Donderdag 25/02/2021

slag bij waterloo

Politie en leger beveiligen zelfs het luchtruim tijdens herdenking Waterloo

De Leeuw van Waterloo. Beeld REUTERS
De Leeuw van Waterloo.Beeld REUTERS

Met 200.000 verwachte bezoekers, onder wie heel wat hooggeplaatsten en staatshoofden, wordt de herdenkingsviering voor 200 jaar Slag bij Waterloo van 18 tot 21 juni een waar veiligheidsbastion. Vertegenwoordigers van de federale en lokale politie, de Staatsveiligheid en het Belgische leger zijn al verschillende keren samengekomen om de actie ter plaatse op elkaar af te stemmen en er is zelfs een heus federaal veiligheidsplan opgesteld.

Zo wordt het hele evenement geklasseerd onder veiligheidsniveau twee en voor bepaalde gedeeltes van de plechtigheid -die waarbij buitenlandse vertegenwoordigers aanwezig zijn- wordt dat zelfs opgetrokken naar niveau drie.

Welke veiligheidsmaatregelen precies worden getroffen, wil de organisatie niet kwijt. Maar ze zegt wel dat bepaalde zones volledig verboden toegang zijn voor het publiek en de ordediensten zullen ter plaatse zijn mocht er toch iets fout gaan.

Ook het luchtruim wordt bewaakt. Tijdens de plechtigheid mag er onder geen beding worden overgevlogen. Wie dus gedacht had een klein vliegtuigje of een helikopter te huren voor een optimaal zicht op het evenement, is eraan voor de moeite en riskeert zware sancties.

Voor de herdenkingsplechtigheid is een veiligheidsplan opgesteld waarover vergaderd is op Binnenlandse Zaken. Hoeveel agenten en veiligheidsmensen ter plaatse zijn, wordt niet gecommuniceerd, maar het gaat om de federale en lokale politie en agenten in opleiding. Voor bepaalde aspecten worden de Staatsveiligheid en het leger erbij gehaald.

Over de identiteit van de buitenlandse staatshoofden die aanwezig zullen zijn, bestaat op dit moment nog geen zekerheid.

Alle hotels volgeboekt

De herdenking zou volgens schattingen een economische impact hebben van 20 miljoen euro. Micro-economische effecten zijn daar niet bij inbegrepen, wegens te moeilijk te berekenen.

Gedurende 4 dagen zullen ongeveer 200.000 personen de omgeving van het slagveld bezoeken. Ongeveer een derde komt uit het buitenland. Hoewel sommigen uitgaan van 250 à 300 euro uitgaven per dag per persoon, is het moeilijk om de exacte economische impact te berekenen. Het is in elk geval zo dat alle hotels in een ruime omgeving volgeboekt zijn in die periode.

De organisatie voorspelt een totaalbudget van ongeveer 10 miljoen euro. Ze rekent op voldoende inkomsten om de hoge uitgaven, die nog zijn toegenomen door de extra veiligheidsmaatregelen, te dekken.

Vincent Scourneau, algemeen bestuurder van de organiserende vzw Bataille de Waterloo 1815, zegt dat het geen steek houdt om winst te willen maken met de herdenkingen. Het doel is om break-even te draaien en het publiek een mooi spektakel aan te bieden.

"Op macro-economisch vlak wordt gesproken van een economisch effect van 20 miljoen euro. Een studie van de Universiteit van Luik schatte de economische impact van de Grote Prijs van Franchorchamps, met zijn 100.000 bezoekers, enkele jaren geleden op 25 miljoen euro. Een effect van 20 miljoen lijkt me daarom een redelijke verwachting voor ons evenement. Via de btw stroomt zo 4 à 5 miljoen naar de staatskas", zegt Scourneau.

Er is trouwens niet alleen een directe impact. Door de internationale weerklank heeft de herdenking ook een groot publicitaire waarde. De toeristische sector moet daar nog jarenlang van kunnen profiteren. Reden waarom er een zekere rivaliteit is tussen de gemeente Waterloo, dat de naam draagt van de slag, en Eigenbrakel, waar onder meer de Leeuw van Waterloo echt gelegen is.

Gevoelig onderwerp

Waals-Brabant heeft voor de promotie van de herdenking alle registers opengetrokken om zoveel mogelijk toeristen aan te trekken. En met succes. Een derde van de bezoekers zou uit het buitenland komen.

De organisatoren van het evenement werden voor de promotiecampagne geholpen door het toerismebureau voor Wallonië en Brussel (WBT). Persreizen voor buitenlandse journalisten, aanwezigheden op buitenlandse toerismebeurzen, promoties bij touroperators en luchtvaartmaatschappijen en een "road show" van vijf dagen in Canada en de Verenigde Staten afgelopen herfst: niets werd aan het toeval overgelaten.

Delegaties van de WBT maakten reclame in Frankrijk, Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland, maar ze deden dat telkens met een andere invalshoek, aangepast aan het land. Want de Slag blijft een gevoelig onderwerp, met een blik die danig verschilt als je hem bekijkt vanuit winnend of verliezend perspectief. "We hebben historici in de arm genomen om gevoeligheden in onze communicatie te omzeilen", geeft Pierre Coenegrachts, adjunct-directeur van de WBT, toe. "In Frankrijk hebben we Napoleon vooraan op de affiches gezet, terwijl dat in Groot-Brittannië uiteraard Wellington was."

In Londen hebben vier mensen sinds 2010 gewerkt aan de herdenking.

De pijlen van de WBT waren niet alleen gericht op de media en de toerismesector, ook op grote publieke evenementen waren mensen van de WBT aanwezig.

Daarnaast kregen sommige regimenten van het Britse leger informatie over de plechtigheden. Verschillende onder hen hebben meegevochten in de Slag bij Waterloo en bestaan vandaag de dag nog. Een ander doelwit waren de genealogische kringen in Groot-Brittannië: "Logisch, want 65 procent van de Britten heeft voorvaderen die gevochten hebben bij Waterloo", zegt Françoise Scheepers, directrice van de WBT Londen.

Als de herdenking van de Slag voor velen een eindpunt is na jarenlang werken, is de verjaardag voor de Brusselse en Waalse toerismebonzen slechts het startschot van een nieuwe toeristische ontwikkeling, zo hopen ze. Want tot dusver trok Waterloo in een goed jaar 200.000 toeristen, van wie 60 procent buitenlanders. De bedoeling is dat cijfer meer dan te verdubbelen naar een half miljoen, en dat elk jaar opnieuw. "Het doel is Wallonië in te schrijven in het zogenaamde 'herdenkingstoerisme', het toerisme met een focus op grote historische feiten", zegt Coenegrachts. "Diverse touroperators hebben zich daarin gespecialiseerd. Waterloo, maar ook plaatsen gelinkt aan WOI of WOII in onze regio moeten ons daarbij helpen."

Ten slotte is er een film gemaakt over de Slag 'Waterloo, l'ultime bataille', geregisseerd door Hugues Lanneau. Een dertigtal televisiezenders wereldwijd zendt de film binnenkort uit, tot in Australië, de VS en Canada toe. Dat moet nieuwe toeristen naar Wallonië lokken.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234