Woensdag 16/10/2019

Vinyl

Populariteit van vinyl nekt kleinere labels

Beeld Getty Images

Nu grote platenlabels opnieuw Led Zeppelin en Pink Floyd op vinyl uitgeven, moeten kleinere platenmaatschappijen plaatsmaken. 'Twaalf weken wachten op een bestelling is de norm geworden.'

Jarenlang hebben de grote platenmaatschappijen de vinylplaat gelaten voor wat ze was. Te duur in productie en een te kleine niche. "Maar we merken dat die grote spelers opnieuw omzet zien in het heruitgeven van klassiekers", zegt Tim Beuckels, labelbaas van Unday Records. "Dat zorgt voor een bottleneck bij vinylproducenten."

De hoera-berichten van de voorbije jaren over de revival van vinyl kwamen dus vooral uit de hoek van kleinere platenmaatschappijen. "Ook dat moet je relativeren. Het is niet zo dat die herontdekking van de vinylplaat de verliezen door streaming of de daling in cd-verkoop compenseert", weet Beuckels.

Uit cijfers van de Belgian Entertainment Association blijkt dat de vinyl vijf procent van de opbrengsten uit de Belgische muziekverkoop vertegenwoordigt, ofwel zes miljoen euro. Een cijfer dat sinds 2008 alleen maar stijgt. Toen bedroeg de waarde van de vinylverkoop nog geen 600.000 euro.

Boosdoener

Unday Records, dat onder andere de albums uitgeeft van Trixie Whitley, Intergalactic Lovers en Tamino, laat zijn platen persen in Frankrijk, Nederland en af en toe in België. "De keuze hangt af van kwaliteit, prijs en termijn", zegt Beuckels. Vooral dat laatste wordt een steeds grotere uitdaging. 

"De fans van onze bands liggen wakker van een vinylplaat. Het is belangrijk dat er bij de release een vinylversie beschikbaar is. Twaalf weken wachten op een bestelling is zowat de standaard geworden. Daar moet je rekening mee houden." 

Ter vergelijking: voor een cd neemt dat proces maximaal anderhalve week in beslag. "Dat is natuurlijk veel eenvoudiger, maar vroeger kon je al eens beslissen om snel 300 singles op vinyl uit te geven. Dat is nu haast niet meer mogelijk."

Boosdoener voor die lange wachttijden zijn volgens
The Guardian de grote platenmaatschappijen die Led Zeppelin of Pink Floyd van onder het stof willen halen. Johny Trunk van Trunk Records heeft het in de Britse krant zelfs over een goldrush. "Als een draaiende drukpers plots een bestelling krijgt om 20.000 Dire Straits-lp's te drukken, dan stopt het bedrijf alle persen en schenken ze het grote order voorrang."

Vingers draaien

Op zich niet abnormaal. "Zeker niet als je weet dat de gemiddelde oplage bij ons maar uit 250 platen bestaat", zegt Tom Willems van Discomat in Herk-de-Stad. Daar beschikken ze over vier persen die duizend platen per dag kunnen produceren. "Alleen is dat met zulke minieme oplages onmogelijk."

"Er kan heel wat fout lopen in bij het persen van een vinylplaat", vertelt Willems aan de telefoon. "Ik heb eigenlijk geen tijd: hoe langer ik met u telefoneer, hoe langer mijn collega's geen werk hebben."

Wanneer de eerste plaat van een bestelling gedrukt is, beluistert Willems de volledige plaat vooraleer de hele bestelling verwerkt kan worden. "Het is tegenwoordig de mode om 25 minuten per kant te vullen. Dat wil zeggen dat iedereen 50 minuten met zijn vingers draait tot ik een plaat heb goedgekeurd voor productie." 

Bij Discomat begrijpen ze de beslissing van vinylproducenten om bestellingen van grote labels voor te trekken maar al te goed. "Die zorgen voor de grootste winstmarge in een arbeidsintensief proces."

Nieuwe fabriek

Er is op dit moment dus een tekort aan vinylproducenten. In Europa worden de meeste platen voor grote en indielabels gedrukt in Nederland of Tsjechië. "Als je maar vijf of zes albums per jaar uitbrengt, is het heel moeilijk geworden", zegt Beuckels. Zij moeten terecht bij een tussenpersoon die alle kleintjes bundelt en naar een drukkerij stapt.

Maar dat de vinylplaat hier is om te blijven, is ondertussen duidelijk. Zo heeft de Japanse vleugel van Sony Music beslist beslist om de productie van vinylplaten opnieuw in eigen handen te nemen om een antwoord te kunnen bieden op de binnenlandse vraag. Ook in Dublin wordt een nieuwe vinylfabriek gebouwd die 100.000 platen per maand moet kunnen drukken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234