Woensdag 21/10/2020

ldvd loont

Popsongs houden van onbeantwoorde liefde

Sam Smith bedankte de man die zijn hart brak.Beeld PHOTO_NEWS

Op de Grammy Awards, zondagnacht, bedankte Sam Smith de man die zijn hart brak. Afwijzing leverde de popzanger behalve een succesvol debuut ook vier Grammy's op. Hij is niet de eerste voor wie onbeantwoorde liefde vruchtbare broedgrond voor een popsong bleek.

Hoog, Sammy, kijk omhoog! Met 'In The Lonely Hour' spint Sam Smith vandaag garen bij onbeantwoorde liefde. Het leeuwendeel van de songs op zijn debuut schreef de Britse popster nadat een man had geweigerd op zijn avances in te gaan.

In De Morgen leek hij daar al minder rouwig om. Zo noemde hij het een bizarre contradictie dat duizenden mensen nu elke avond hun liefde voor hem uitschreeuwen. "Het voelt alsof de ene liefde door de andere is vervangen. De aandacht van het publiek is zo overweldigend dat ze een echte relatie kan vervangen."

De scherven van een gebroken hart lijmen met een popplaat is zo oud als de straat. Door de hele popgeschiedenis heen stonden miljoenen songs in het teken van liefdesbreuken. Maar wat als je een romance niet eens van de grond krijgt? Onbeantwoorde liefdes inspireerden weliswaar minder platen, maar toch stonden talloze classics in het teken van een blauwtje lopen.

Zowat het hele oeuvre van The Smiths en Morrissey valt te herleiden tot Liefde Zonder Repliek. En al even melodramatisch zijn de wanhoopskreten van Antony and the Johnsons. Geen treuriger ode aan de liefdeloosheid dan 'Hitler in My Heart'. "Straf me niet omdat ik jouw liefde in mij wil voelen", snikt Antony Hegarty over de onbereikbare man van zijn dromen.

Zielig

Even grasduinen in het oeuvre van Daniel Johnston, en je hoort net zo vaak hoe een onbeantwoorde liefde getoonzet wordt. Een meisje als Laurie hoefde zelfs maar even naast hem te gaan zitten, om eeuwig in zijn gedachten te blijven spoken. Ook Graham Coxon van Blur is geen onbekende in het departement van de onmogelijke liefde. In 'What's He Got?' verlaagt hij zich zelfs tot de zieligste vergelijkingen met zijn tegenstrever: "Hij heeft meer haar op gezicht en hoofd, dus waarom knipte ik onlangs het mijne?", vraagt hij zich radeloos af.

Luc De Vos van Gorki koos in zijn songs niet zelden de kant van de kneusjes, die in een hoekje hun liefdesleven zien voorbijglijden. Zowel 'Anja' als 'Mia' stonden symbool voor alle onbeantwoorde liefdes tot zijn vijfentwintigste, en al wie de hoop dreigt te verliezen. Aan de andere kant van het Kanaal bedacht ook Radiohead een lijflied voor de ultieme antiheld: 'Creep' ging volgens de groep over een onaantrekkelijke kerel, die wanhopig de vrouw van zijn dromen volgt. Het ontbreekt hem echter zo aan zelfvertrouwen, dat hij zich verzoent met de gedachte dat hij haar op afstand moet beminnen.

Klinkt dat als de memoires van een stalker? Wees dan maar écht op uw hoede voor Otis Lee Crenshaw. Akkoord, het gaat hier over een comedy song, maar je proeft de bittere wanhoop in elke songregel van 'Women Call It Stalking'. Zo zingt hij: "Ze zegt dat ze me in de rechtbank kan zien. Wel, ik kan niet wachten. Zij noemt het een rechtszaak, ik noem het een date."

Nog grotere engerds zijn The Zutons, die er in 'Why Won't You Give Me Your Love?' niets beters op vinden dan de liefde van hun leven aan de ketting te leggen. "Ik maak je de mijne, wanneer ik je opsluit in de kelder met alle kevers en muggen." Niét de allerbeste versiertruc.

Toch lopen de meeste songs eerder over van zelfbeklag. In 'Alameda' zucht Elliott Smith tijdens een monologue intérieur dat "niemand je hart brak. Je brak het zelf omdat je niet kunt beëindigen wat je begon." En op Pinkerton plant Weezer-frontman Rivers Cuomo het mes zelf nog wat dieper in zijn bloedende hart, nadat hij een blauwtje liep bij een meisje. Cuomo viel als een blok voor zijn fan (!), om dan te ontdekken dat ze lesbisch is. In de song 'El Scorcho' heft hij de armen ten hemel en zingt: "Hoe dwaas is dit? Ik kan er niet over praten. Ik moet erover zingen en een langspeler van mijn hart maken."

Aretha Franklin bleek dezelfde opvatting toegedaan, toen ze het prachtige 'How Long Have I Waited' van zich afzong. "Ik was niet eens ontgoocheld of gekwetst omdat er niets van kwam, maar wel omdat die persoon altijd zo lief was voor mij."

Luc De Vos.Beeld PHOTO_NEWS

Vrouw van een vriend

Maar het ultieme recept voor een classic? In stilte verliefd blijven op de vrouw van een vriend. Leonard Cohen dankt het bloedmooie 'Suzanne' aan de geliefde van een vriend, die hem uitnodigde op de thee, waarop de Master of Gloom zich schuldig maakt aan de platonische mijmering: "I touched her perfect body with my mind".

Ook Eric Clapton begeerde andermans vrouw in 'Layla'. Die classic van Derek & The Dominos zou gaan over een onbeantwoorde crash op George Harrisons vrouw. 'Rhapsodie für Alt, Männerchor und Orchester' van Johannes Brahms draagt dan weer de sporen van zijn onmogelijke liefde voor Julie Schumann, de dochter van Robert en Clara.

Al is Jens Lekmans live-versie van 'Past, Present and Future' evenmin te versmaden. Met een viool en akoestische gitaar wapent Lekman zich tegen de meest deprimerende song uit het oeuvre van The Shangri-Las. Wie goed luistert, hoort hoe iemand uit het publiek net voor de laatste noot zijn neus ophalen, en het zachte rinkelen van een gebroken hart.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234