Zaterdag 18/09/2021

Politiek incorrect tot in de kist

Een jaar na zijn meer dan succesvolle debuut staat schrijver-journalist Marnix Peeters (1965) er weer. De heerlijk suggestieve titel Natte Dozen werd door Apple gecensureerd tot N***e Dozen. Dat wel 'nat', maar niet 'doos' onkies werd bevonden getuigt van een zelfde verkniptheid waarin hoofdpersonage Oscar in dit razendsnelle en heerlijke boek excelleert.

Peeters schreef/schrijft voor Oor, Deng, RifRaf, Mao, Algemeen Dagblad, Goedele, Het Laatste Nieuws, Humo... en levert sinds 2010 geregeld bijdragen aan deze krant. Peeters' schrijversdebuut De dag dat we Andy zijn arm afzaagden werd onlangs door uitgeverij Elliot Edizioni in het Italiaans vertaald. Niet slecht voor een debuut. Maar ja, het was dan ook een van de meest originele debuten wat we in jaren lazen: burlesk, briljant, bruisend. Of hoe een viespeuk tegelijkertijd ook een stilist kan zijn. Het boek vol warm nihilisme vertelde het verhaal over een jongen, een beer en veel noodlot en toeval. Ja, Marnix Peeters wandelde het literaire wereldje via de grote poort binnen. Dat maakt benieuwd naar het vervolg.

Oscar Van Beuseghem is a man you hate to love en tegelijkertijd a man you love to hate. Een gevoel waar Silvio Berlusconi toch al heel lang mee weggeraakt. En nu we toch in de Laars vertoeven, Peeters guitige, giftige politiek incorrecte blik op de medemens heeft wel wat weg van de stijl van zijn Italiaanse generatiegenoot Niccolo Ammaniti (Ik en jij). Peeters' hoofdpersonage Oscar hanteert daarenboven een prachtig archaische spreekstijl, wat van dit boek een mooie literaire vingeroefening maakt.

Oscar is als kind misbruikt door zijn moeder, een hele rist buurvrouwen en op de koop toe door zijn nonkel Dré. Een mens zou voor minder uit zijn op wraak. Moeten er zeker aan geloven: vrouwen. Zwangere exemplaren vooral, maar ook lesbiennes. 'Ik krijg het schijt van wijven' laat zich dan ook al op pagina 11 lezen. Ook weinig geliefd door Oscar zijn negers (maar even goed Japanners en Italianen), overspelige echtelieden, dikkertjes en oudjes. Het levert een pittige cocktail van blinde haat, brute seks, bizarre verhaalwendingen en menig bulderlach op. Mooi ook hoe naast alle hilarische scènes er ook plaats is voor echte liefde. Knorpot Oscar leert die kennen door Fanta, een meisje uit Zuid-Soedan. En zo is Natte Dozen veel boeken en emoties tegelijkertijd. Geil en gortig. Grappig en gruwelijk.

Natte dozen is vijftig tinten gortig in vierennegentig snelle hoofdstukjes. Een barokke opgewekte satire op het welig tierende politiek correcte denken. Waarom subtiel als het ook expliciet kan? Een senior wordt weer een bejaarde, een andersbevoorrechte een gehandicapte en de gekleurde medemens een neger. Fuck de literaire conventies. En beste lezer, tijdens het lachen zal u vaak lichtjes gegeneerd moeten toegeven dat u ook wel eens denkt wat er staat... 'Ik zeg het u. Wat ge allemaal tegenkomt, het is niet normaal.' Natte Dozen leest als een trein zonder tussenstops; ruikt als een trein vol bezwete burgers en klinkt als een trein vol roddelend en op menig internetforum loos gaand werkvee. Marnix Peeters weet het: het leven is kort, 'er komen nog genoeg ernstige mensen na ons'.

Marnix Peeters, Natte dozen, 240 p., 19,95 euro.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234