Woensdag 21/10/2020

Pompende beats leiden u naar concerto's

Zin om klassieke muziek te ontdekken, maar blijf je vooralsnog steken bij de hits van de Beethovens, Mozarts en Bachs van deze wereld? Dan is er nu Klarafy, een webtool van radiozender Klara die je op basis van je muzieklijsten op Spotify naar het betere klassieke werk leidt.

De Highway to Hell van AC/DC leidt bij Klarafy naar het vioolconcerto in D majeur van Igor Tsjaikovski. Fans van Will Tura maken kennis met het werk van Lodewijk Mortelmans. En wie het liever bij de beats van Dimitri Vegas & Like Mike houdt, wordt doorverwezen naar de Hongaarse Dansen van Brahms. "Ik vergelijk de wereld van de klassieke muziek met een bos", vertelt Klara-presentator Sander De Keere, die aan het project meewerkte. "Iedereen weet dat je daar moet zijn voor rust en ontspanning, alleen is het niet altijd makkelijk om het toegangshek te vinden. Klarafy is de persoonlijke gids die je naar dat hek brengt en je de weg door het bos toont."

Het idee om een tool te ontwikkelen die leken wegwijs maakt in klassieke muziek ontstond drie jaar geleden in de schoot van reclamebureau Famous. "Zeg ons naar welke muziek je luistert en wij raden je een aantal klassieke stukken aan waarvan je hoogstwaarschijnlijk zult houden. Meer had ons plan niet om het lijf", vertelt Iwein Vandevyver, creatief directeur bij Famous.

Zestien genres

Toch had het realiseren ervan behoorlijk wat voeten in de aarde. "Aanvankelijk wilden we ons voor het bepalen van iemands muzieksmaak baseren op parameters zoals het aantal beats per minuut. Maar we dreigden ons op die manier vast te rijden in een veel te technisch verhaal. Muziekvoorkeuren zijn niet in cijfertjes te vatten. Wanneer je iemand vraagt wat hij graag hoort, zal het antwoord niet zijn: 'Alles met 80 beats per minuut.'"

In de zoektocht naar een andere manier om muzieksmaak te bepalen kwamen de reclamejongens en de muzieksamenstellers van Klara terecht bij de categorieën die Spotify op zijn muziekaanbod kleeft. Elke artiest krijgt bij die streamingdienst een genre en een stemming mee. "Die stemmingen waren ons vertrekpunt", legt Vandevyver uit. "Iemand die vooral vrolijke muziek in zijn afspeellijsten heeft staan, zal via Klarafy naar vrolijke klassieke muziek worden doorgestuurd."

De genres vormden een groter probleem. Vandevyver: "Er zijn honderden subgenres, van Duitse hiphop tot Eskimo-volksliederen. Veel te veel om werkbaar te zijn." Vandevyver en co. voegden een heleboel genres samen om er uiteindelijk zestien over te houden. Die vormen de tweede parameter bij het op maat samenstellen van een klassiek aanbod. "Liefhebbers van rock krijgen mannelijke, robuuste klassieke muziek voorgesteld", zegt presentator De Keere. Een strijkkwartet van Claude Debussy bijvoorbeeld, blijkt uit een test met een afspeellijst tjokvol rockmuziek. "Wie het voor muziek met een snelle beat heeft, zal bijvoorbeeld bij Edvard Grieg terechtkomen."

Club van 27

De derde parameter waarmee Klarafy aan de slag ging, is misschien wel de leukste. Met de hulp van de muzieksamenstellers van Klara werd gezocht naar patronen en weetjes die klassieke muziek aan hun hedendaagse variant kunnen linken.

Een voorbeeld: wie muziek van Monty Python in zijn Spotify-lijstje heeft staan, krijgt ook grappige klassieke muziek op zijn bord. Van Florence Foster Jenkins bijvoorbeeld, een Amerikaanse sopraan die vooral naam maakte door haar flagrant gebrek aan ritmegevoel. Wie houdt van vrouwelijke artiesten als Regina Spektor en Dua Lipa maakt via Klarafy kennis met vrouwelijke componisten als Sandy Mendelsohn of Clara Schumann. Artiesten als Janis Joplin, Kurt Cobain of Amy Winehouse leveren links op naar componisten die net als de leden van de club van 27 te vroeg van ons heengingen.

"We maken gebruik van de technologie die bedrijven als Amazon, Netflix of Spotify gebruiken", stelt Vandevyver. "Maar waar zij die inzetten om hun gebruikers door te verwijzen naar zaken die in de lijn liggen van wat ze al kennen, proberen wij mensen warm te maken voor de voor hen onbekende wereld van de klassieke muziek."

Je vindt Klarafy op http://klarafy.klara.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234