Maandag 15/07/2019

Populariteit van vinylplaten doet kleinere labels de das om

Nu de grote platenlabels opnieuw Led Zeppelin en Pink Floyd op vinyl uitgeven, moeten kleinere platenmaatschappijen plaatsmaken. 'Twaalf weken wachten op een bestelling is de norm geworden.'

Jarenlang hebben de grote platenmaatschappijen de vinylplaat gelaten voor wat ze was: te duur in productie en een te kleine niche. "Maar we merken dat die grote spelers opnieuw omzet zien in het heruitgeven van klassiekers", zegt Tim Beuckels, labelbaas van Unday Records. "Dat zorgt voor een bottleneck bij vinylproducenten." De hoera-berichten van de voorbije jaren over de revival van vinyl kwamen dus vooral uit de hoek van kleinere platenmaatschappijen. "Al is het niet zo dat die herontdekking van de vinylplaat de verliezen door streaming of de daling in cd-verkoop compenseert", weet Beuckels.

Uit cijfers van de Belgian Entertainment Association blijkt dat vinyl vijf procent van de opbrengsten uit de Belgische muziekverkoop vertegenwoordigt, ofwel zes miljoen euro. Een cijfer dat sinds 2008 alleen maar stijgt. De vinylverkoop bracht toen nog geen 600.000 euro op.

Unday Records, dat onder andere de albums uitgeeft van Trixie Whitley, Intergalactic Lovers en Tamino, laat zijn platen persen in Frankrijk, Nederland en af en toe België. "De keuze hangt af van kwaliteit, prijs en termijn", zegt Beuckels. Vooral dat laatste wordt steeds moeilijker.

"Het is belangrijk voor de fans van onze bands dat er bij de release een vinylversie beschikbaar is. Twaalf weken wachten op een bestelling is zowat de standaard geworden. Daar moet je rekening mee houden."

Ter vergelijking: voor een cd neemt dat proces maximaal anderhalve week in beslag. Boosdoener voor die lange wachttijden zijn volgensThe Guardian de grote platenmaatschappijen die Led Zeppelin of Pink Floyd van onder het stof willen halen. Als een draaiende drukpers plots een dergelijke bestelling krijgt, dan stopt het bedrijf alle persen en schenkt men het grote order voorrang.

Op zich niet abnormaal. "Zeker niet als je weet dat de gemiddelde oplage bij ons maar uit 250 platen bestaat", zegt Tom Willems van Discomat in Herk-de-Stad. Daar beschikken ze over vier persen die duizend platen per dag kunnen produceren. "Er kan heel wat fout lopen in bij het persen van een vinylplaat", vertelt Willems aan de telefoon. "Ik heb eigenlijk geen tijd: hoe langer ik telefoneer, hoe langer mijn collega's geen werk hebben."

Vingers draaien

Wanneer de eerste plaat van een bestelling gedrukt is, beluistert Willems de volledige plaat. Daarna kan de hele bestelling verwerkt worden. "Tegenwoordig vult men 25 minuten per kant. Dat wil zeggen dat iedereen 50 minuten met zijn vingers draait tot ik een plaat heb goedgekeurd voor productie."

Bij Discomat begrijpen ze de beslissing van vinylproducenten om bestellingen van grote labels voor te trekken maar al te goed. "Die zorgen voor de grootste winstmarge."

Er is op dit moment dus een tekort aan vinylproducenten. In Europa worden de meeste platen voor grote en indielabels gedrukt in Nederland of Tsjechië. "Als je maar vijf of zes albums per jaar uitbrengt, is het heel moeilijk geworden", zegt Beuckels.

Maar dat de vinylplaat hier is om te blijven, is ondertussen duidelijk. De Japanse vleugel van Sony Music besliste om de productie van vinylplaten opnieuw in eigen handen te nemen om een antwoord te kunnen bieden op de binnenlandse vraag. Ook in Dublin wordt een nieuwe vinylfabriek gebouwd die zo'n 100.000 platen per maand moet kunnen drukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden