Dinsdag 02/03/2021

Politie waarschuwt voor oplichting per telefoon

De federale politie waarschuwt voor een oplichtersbende die via de telefoon bankgegevens probeert te ontfutselen. De oplichters doen zich voor als een werknemer van een bank, kredietkaartmaatschappij of internetprovider.

Social engineering, zo noemt de federale politie de nieuwe vorm van oplichting. “Vaak hebben de oplichters al eens contact opgenomen via mail”, zegt Koen Van Poucke, commissaris bij de Federal Computer Crime Unit. “Als je dan toegehapt hebt, weten ze met zekerheid dat je klant bent bij het bedrijf waarvoor zij zich uitgeven.” Dat bedrijf kan van alles zijn, gaande van een financiële instelling over een groot internationaal bedrijf tot een internetprovider.

“Vervolgens bellen ze je op en ontstaat er een sfeer van vertrouwen. Per slot van rekening ben je klant bij hen en weten zij dat. Daarna jagen ze je schrik aan: er is een probleem met internetbankieren, je visakaart, bankrekening en ga zo maar door. Maar, geen nood, want zij kunnen het oplossen.”

Die oplossing bestaat er in dat het slachtoffer enkele handelingen op de computer moet uitvoeren (waardoor malafide software geïnstalleerd wordt) of met z’n digitale bankpas moet inloggen bij het internetbankieren. De oplichter probeert dan nog tijdens het telefoongesprek hetzelfde te doen met de gegevens die het nietsvermoedende slachtoffer hem geeft.

Hoewel de Federal Computer Crime Unit in ons land al tal van meldingen kreeg, voornamelijk vanuit Brussel en Wallonië, maar ook enkele vanuit Vlaanderen, zijn er vooralsnog geen slachtoffers. “Het gaat allemaal om mensen die ons willen waarschuwen”, zegt Van Poucke, “maar die zelf geen geld verloren hebben.”

Al is dat niet zozeer te danken aan de alertheid van de Belg. “Helaas niet”, zucht Van Poucke. “Dat er is ons land nog geen slachtoffers gevallen zijn, ligt vooral aan de veiligheidssystemen die de banken hebben ingebouwd. Vroeger volstonden een paswoord en een login om aan zowat alle gegevens te geraken, nu werken banken met een beveiligingsapparaatje en steeds wisselende codes. Die codes zijn maar een paar seconden geldig dus je moet erg snel inloggen, en dat is voorlopig nog niet gelukt.” In het buitenland, en dan vooral in Engeland en Frankrijk, hebben de oplichters wel al regelmatig beet gehad.

De federale politie wil iedereen erop wijzen dat banken en/of internetproviders nooit dit soort gevoelige informatie via telefoon of e-mail zou opvragen. “Wie toch slachtoffer wordt, kan klacht neerleggen bij de lokale politie”, aldus Van Poucke. “Wie benaderd werd, maar niet in de val trapte, kan dat melden op www.ecops.be.” (KH)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234