Woensdag 25/11/2020

Pop en wel in Leuven, verdorie!

'Popverdorie bewijst dat popmuziek springlevend is en dat ze duizend vragen heeft', zei Chokri Mahassine tijdens de openingspreek in de kloosterkapel van de Gasthuiszusters, tegenwoordig een ruimte van het Leuvense Cultureel Centrum. De zaterdagnamiddag had verder bijzonder weinig met de Heer Jezus te maken, hoewel. Na een workshop bas met Axel Peleman van Ashbury Faith, een onderhoud met Stijn Meuris en een clinic met Jean-Marie Aerts featuring Herman Gillis (de man van de Sherman filterbank) geloof je weer.

Leuven

Van onze medewerker

Ward Daenen

Deze tweede editie van Popverdorie, een fijn initiatief van Cultureel Centrum Leuven, Jeugdcentrum Leuven, Poppunt Vlaanderen, Zamu en Rif Raf, werd een succes. Een kleine vijfhonderd jonge muzikanten kuierden voorbij de infostands, vulden hun rugzakken met boekjes en folders, kregen goede raad van Vlaamse rockpapa's, legden voor het eerst zelf de vingers op zo'n Technics-draaitafel en jamden op zolder een bluesje in E dan wel in A.

'Oor tot oor' was het mooiste onderdeel van Popverdorie. De ambitieuze muzikant kreeg feedback en suggesties van de 'Artists en Repertoire'-mensen. De deelnemers stonden daar op dat Leuvense zoldertje, zenuwachtig en fingers crossed in de wachtzaal. En dan het verdict: "Wij (dat waren Sony, Virgin, Universal, Carbon 7, Oyster Records, Double T, Zomba Rough Trade, I Scream Records, PIAS of BMG Ariola, WD) vinden het niet slecht, maar herkennen het nummer niet." Een ander groepje had meer geluk: "Dit is het beste dat ik vanmiddag gehoord heb. Doe zo voort", moedigde een tevreden A&R manager aan. De muzikanten liepen nu eens met gebogen hoofd meteen de trap af, dan weer groen lachend het 'examenlokaal' uit. Het klasgemiddelde zal niet erg hoog zijn geweest.

Didactisch correcte zanglessen kon men krijgen van een ietwat onwennige leraar in de persoon van Franky Desmedt van Channel Zero. Alex Callier van Hooverphonic tetterde romantische verhalen bij de workshop remixing. Hij ontleedde zijn 'Salty Days' van demo tot afgewerkt product. Axel Pelemans populariteit piekte naar ongekende hoogtes, Thé Lau legde aan de hand van 'de nichterige zanger' Gordon uit hoe het schrijven van teksten niét moest. Er was ook nog de workshop hiphop met ABN, Low Pass beantwoordde de vraag: 'Hoe maak ik dance?' en klankentovenaars in spe debiteerden hun breaks en beats op draaitafels, drumkits en samplers.

Zamu, de vereniging voor zangers en muzikanten, organiseerde twee talkshows in de Wagehuys-zaal. Ongetwijfeld interessant, maar na een half uurtje 'Hoe promoot ik mijn band op het internet?' met onder meer popprof Gust de Meyer hield ik dat debat toch voor beluisterd.

Er was nóg veel meer en nogal wat lawaai. De kamers en de gangen van het Cultureel Centrum zijn weinig geïsoleerd en dat stoorde meer dan eens. De stem van Thé Lau kon bijvoorbeeld niet op tegen de beats die door de gangen galmden. Logistiek bleef het niet bij dat ene probleempje. Het Wagehuys is een mooie zaal, maar de zeteltjes zijn niet inschuifbaar. En het is bekend: geen rock zonder rechtstaan bij de tapkraan.

De organisatie huurde dan maar een tent om Club Brussel en Rockvonk in te plaatsen. Maar de aprilse wind beukte tegen de witte zeilen, het was er koud en ongezellig. Daarenboven was het geluid tijdens de eerste editie van Rockvonk, de finale van de jongtalentenwedstrijd van de provincie Vlaams-Brabant, verfoeilijk. Iedereen speelde wederom met dure instrumenten prima gitaar, bas, drum en piano. Het pijnpunt bleek evenwel een gebrek aan echte songs en boeiende klankpartijen. De winnaars - The Scarrots op één, Gene Pool Shark op twee, Toendra en Soon gedeeld op drie - kregen een stelletje micro's. Alle tien finalisten hebben een nummer opgenomen met een 'coach' en er wordt een cd-rom voor promotie gemaakt.

Alles kan nog beter, natuurlijk, maar nu al krijgen jonge popmuzikanten meer dan ooit kansen. Popverdorie was daarvan een schoolvoorbeeld.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234