Zondag 11/04/2021

Portret van brutaal wicht levert duo alweer prijs voor beste jeugdauteurs op

De Boekenpauw, de prijs voor de illustrator van het best geïllustreerde jeugdboek, ging naar debutante Ellen Vrijsen voorhaar aandeel in Cantecleir van Jo Roets en Greet Vissers. De jury noemt haar prenten ‘gedurfd’ en haar kleuren ‘dynamisch en ongetemd’.

Jean-Claude van Rijckeghem en Pat van Beirs zijn bij het grote publiek vooral bekend als de scenaristen van de succesfilm Aanrijding in Moscou, maar worden sinds de publicatie van Jonkvrouw, hun derde roman na twee nauwelijks opgemerkte avonturenboeken, ook in de armen gesloten door lezers van 12 tot 82. De historische roman over Margaretha van Male won zowat alle prijzen die een boek kan winnen, van de Thea Beckmanprijs over de prijs van de Kinder- en Jeugdjury tot de Boekenleeuw. Vijf jaar later brengen ze Galgenmeid (Manteau) uit, een boek dat opnieuw boogt op het gouden procédé van Jonkvrouw: een historische periode belichten aan de hand van, aldus De Morgen-recensente Annemie Leysen, “een verfrissend portret van een brutaal wicht tegen een boeiende politieke en sociale achtergrond”.

‘Boekenwelpen’

Galgenmeid vertelt het verhaal van Gitte Niemandsdochter, een straatmeisje uit het Antwerpen van de zestiende eeuw dat als vermeende dochter van de Spaanse hertog van Almendraje spionne voor Oranje wordt in Sevilla. “We hebben ons bijzonder geamuseerd met de spitse dialogen en gevatte observaties die deze Gitte in haar verhaal verwerkt, en door haar verwonderde ogen ontdekten we mee het zestiende-eeuwse Antwerpen en Sevilla”, schrijft de Boekenleeuwjury, voorgezeten door Vanessa Joosen van de Universiteit Antwerpen, in haar verslag. “We bekronen een adolescentenroman die er staat, en die er volgens ons nog héél lang zal staan.” Het boek haalde het van zestien andere genomineerden. Eervolle vermeldingen, de zogenaamde ‘Boekenwelpen’ gingen naar Rosie en Moussa van Michaël De Cock, Job en de duif van Evelien De Vlieger, Appelmoes van Marnix Verplancke en de vertaling van Tonje en de geheime brief van Maria Parr door Bernadette Custers.

“Zo’n prijs blijft bijzonder”, zegt Van Rijckeghem, die de 2.500 euro prijzengeld met Van Beirs deelt. “Jonkvrouw dateert alweer van vijf jaar terug en met een Boekenleeuw krijgt een boek nu eenmaal meer aandacht.” Volgens de auteur hoort Galgenmeid thuis in de steeds populairder wordende categorie van de young adultliteratuur (zie hieronder), maar spreekt het boek evengoed volwassenen aan. “Pat en ik laten ons niet door een doelgroep beperken. Wij hebben een roman geschreven die alle leeftijden vanaf veertien jaar kan aanspreken. We wilden een boek schrijven dat zowel tieners als volwassenen in één ruk uit willen lezen, dat ze niet kunnen neerleggen, ook al zijn de aardappelen aan het overkoken. We houden ons als vertellers ook niet in uit angst jeugdige lezers af te schrikken. Galgenmeid is een heftig boek met thema’s als dood, liefde en seks.” De literatuur betekent voor de doorgewinterde scenaristen “de totale vrijheid”. “In een filmscenario moet je alles in twee uur verteld krijgen en is er geen ruimte om nevenpersonages uit te diepen. Bovendien hebben we in de literatuur een vrijplaats gevonden om onze liefde voor geschiedenis bot te vieren. Historische films zijn veel te duur. (lacht)”

De jury van de Boekenpauw koos naar eigen zeggen “resoluut voor vernieuwing” en bekroonde debutante Ellen Vrijsen, die de tekeningen maakte bij Cantecleir van Jo Roets en Greet Vissers (De Eenhoorn), een bewerking voor kleuters van de theatertekst Chantecler van de Franse schrijver Edmond Rostand. “Beeld en woord zorgen er samen voor dat dit een kinderboek is zonder kapsones, een direct en helder verhaal, doorspekt met humor en een niet mis te verstane levensles: wees jezelf en laat de anderen zichzelf zijn”, schrijft de jury in haar verslag. “Vrijsen heeft die boodschap begrepen: ze is helemaal zichzelf in haar eerste boek.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234