Dinsdag 22/09/2020

Hete kwestie

Pornosite betaalt uitgerangeerde rapper Coolio om klanten te lokken

Beeld rv

PornHub, een van de grootste pornosites ter wereld, laat rapper Coolio opdraven in een videoclip. Daarin bewierookt hij de sekssite, omringd door pornosterren in werktenue. Een opvallende stunt voor PornHub en de aan lager wal geraakte artiest.

Dat rappers en rocksterren zich graag inlaten met grote merken is niets nieuws. U2 vangt graag een cheque van Apple, Justin Timberlake wist de geldburgers van McDonald's wel te smaken en Beyoncé vindt de dollars van TopShop zeker en vast top. Zeer recent nog draaide het merk Happy Socks een 'artistieke' video van Snoop Dogg waarin de rapper een canvas beschildert terwijl hij peinzend ijsbeert in kleurrijke sokken van het merk, met drie bevallige Happy Socks-dames in ondergoed als assistentes.

De aan lager wal geraakte rapper Coolio, gekend van de wereldhit 'Gangsta's Paradise', gaat een stapje verder. In zijn video geen Happy Socks en ondergoed maar blote billen en stevige boezems. Coolio liet zich namelijk betalen door PornHub om een muziekvideo in te blikken. PornHub is een van de grootste spelers op het internet wat betreft porno. De website biedt duizenden gratis video's aan en kan rekenen op 35 miljoen hits per dag.

Coolio's song gaat over PornHub zelf en is getiteld 'Take it to the Hub'. Daarin rapt hij over masturbatie terwijl pornosterren zoals Alexa Aimes, Skin Diamond, Missy Martinez en Phoenix Marie natgesproeid worden, met hun achtersteven schudden en de boezem ontbloten. De eerstgenoemde geeft zich zelfs heel even volledig bloot.

Beeld rv

Betere bilwerk

Het vreemde is dat deze videoclip niet veel pornografischer oogt dan wat er gemiddeld op het internet verschijnt. Coolio's deernes zijn best te vergelijken met de danseressen van popsterren zoals Nicki Minaj. Ook daar wordt er aardig wat bilwerk in de ring gegooid. Op enkele expliciete naaktbeelden en doorweekte T-shirts van PornHub na is 'Take it to the Hub' een muziekclip zoals te verwachten en te voorzien was.

Toch wringt hier het schoentje. Terwijl Nicki Minaj in haar teksten metaforisch naar seks verwijst, zijn de woorden van Coolio wel heel direct: "Grab thatclub and take it to the hub" ("grijp naar je 'stok' en neem hem mee naar de hub") en "If you ain't fucking, you're fired" ("als je niet neukt, ben je ontslagen") zijn een pak directer van aard.

Hoewel de discussie over seks in muziekvideo's al vaker gevoerd is, werden dergelijke clips nooit eerder financieel geruggesteund door de porno-industrie.

Beeld rv

Porno overal

Dat porno op deze manier uit de schaduw treedt, is eigenlijk niet abnormaal. De statistieken zijn immers duidelijk: porno is big business. Volgens Toptenreviews.com, een onafhankelijk statistisch bureau, typen er iedere seconde 372 personen op aarde een pornografische zoekterm in een zoekmachine. In 2006 was de Amerikaanse porno-industrie goed voor meer dan tien miljard euro. Er zouden meer dan vier miljoen pornowebsites bestaan en 42 procent van de internetgebruikers kijkt ernaar. Porno is alomtegenwoordig.

Het verhaal van de videoclip van Coolio krijgt nog een staartje. PornHub nodigt namelijk iedereen uit om hetzelfde te doen als de rapper. Op PornHubrecords.com kun je je eigen song over PornHub voorstellen en kans maken op je eigen videoclip. Dit is een vrij directe manier om jongeren aan te spreken met de boodschap 'porno is cool'.

Is PornHubrecords.com een eenmalige stunt of zal de pornowebsite investeren in een echt platenlabel? Voorlopig weet niemand het. In afwachting van nieuw materiaal kun je Coolio's video bekijken via de website van het underground lifestylemagazine Vice Magazine, in de sectie NSFW (not safe for work). Vice is ondanks zijn trashy artikels geen kleine speler en spreekt met zijn wereldwijd netwerk miljoenen jonge lezers aan. Het magazine hield er al een samenwerking met HBO op na en kocht in 2012 i-D Magazine op. Vice wordt er al langer van verdacht in het voordeel van bepaalde merken en ondernemingen te schrijven.

Of Vice door PornHub betaald werd, is niet geweten. Onderaan de video staat een ironisch cursiefje geschreven over hoe zielig Coolio wel niet is, in typisch hippe Vice-taal. Maar de links naar PornHub zelf en PornHubrecords.com staan er wel netjes in. Verdoken reclame of niet, Vice zorgt alleszins voor een gigantische verspreiding van Coolio's proefstuk onder jongeren.

'Take it to the Hub' is te koop op Amazon voor 0,99 dollar.

Beeld rv
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234