Zaterdag 19/10/2019

Pop met pornosnor

Met Wave If You’re Really There bracht het Britse Wave Machines onlangs een overtuigd debuut uit dat vrijwel unaniem op superlatieven werd onthaald. Dinsdag maakte het Liverpoolse viertal haar Belgische podiumdebuut in de Brusselse Botanique, waar de band meteen stond te kijken van de onverwacht hoge opkomst.

Wave Machines koestert weliswaar een voorliefde voor klassieke pop, maar combineert die met invloeden uit de new wave van de jaren tachtig, én gooit er op de koop toe nog een scheut hedendaagse elektronica overheen. Dat resulteert in een geluid dat het midden houdt tussen Hot Chip, Human League en de Beach Boys, meteen drie referenties waar geen enkele muzikant zich voor hoeft te schamen.In de Witlofbar van de Botanique liet het viertal bovendien noteren dat de groep ook live haar mannetje kan staan. De set begon verrassend ingetogen met ‘You Say The Stupidest Things’, een parel van een song die werd ingekleurd met belletjes en sfeervolle keyboards. ‘The Greatest Escape We Ever Made’ - het soort song waar elke zichzelf respecterende radiozender voor in de rij zou moeten staan - legde het tempo meteen een stuk hoger, en ook al droeg zanger Timothy Bruzon een pornosnor, toch durfde hij het aan om complexloos zijn beste falsetstem boven te halen. Die klonk niet altijd even krachtig, maar de songs waren van die aard dat je er onmogelijk onbewogen bij kon blijven. ‘I Go I Go I Go’ - weer zo’n nummer waarbij het refrein meteen in je achterhoofd bleef kleven - ontplooide zich als compacte, springerige feelgoodpop, en werkte aanstekelijk op het publiek, terwijl ‘Carry Me Back To My Home’ illustreerde dat Wave Machines de sprankelende melodieën uit de mouw schudden als waren het azen in een pokerspel. Het minimalistische ‘Dead Houses’ werd door de drummer gezongen, en tijdens de titelsong uit Wave If You’re Really There nam de wel erg op Walter Van Beirendonck gelijkende Carl Brown het roer over. Het gaf vooral aan dat de band meerdere begaafde songwriters in de rangen telt, en er zeker nog een groeimarge is. Op muzikaal vlak viel er eigenlijk nog weinig af te dingen op Wave Machines - knap songmateriaal, hecht geluid - maar qua vormgeving kon het nog wel wat beter. De vier klonken weliswaar als een strak geheel, maar ik zou liegen mocht ik zeggen dat ze er ook zo uitzagen. Alleen: meer dan een detail is dat eigenlijk niet. Wave Machines wordt een groep om nauwgezet in de gaten te houden. Vergeet niet waar u dat het eerst gelezen hebt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234