Donderdag 25/02/2021

Portret van kreukbare knarren met hondje

Theater l Oude meesters van HH Simon Gray in Klein Raamtheater

Jan De Smet

Oude meesters (2004) combineert witteboordencriminaliteit en relatiedrama tegen een achtergrond van opkomend fascisme in het vooroorlogse Italië van den Duck Mussolini. Dat zijn veel balletjes om tegelijk in de lucht te houden. Niet verwonderlijk dat de combinatie van al die elementen in één stuk ten koste van de spanningsboog gaat.

Bernard Berenson geniet de reputatie "het beste paar ogen in de wereld" te hebben als het op renaissancekunst aankomt. Als hij kunsthandelaar Josoph Duveen leert kennen wordt de cirkel van kunst en de rinkelende kassa snel gesloten. De een koopt Europa leeg en voorziet de Amerikaanse glittermiljardairs van pronkstukken, de ander zet op aanvraag (en commissie) zijn naam onder de certificaten.

Motorisch moment in Oude meesters is wanneer Duveen zijn partner in crime komt opzoeken in zijn Toscaanse villa I Tatti. Berenson schreef eerder De aanbidding door de herders aan Titiaan toe. Een koper wil voor het schilderij een waanzinnig bedrag neertellen, maar dan moet het een geattesteerde Giorgione zijn. Een beetje zwendelaar zit daar niet mee, Berenson, die een fortuin bijeen gesjoemeld heeft, plots wel. Daardoor wijst zijn koppigheid op een moodswing zonder psychologische onderbouw.

De piste dat een principieel nee in een wereld van jaknikkers met gestrekte armen - de projectie op de achterscène brengt gradueel een triomfantelijk marcherende Duce meer op de voorgrond - een symbolische daad van verzet zou zijn wordt niet uitgediept. Het wekt alweer verwondering dat Raamtheater als professioneel gezelschap geen sterkere programmakeuzes maakt. Door zoveel energie te investeren in een banaal stuk als dit doet het zichzelf tekort. Want er werd degelijk en hard gewerkt om Oude meesters te brengen als well-made play. Het decor, de kostumering, de belichting, tot de gimmick met het hondje op de scène creëren een tastbare, zuidelijk expatsfeer.

Het acteerwerk is meer dan voortreffelijk. Magda Cnudde is altijd op haar best als ze in de huid van een chagrijnige, verlepte grande dame mag kruipen. Ze blijft geloofwaardig als ze venijnige uithalen afwisselt met kwetsbaarheid. Carry Goossens en Jef Demedts herhalen hun bijzonder sterk samenspel waarmee ze uitpakten als Clov en Hamm in Becketts Eindspel. De innemende vertolkingen ten spijt overtuigt Oude meesters niet. Het gegeven blijft te mager en vrijblijvend. De openbrekende zweer van 'rancuneuze tederheid' tussen Berenson en echtgenote Mary heeft te weinig dramatische punch om de meubels te redden.

Een epiloog waarin naverteld wordt hoe het de personages verder verging, is helemaal niet meer van deze tijd. Misschien meegenomen voor de dame naast me die zat te dutten, vanwege de tropische zaaltemperatuur.

Waar en wanneer Klein Raamtheater, Lange Gasthuisstraat 26, Antwerpen. 03/233.91.48; reservatie@raamtheater.be 3 maart tot 8 april (www.raamtheater.be)

Goed geacteerde en aaibare voorstelling met inhoudelijk te weinig body

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234