan in een trendy lokaal. "Dit typeert een beetje ons bedrijf. We proberen het hier plezierig te houden. Dat is gewoon stukken leuker. Bedrijfsleiders die zich te veel au sérieux nemen en altijd plechtig doen, vinden wij ongelooflijk saai. En geloof me, je komt in onze branche meer saaie mensen tegen dan in andere", meent Dierickx.

Het POSA-verhaal begon in 1985. De huidige zaakvoerders, Benoit Philips en Wim Dierickx, waren net afgestudeerd als informatici aan de Vrije Universiteit Brussel en zagen rondom zich het 'dozenschuiven'. "In die tijd was er maar één manier om geld te verdienen in de informaticawereld: computers verkopen. De dozen schoven als zoete broodjes over de toonbank. De informatici hadden zo vlug hun Mercedes verdiend. Maar ons interesseerde dat niet zozeer. Wij wilden iets doen wat toen helemaal niet voor de hand lag. Het was de tijd waarin de eerste bedrijven schoorvoetend computers kochten om zogenaamd 'mee te zijn met de tijd'. Alleen wist bijna niemand binnen dat bedrijf hoe zo'n ding werkte en wat de mogelijkheden ervan waren. Wij gingen dus op zelfstandige basis in de bedrijven en aan de verkopers van computers uitleggen wat een muis was, waar die zoal voor diende en hoe de rest van de computer werkte. We leidden dus mensen op om de computer te gebruiken, van verkoper tot eindgebruiker.

In 1987 richtten de twee spitsbroeders een bedrijfje op met hetzelfde doel: het opleiden van de computergebruiker. "We zochten een naam voor ons bedrijf en wilden iets origineels. Iedereen die toen in de computerbranche aan het werk was, had een naam die begon met 'data' of eindigde met 'sis'. Plots kwamen we op het POSA-idee. Die naam stond voor niets, maar klonk ons goed en vooral origineel in de oren. Een paar jaar later werd een gelijknamige eenheid opgericht binnen de rijkswacht, wat ons nu af en toe nog eens gratis reclame oplevert."

In het begin bleven de werkzaamheden van POSA vrij beperkt en kwamen enkel de eindgebruikers aan bod. Maar in twaalf jaar tijd groeide POSA uit van een bedrijfje met twee medewerkers, een bescheiden omzet en beperkte middelen tot een bedrijf met een omzet van om en bij de 100 miljoen frank (zo'n 2,5 miljoen euro), een dertigtal medewerkers en een uitgebreid gamma aan dienstverlenende activiteiten in de informaticasfeer: gaande van gespecialiseerde trainingen, grafische pakketten tot softwareproducten op maat.

Maar in elk bedrijf komt er een moment waarop je als bedrijfsleider keuzes moet maken. POSA stond vier maanden geleden voor zo'n keuze toen bleek dat de nieuwe informaticaholding OffOn grote interesse vertoonde in het bedrijf. OffOn verenigt een aantal complementaire informaticagroepen, zoals Access, Compuvison, DV8, Logic en Plusware, in een geïntegreerde IT-groep en beschikt daardoor over specialisten in verschillende domeinen als CAD/CAM, DTP, Windows NT, Novell, Backoffice, Oracle, SQL en Internet.

Dierickx: "Aan de toekomst denken, betekent volgens mij groeien. Dat wil niet zeggen dat we zowel de omzet als het aantal medewerkers willen verviervoudigen, wel willen we onze bestaande activiteiten nog verder uitbouwen, nog meer specialisatie brengen in verschillende domeinen van de informatica en nog meer technische kennis verwerven. Daarvoor hadden we wel een gezonde financiële basis nodig en eventueel de nodige commerciële ondersteuning via andere kanalen dan die eigen aan POSA zelf. Aangezien wij, de twee oprichters, zelf niet meteen kapitaalkrachtig genoeg waren om die omzet ooit te realiseren, was een opname in OffOn dan ook een ideale oplossing."

De opname in de holding bracht wel wat verandering mee in de manier van besturen. "Benoit en ikzelf moesten plots gaan rapporteren aan een baas. Vroeger overlegden we samen en zetten wij ook af en toe eens iets op papier, maar nu moeten we echt aan iemand gaan uitleggen waar we mee bezig zijn en waarom we iets zus of zo doen. Maar we hebben er allebei al vlug het nut van ingezien. Als die anderen meer weten dan ik, dan kan ik er nog wat van leren, denk ik altijd. Bovendien kunnen we nu met meerderen overleggen over een bepaald probleem. Te veel kmo's blijven nog altijd in familiekring of onder de dorpskerk. Samenwerking en anderen betrekken in je bedrijf heeft zeker voordelen. De complementariteit van de aangesloten bedrijven is zeker een groot pluspunt, wat ons bedrijf een enorme stimulans gegeven heeft."

POSA heeft nu onder andere VTM, De Persgroep - waaronder ook De Morgen - Mediaxis en Union Minière als grootste klanten. POSA geeft nog altijd de klassieke kalendertraining, waarin een groep medewerkers van een bepaald bedrijf les komt volgen in de POSA-kantoren aan de Brusselse Broustinlaan. Maar loopt een bedrijf als POSA niet het gevaar om automatisch te verdwijnen? Als iedereen opgeleid is, zijn er geen opleiders meer nodig. Daarin ziet Dierickx absoluut geen probleem. "Ik vergelijk het altijd met de telefoon. Toen de telefoon uitgevonden werd, moesten de mensen er leren mee werken. Toen iedereen min of meer wist op welke knopjes je moest drukken en hoe je de hoorn moest vasthouden, kwamen er opleidingen die hen leerden wat ze in die hoorn moesten zeggen en hoe je dat op een beleefde en vriendelijke manier kan doen. We verwachten ons over enkele jaren ook aan een dergelijke verschuiving in ons opleidingsprogramma. Nu leren we onze studenten hoe het programma werkt, binnenkort zal het accent wellicht verschuiven naar wat je er allemaal mee kan doen. Nu is de behoefte van veel bedrijven naar opleidingen over de rudimentaire kant van de zaken nog steeds groot. Veel bedrijven investeren in computers, maar doen er eigenlijk veel te weinig mee, omdat de kennis er niet is. Er is nog te veel informatica om de informatica. Over enkele jaren verandert dat wel."

Maar sinds kort gooit POSA het over een andere boeg. Sinds 1 juli proberen ze een nieuwe aanpak uit. Er is een algemeen tekort aan informatici. Bedrijven schreeuwen om goede IT's, maar de scholen kunnen ze niet snel genoeg afleveren. Elke week opnieuw staan de advertentiebladen vol met vacatures in de IT-sector. Aangezien we ze broodnodig hebben, kunnen we ze maar beter zelf gaan maken, vinden ze bij POSA. "Het recept is simpel: men neemt vijf mensen van de straat met een zekere intelligentie die geen ervaring of kennis hebben van informatica, maar er wel in geïnteresseerd zijn en men leidt ze op. Zodra ze opgeleid zijn, kunnen ze aan de slag binnen onze bedrijf."

Elk bedrijf kan mensen opleiden en kneden voor de functie waarin ze ze willen inschakelen. Maar volgens Dierickx heeft POSA een grote troef die de rest niet heeft. "De meeste bedrijven leiden een toekomstige werknemer op voor een bepaalde functie. Wij laten hen de vrije keuze. We geven hen een algemene opleiding en laten hen daarna zelf hun richting bepalen. Worden ze Microsoft Certified System Engineer (MCSE), prima, maar ze kunnen ook een andere richting inslaan, al naargelang hun interesse en hun kunnen. Na hun opleiding hebben wij de mogelijkheid om hen een job aan te bieden binnen onze holding. We zijn dus de kweekvijver geworden voor OffOn. Tegelijkertijd zullen ze ook opnieuw ingeschakeld worden om nieuwe mensen op te leiden. Zo blijft de kennis en knowhow binnen ons bedrijf. Dat onderscheidt ons van heel wat andere opleidingsbedrijven."

Dierickx is er zich wel van bewust dat aan zo'n werkwijze heel wat risico's verbonden zijn. Niemand belet de opgeleiden immers om na zes maanden met de opgedane kennis en knowhow naar een ander bedrijf te stappen. "Daar is weinig aan te doen en het is bovendien een van de grootste problemen momenteel in de informaticasector. Alleen in het voetbal is het perfect wettelijk om iemand op te leiden, zolang je wil, vast te houden en hem later als zijn marktwaarde gestegen is, eventueel voor grof geld te verkopen. In de bedrijfswereld gaat dat niet. Het enige wat wij kunnen doen, is de sfeer in ons bedrijf goed houden en die mensen een aantrekkelijke salaris geven. Maar dat is dan ook alles."

Wim Dierckx heeft wel zo zijn vragen bij de recente ontwikkelingen op informaticavlak. Vooral de evolutie die Microsoft in gang gezet heeft met de opleidingen tot Microsoft Certified System Engineer (MCSE), stoot hem een beetje tegen de borst. "Tegenwoordig moet iedere informaticus een MCSE-diploma hebben. Bedrijfsleiders vragen me dikwijls: 'maak me eens een MCSE'. Blijkbaar is dat de norm tegenwoordig. Ik heb er problemen mee dat één enkel bedrijf alle macht naar zich toe haalt. Microsoft heeft heel mooie producten en heeft het geluk gehad er ook op het juiste moment mee klaar te zijn. Wat nog niet wil zeggen dat ze daarom het alleenrecht mogen hebben. Wie geen MCSE is, is tegenwoordig in de ogen van velen geen goede informaticus. Volgens mij volledig onterecht. Het MCSE-examen is moeilijk, maar wie goed studeert, kan slagen zonder ook maar één keer op de computer te werken. Het examen is opgesteld met multiple choice-vragen en zegt dus niets over de praktijkervaring van de examinant. Een MCSE-diploma mag dus zeker geen norm zijn."

Wim Dierickx: 'Alleen in het voetbal is het perfect wettelijk om iemand op te leiden, zolang je wil, vast te houden en hem later eventueel voor grof geld te verkopen. In de bedrijfswereld gaat dat niet'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234