Vrijdag 18/06/2021

Pop-uprestaurant ligt 'DWDD' zwaar op de maag

Het De wereld draait door-restaurant zadelde de Nederlandse omroep BNN-VARA niet alleen met een financiële kater op. De omroep staat sinds het floppen van het culinaire experiment onder verstrengd toezicht van het Commissariaat voor de Media.

Het leek een briljant idee. Een pop-uprestaurant onder de vlag van de immens populaire talkshow De wereld draait door. Gerund door sterrenchef Robert Kranenborg, die in het tijdelijke restaurant zijn gasten zou trakteren op de 'vergeten gerechten' die hij in zijn kookrubriek in datzelfde programma onder de aandacht bracht. Bij DWDD hadden ze bovendien ervaring met lucratieve nevenactiviteiten. Een festival, een pop-upmuseum of colleges over onderwerpen als de oerknal, het brein en gif, elk evenement dat het DWDD-stempel kreeg, zorgde meteen voor lange wachtrijen en uitverkochte zalen.

Alleen bleek een restaurant runnen andere koek. Interesse was er genoeg. Ondanks de stevige prijzen, een menu kostte 79,95 euro, liep de reserveringslijst meteen aardig vol. In december vorig jaar zouden in drie weken tijd zo'n 3.000 culinair geïnteresseerde tv-kijkers komen dineren.

Maar toen moesten de eerste recensies nog komen. En die waren vernietigend. De haas die de Volkskrant-recensent Mac van Dinther op zijn bord kreeg, omschreef hij als "mythisch gortdroog". De Italiaanse pastataart was zo sappig en zacht als oud karton. Het dessert ten slotte noemde hij een slechte grap. In Het Parool werd diezelfde pastataart omschreven als wit, stug en droog als schoolbordkrijt. De haas bleek dan weer "een kapotgeschoten homp bout met vijf kogeltjes erin en allerlei grote stukken vlies en pees".

Na amper twee dagen grijpt de omroep BNN-VARA in: het restaurant gaat onherroepelijk dicht. Wie gereserveerd had, kreeg zijn geld terug. Bij BNN-VARA bleven ze met de rekening zitten. En die is behoorlijk gepeperd. De omroep liep zeker 240.000 euro mis, becijferden ze bij de krant nrc.next.

En dat is niet het enige wat voor een wrange nasmaak zorgt, blijkt nu uit documenten die ze bij nrc.next konden inkijken. Sinds het debacle staat de omroep onder verscherpt toezicht van het Commissariaat voor de Media, de Nederlandse mediawaakhond. Omroepen die zich aan nevenactiviteiten willen wagen, moeten daarvoor eerst toelating vragen aan dat Commissariaat. Ook voor het pop-uprestaurant gebeurde dat, alleen stelde de omroep het project iets te rooskleurig voor. Financiële risico's bijvoorbeeld waren er volgens de aanvraag niet, er werd immers met voorinschrijvingen gewerkt. Concurrentie met andere restaurants in de omgeving? Niet van toepassing, vonden ze bij DWDD.

Toch gaat het licht eind september op groen voor de restaurantplannen. En meteen gaat DWDD in de fout. Diezelfde avond wordt er in het programma uitgebreid reclame gemaakt voor het restaurant. Kan niet, laat de mediawaakhond weten. Om concurrentievervalsing tegen te gaan mag de omroep niet in de eigen zendtijd reclame maken. Toch blijft het voorlopig bij een tik op de vingers.

Maar wanneer de restaurantplannen faliekant aflopen, gaat het Commissariaat een stap verder. Sinds half december staat de omroep onder intensief toezicht. De mediawaakhond houdt voortaan nauwgezet in de gaten of de uitzendingen van DWDD en de ontwikkelingen rond dit programma binnen de mediawet blijven. Boetes zijn er voorlopig niet uitgedeeld. Eerst de financiële put dempen die het geflopte pop-uprestaurant naliet.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234