Dinsdag 02/03/2021

Popgeschiedenis onder de hamer

Een dreadlock van Bob Marley, de lapjesbroek van Kylie Minogue, een zwarte fluwelen jas van Ozzy Osbourne, de bikini van Geri Halliwell, een door Kurt Cobain gemolesteerde Fender, het huurcontract van Elvis en Priscilla Presley en de scooter van Paul 'Mod' Weller: het zijn maar enkele van de vele 'popmemorabilia' die morgen bij Christie's in Londen worden geveild. Toch zijn het - alweer - The Beatles die, met meer dan de helft van de loten, de show stelen.

Brussel

Eigen berichtgeving

Nica Broucke

Voormalig concertpromotor David Forshaw verkoopt een van de eerste kaartjes van de Fab Four, voor hun concert van maandag 30 juli 1962 in Liverpool. "Blue Pinguin Club presents... A STAR SHOW, With Parlophone Recording Artistes (sic) THE BEATLES", staat op het groene A5-velletje. Het pronkstuk van de popmemorabilia-veiling morgen is de door de vier Beatles en ontwerper Peter Blake gesigneerde, levensgrote foto van Marlene Dietrich. De kartonnen Marlene is voor fans en verzamelaars om diverse redenen een echt hebbeding. De 'stand-in' had een prominente plaats - vooraan naast George Harrison - op de groepsfoto's voor de wereldberoemde cover van Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, een plaat die ook muzikaal beschouwd wordt als een mijlpaal. Andere waardevolle stukken uit het ruime Beatles-aanbod zijn een zeldzame gehandtekende concertfolder van The Beatles Show (in Glasgow, in april 1964) waarop het olijke viertal een karikatuur van zichzelf maakte, een gesigneerde demosingle van Hey Jude/Revolution en het door George Harrison, John 'Winston Ono' Lennon, 'James' Paul McCartney en 'Richard Starkey' gehandtekende licentiecontract dat EMI en Apple in september 1969 afsloten.

Opmerkelijk is de door het viertal ondertekende petitie (1967-1968) waarin "met klem" wordt geprotesteerd "tegen het feit dat David Hemmings en niet Mick Jagger werd weerhouden voor de rol van Alex in A Clockwork Orange". Stanley Kubrick was niet onder de indruk van de petitie, waarop ook de handtekeningen van Anita Pallenberg en Marianne Faithfull stonden. Hij kende de 'decadente reputatie van Jagger' en gaf de rol ten slotte aan Malcolm McDowell.

Verder is er een royaal aanbod concertaffiches, gesigneerde platen, foto's, menu's en ansichtkaarten, waaronder een kleurenfoto van de Place du Tertre in Montmartre die John Lennon in 1963 naar zijn tante Mater en oom Bert verzond: "Just a line from Paris to say hello to you all - and that I haven't forgotten you - see you in Glasgow?" In de reeks 'merkwaardige Beatles-trivia' noteren we de loten 145 en 146: respectievelijk een blik 'With the Beatles Talc'-talkpoeder uit 1964 en drie paar zwarte Beatles "naadloze" nylons van circa 1965, in originele verpakking.

Interessante memorabilia van andere rock- en popiconen zijn de tijdens een concert in Londen (3 december, 1989) door Kurt Cobain gemolesteerde Fender-gitaar, "een object met een grote emotionele waarde", aldus de Christie's-catalogus. Verder is er bijvoorbeeld nog de akoestische twaalfsnarige Guild F112 waarmee Bob Marley het nummer 'Is This Love?' componeerde en opnam. De rastaman knipte in 1980 tijdens de afterparty van zijn Uprising-tour in Londen een van zijn dreadlocks af. De waarde van de tien centimeter lange haarstreng van de een jaar later overleden one love rasta wordt geschat op 1.200 à 1.800 euro.

De tekening van George Underwood, voormalig muzikant bij Bowie en gereputeerd ontwerper, voor het album Ziggy Live is niet bijzonder vanwege de artistieke kwaliteiten, maar omdat de plaat nooit werd uitgebracht.

Contracten liggen duidelijk goed in de markt. Verzamelaars hebben bijvoorbeeld duizenden euro's veil voor het getypte huurcontract van Elvis en Priscilla Presley voor een gemeubileerd huis, 1174 Hillcrest Road in Beverley Hills "voor een familie bestaande uit twee volwassenen, een kind, een hond en een huishoudster". Huurprijs: 36.000 dollar per jaar (van 1 januari tot 31 december 1968). Naast vier slaapkamers had het stulpje nog een cottage voor de gasten en een zwembad. En het lag in een goede buurt.

De echte fan haalt het liefst persoonlijke items van zijn of haar idool in huis, de beruchte bikini van Geri Halliwell bijvoorbeeld. Paparazzi kiekten de voormalige Spice Girl in het niemendalletje terwijl ze achter op de scooter bij Robbie Williams zat. Het bewijs, aldus de bladen, dat er meer dan vriendschap was tussen de twee. Michael Jackson, evenmin uit de tabloids weg te branden, gooide in mei 2000 een kussensloop met daarop in hanenpoten de tekst "I love this city very much all my love to all of you I'm going to sleep now I love you" vanuit zijn Londense hotelkamer naar beneden. Geschatte waarde: 750 euro.

Van Kylie Minogue wordt de bonte lapjesbroek die ze in 1989 droeg in de video van 'Never Too Late' geveild, van Ozzy Osbourne een zwarte fluwelen (kamer?)jas en van Freddie Mercury een Japanse kimono uit 1975. Meestal zijn die objecten al ingekaderd en worden ze aangeboden samen met een foto waarop de ster met het bewuste kledingstuk te zien is. Bewijzen van authenticiteit zijn er echter zelden.

En waar blijft de befaamde bustier, signé Jean-Paul Gaultier van Madonna, vraagt u zich wellicht af. Die bevindt zich in België, meer bepaald in het Frans Billen Hollywood Movie Museum in Hasselt-Zuid. "Meer dan tien jaar geleden gekocht", zegt Billen, die geen interesse heeft voor de veiling bij Christie's. "Ik breid mijn collectie enkel uit met stukken die ik zelf van de sterren heb gekregen. De veilingprijzen zijn veel te hoog. Bovendien ben je nooit zeker van de authenticiteit. Ik krijg hier regelmatig mensen over de vloer die beweren 'het' hemd van Elvis of 'de' jurk van Marilyn Monroe te hebben gekocht, zelfs bij de grote huizen, ja."

De popsouvenirs zijn vandaag (9 tot 17 uur) en morgen (9 tot 12 uur) nog te bezichtigen bij Christie's, 85, Old Brompton Road in Londen. Woensdag om 14 uur gaan de spullen onder de hamer. www.christies.com

Hoog in de hitlijsten van merkwaardige loten: een blik 'Talc With the Beatles'-poeder

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234