Maandag 18/11/2019

Pools minimalisme landt in Strombeek

Poolse hedendaagse kunst lijkt steeds vader neer te strijken in de vaderlandse kunstencentra. In CC Strombeek loopt nu een overtuigende expo met Pools minimalisme.

Polen kreeg in de Tweede Wereldoorlog naziwreedheden te verduren en ging tot 1989 gebukt onder het communistische juk. Het is nog steeds een extreem katholiek land, maar de kunst is er wel altijd gewaagd geweest.

Dat beeldende kunst uit Polen op steeds meer belangstelling kan rekenen, mag blijken uit een aantal recente tentoonstellingen, zoals The Power of Fantasy in Bozar en de solotentoonstelling van de Poolse beeldhouwster Alina Szapocznikow in Wiels. Nu is in cc Strombeek het tweede deel te zien van een trilogie rond Poolse kunst. In De Garage in Mechelen was eerder al werk te zien van Tomasz Kowalski, Lukasz Surowiec, Agnieszka Polska, Igor Krenz en Jaken Simon. Nu zoomt ook cc Strombeek in op Polen met een minimalistische expo.

Het begint buiten al met een houten bank van ontwerper Pawel Grobelny. De FH Bench gaat helemaal op in het plein waarop hij staat, want hij heeft hetzelfde visgraatmotief. De designer maakte ook de houten Out-door-Kino, van waaruit je naar een video kunt kijken die binnen geprojecteerd wordt op een scherm dat dezelfde afgeronde hoeken heeft als de ramen van het cultuurcentrum. De film is van de hand van de wereldvermaarde schilder en videokunstenaar Wilhelm Sasnal. In 2007 maakte combineerde die beelden van de jonge Elvis in leren jas én van een moddervette, bezwete en vermoeide zanger in wit jumpsuit. Na een bezoek aan Graceland was Sasnal namelijk zo teleurgesteld door de alom aanwezige kitsch dat hij de aftakeling van de zanger in beeld wilde brengen. Maar hoewel de oudere Elvis de kracht van zijn jeugd verloren had, is het toch pakkend om in de outdoorcinema zijn stem door de speakers te horen schallen.

Dreiging

Voorts zijn er ook een aantal schilderijen van Sasnal te zien, op zich al een bezoek aan cc Strombeek waard. Er hangt een groot doek en een linosnede, een krantenpagina die hij abstraheerde tot een grafisch werk in zwart-wit door alle tekst te schrappen. Maar vooral het drieluik The Scouts is erg knap. Op één schilderij is een jongen te zien, knielend in het donkere gras. De sfeer is lichtjes dreigend, zoals vaak in Sasnals werk. Op het tweede doek staat een lichtblauwe tent en het derde is op het eerste zicht abstract. Voor de kunstenaar zelf zijn het drie scoutsjongens die zich samen verstopten in één slaapzak.

Binnen zijn de werken mooi geïntegreerd in het gebouw. Michal Budny bracht op de grote witte muur een rechthoek aan in twee soorten transparante tape. Het minimale verschil tussen de twee is slechts lichtjes zichtbaar. Het geheel is een groot blinkend vlak in een verder bijna lege ruimte. Tegenover de rechthoek bouwde Budny een gebogen muur. Langs de binnenkant heeft die een zilveren schijn, langs de buitenkant is het constructiehout zichtbaar.

Air de Pologne is een kleine en minimale, maar knappe tentoonstelling. De Poolse trilogie wordt in oktober afgesloten met nieuw werk van Chantal Akerman, de Belgische cineaste met joods-Poolse roots, van wie momenteel een grote retrospectieve te zien is in het M HKA.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234