Donderdag 25/02/2021

Pollock en 'action selling'

Er is kans op oververhitting voor één bepaald segment: de moderne kunstmarkt

Peter Bernaerts

vreest een overaanbod van recordprijzen voor kunst

Hoe het tegenwoordig toegaat op de kunstmarkt valt dezer dagen misschien te illustreren met het nu al legendarische videoclipje voor 'Heartbeats' van de Zweeds-Argentijnse muzikant José Gonzalez. Daarin stuiteren duizenden gekleurde balletjes in alle richtingen door de golvende straten van San Francisco. Het lijkt wel of er geen einde komt aan de regen van records die worden gebroken op de kunstmarkt voor (vooral moderne) werken.

Eerst en vooral is het zaak te weten dat die hoogconjunctuur voor kunst en antiek niet geldt voor alle voorwerpen die verhandeld worden. Er bestaat, parallel aan de opwaartse trend, een neerwaartse tendens voor kwaliteitsarme kunstproducten die het overgrote deel van de markt beslaan. Topwerken, zij het schilderijen, beelden, juwelen of art-deco- of designobjecten, eisen echter manifest hun plaats op aan het firmament.

Dat het daarom niet om de meest voor de hand liggende namen uit de kunstgeschiedenis moet gaan, bewijzen de recente records voor Number 5 van Pollock en Klimts Portret van Adèle Bloch-Bauer, dat nota bene amper vijf maanden de hotlist mocht aanvoeren. Ook de records die sneuvelen voor eeuwenoude Chinese artefacten, archeologische vondsten of zeldzame tribale (kunst)voorwerpen bewijzen dat de kunsthandel in uitermate gezonde conditie verkeert. Als het om kunstvoorwerpen van topkwaliteit gaat, met een zuivere herkomst en in perfecte conditie, zal er in de komende jaren even gretig en misschien nog agressiever worden gejaagd.

De mondiale kunstmarkt zal zich de komende maanden en jaren allicht nog meer profileren als de sector waarin veel geld zal kunnen worden verdiend. Veilinghuizen en galeristen leggen aan een hels tempo positieve rapporten neer, in de hoop potentiële verkopers te strikken. Aan het opbod van optimistische voorspellingen kan echter even snel een einde worden gemaakt. Het wordt met andere woorden uitkijken hoelang deze spanningsboog aangehouden kan worden. Doordat duidelijker dan tevoren een groter wordende groep welgestelden met of zonder smaak zich op de kunstmarkt gooit (om evidente redenen zoals bijvoorbeeld puur geldgewin), bestaat de kans op oververhitting voor één bepaald segment: de moderne kunstmarkt. Als deze zodanig gehypothekeerd wordt door een overaanbod aan records (wie kijkt binnenkort nog op van een volgend orgelpunt in deze symfonie van hallucinante bedragen?), loopt de ganse kunstmarkt het risico om bij het struikelen van het paradepaardje meegezogen te worden in een neerwaartse spiraal.

Zolang er echter met verstand, kennis en visie, maar ook uit liefde wordt gekocht, zal het zo'n vaart niet lopen. En ondertussen zullen de records blijven botsen, als kleurrijke balletjes in de straten van San Francisco. Straks Pollocks Number 6 of een nieuw portret van Adèle Bloch op de voorpagina?

Peter Bernaerts is codirecteur van het Antwerpse veilinghuis Bernaerts.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234