Woensdag 18/05/2022

Porsche Cayenne: gepeperde terreinwagen

Porsche is meer dan een merknaam, het is een symbool. Voor velen staat Porsche synoniem voor de ultieme sportauto, voor anderen is het dan weer de uiterste vorm van snobisme op vier wielen. Welke visie je ook volgt, de gespecialiseerde constructeur uit Stuttgart staat op het punt om zijn biotoop te verruimen. Met de Cayenne, die in het najaar mag worden verwacht, rijdt Porsche voor het eerst het segment binnen van de peperdure terreinwagens. Niet enkel de prijs is stevig gekruid. Onder de motorkap schuilt minstens 350 pk, terwijl de turbo-uitvoering tekent voor 450 pk. Mercedes, BMW en Land Rover (maker van de Range Rover) zijn verwittigd.

Van onze medewerker

Tony De Mesel

Porsche is het zichzelf verplicht om zijn nieuwe terreinauto een flinke dosis vermogen mee te geven. Een Porsche die het wat dat betreft minder goed doet dan een BMW, Mercedes of om het even welk ander prestigemerk, zou wel eens het fel gekoesterde imago een flinke deuk kunnen geven. Een 450 en zelfs 350 pk heb je niet echt nodig op de Brusselse ring of op een verlaten Ardens landweggetje, maar het staat goed als je als kersverse Cayenne-rijder wil pronken in het bijzijn van de eigenaars van een Mercedes ML, een BMW X5 of een Range Rover.

Maar laten we ons vooral niet blind staren op de Belgische markt. Porsche wil jaarlijks wereldwijd 25.000 exemplaren van zijn nieuwkomer slijten. Eigenlijk mag dat geen probleem zijn, want wie over de nodige middelen beschikt, wil wel altijd uitpakken met iets nieuws. In München alleen al is er nu al een wachtlijst met klanten die reikt tot eind 2004. Duitsland, waar je nog kunt razen op de Autobahn, is ongetwijfeld een van de belangrijkste afzetgebieden. Maar Porsche verwacht ook veel van de States en de Arabische oliestaten.

Porsche is al meer dan dertig jaar op zoek om naast zijn 911-sportwagen nieuwe marktsegmenten aan te boren. In de jaren zestig is dat mislukt met de VolksPorsche. In de jaren zeventig werd gepoogd om met de 928 een auto op de markt te brengen die zich aan het andere uiteinde van de markt situeert. De 928 positioneerde zich boven de 911 maar kende maar een matig succes. Het was de verkeerde auto op een moment dat de geïndustrialiseerde wereld gebukt ging onder de eerste energiecrisissen. Bovendien was het telkens weer de 911 die de voorkeur genoot bij de Porsche-adepten.

De 911 blijft - ook vandaag - de hoeksteen van het Porsche-succes. Er wordt dan ook alles aan gedaan om dit model voortdurend te laten evolueren. Er gaat geen half jaar voorbij of er is een nieuwe versie of een belangrijke technische evolutie. Bij Porsche zitten ze zeker niet stil. Ondanks het aanhoudende succes van deze klassieker onder de sportwagens blijft Porsche de ambitie koesteren om zijn toekomst niet enkel te laten afhangen van dat ene model.

In het begin van de jaren negentig stond Porsche op het punt om voor het eerst een luxueuze vierdeurs op de markt te brengen. De auto kreeg de codenaam 989 en was zo goed als productieklaar toen plots werd besloten om het project te bevriezen. Er werd de voorkeur gegeven aan de ontwikkeling van een meer betaalbare Porsche. Uiteindelijk werd dat de Boxster, een compacte open tweezitter. Met deze knap getekende auto is Porsche er voor het eerst in geslaagd om het succes van de 911 te evenaren.

Met de Cayenne wil Porsche een auto op de markt brengen die zich weer boven de 911 situeert. Wat niet met de 928 uit de jaren zeventig en het geaborteerde project 989 uit het begin van de jaren negentig is gelukt, zou nu een betere kans op slagen moeten hebben. Porsche volgt daarbij de recentste trends in de marktontwikkeling. De verkoop van traditionele luxeauto's daalt en de belangstelling voor sportief getinte coupés is al net zozeer verminderd. Steeds meer mensen kiezen voor suv's (sports utility vehicles) of auto's met de allures van een 4x4.

De trend werd aangegeven met de eerste Range Rover in de jaren zeventig. De belangstelling voor gesofistikeerde off-roaders raakte in een stroomversnelling toen Mercedes zijn ML introduceerde en BMW zijn indrukwekkende X5 op de markt bracht. Deze auto's kennen vooral succes in de Verenigde Staten. Het is dan ook geen toeval dat zowel de Mercedes ML als de BMW X5 in de VS worden geassembleerd. Maar ze zijn ook relatief populair in Europa en zelfs in België. De Mercedes ML bijvoorbeeld is een van de best verkochte terreinwagens in ons land.

Met de Cayenne betreedt Porsche nieuwe paden. Het frontdesign mag dan nog wel verwijzen naar de 911, er zijn tal van zaken die niet typisch Porsche zijn. Het koetswerk telt vier portieren en heeft bovendien een laadklep in de stijl van een break. De motor is niet van het boxertype maar is een V8. Ook de locatie is 'on-Porsche'. De krachtbron steekt vooraan en is vloeistofgekoeld. Dan is er nog de transmissie die er permanent voor zorgt dat de vier wielen worden aangedreven.

Wat dat laatste betreft is Porsche echter niet aan zijn proefstuk toe. De stichter en inspirator van het bedrijf, wijlen Ferdinand Porsche, ontwikkelde op het einde van de negentiende eeuw zijn eerste auto in opdracht van de Weense carrossier Lohner. Opmerkelijk aan die auto was dat hij op de vier wielen werd aangedreven en dan nog wel door vier afzonderlijke elektrische motoren die telkens in de asdrager waren geïntegreerd.

Er zijn nog andere voorbeelden. In opdracht van het nazi-regime ontwikkelde Porsche een Volkswagen met vierwielaandrijving. Na de oorlog ontwierp Porsche in opdracht van het Italiaanse en het reeds lang ter ziele gegane Cisitalia een racewagen met vierwielaandrijving. De integrale aandrijving was nodig om het vermogen (maar liefst 385 pk) van de motor op een efficiënte manier naar het asfalt te sturen. In die dagen was de bandentechnologie en de aërodynamica onvoldoende ontwikkeld om dat te kunnen waarmaken met slechts twee aangedreven wielen. Het is met dezelfde bedoeling dat Porsche vanaf de jaren tachtig voor het eerst op de vier wielen aangedreven versies van zijn sportwagen de 911 op de markt bracht.

Maar met de Cayenne van vandaag - of liever morgen - is de vierwielaandrijving ook bedoeld om de auto 'offroad'-capaciteiten te geven. Ook hier is Porsche niet helemaal aan zijn proefstuk toe. In 1984 won een Porsche 911 met vierwielaandrijving en verhoogde wielophanging de rally Parijs-Dakar. Weinig Cayenne-eigenaars zullen zich op het onverharde wagen, want rondrijden met een dergelijke auto heeft meer weg van een 'statement' dan wat anders. Vergeten we niet dat de potentiële Cayenne-rijders momenteel achter het stuur zitten van een Range Rover, een Mercedes ML of een BMW X5. Toch is het niet uitgesloten dat Porsche met de Cayenne opnieuw de kans grijpt om zich te manifesteren in een rally zoals Parijs-Dakar.

Niet enkel de prijs is stevig gekruid. Onder de motorkap van de turbo-uitvoering schuilt 450 pk

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234