Vrijdag 18/09/2020

Hit the road

Polen is dé hotspot voor de meerwaardezoeker met een budget

Het Open'er Festival viel al in de prijzen voor Best Major Festival.Beeld T. Kamiñski

Wie zich een mondje Pools eigen maakt en openstaat voor ontdekkingen, kan rekenen op een festivalzomer met toprendement. Met een gepeperd cultuuraanbod voor zachte prijzen maakt dit nabije oosten zich op voor een internationale stormloop.

'Czy mówisz po polsku?' Wie nu al met zijn mond vol tanden staat, verdwaalt best niet in een van de kleine boerendorpjes in het binnenland. Mondainer zijn de steden waar festivals georganiseerd worden. Door de relatief lage prijzen in Oost-Europa rekenen organisatoren en lokale bevolking op een internationale toestroom, wat hun taalkennis aanzienlijk bevordert.

Open'er

opener.pl

Open'er (1/7-4/7) ligt vlak naast de militaire luchthaven van Gdynia, aan de noordkust van Polen. Klinkt niet gezellig? Toch won Open'er in het verleden al een Europese prijs voor Best Major Festival. Dat je in dit oostblokland geen woekerprijzen hoeft te verwachten voor topkwaliteit, speelde ongetwijfeld mee in die beslissing. Goed, Heineken is inderdaad de hoofdsponsor van het festival, maar die lauwe kattenpi(l)s vervang je natuurlijk liever door een keur aan lokale wodka's. Aangevuurd door zoveel sterkedrank kun je ook makkelijker de keuze maken tussen Drake, Faithless, The Libertines, Thurston Moore van Sonic Youth en D'Angelo. Moe van de vele decibels? Loop dan even langs het fashion stage waar aanstormende designers hun modelijn presenteren.

Warsaw Festival

warsawtour.pl

Ook de spagaat die het Warsaw Festival (12/7-14/7) maakt, dwingt respect af. Dit festival, ingekapseld in een hippodroom, laat heel wat nationale en internationale topacts opdraven voor het brede publiek. Maar net zo goed profileert het zich als talentscout door verrassende nieuwkomers te programmeren.

Zo legt Warsaw het zowel aan met Muse en Noel Gallagher, als met FKA twigs en Kadebostany. Om nog te zwijgen van een staalkaart aan Poolse ontdekkingen: check de plaatselijke Intergalactic Lovers (Agyness B. Marry), de elektronische strapatsen van Baasch of zangeres-met-ukelele Zagi. Voor amper 470 zloty (zo'n 110 euro) heb je al een weekendbiljet op zak. Dagtickets kosten minder dan de helft van dat bedrag.

Off Festival

off-festival.pl

Nog spannender oogt de affiche van het OFF Festival (7/8-9/8) in Katowice. Hier zie je de Noorse engel Susanne Sundfør uit de hemel nederdalen, word je omvergekegeld door de loeiharde drones van Sunn O))), en gaan de rappers van Run The Jewels of de avant-garde weirdness van Dean Blunt met je aandacht aan de haal. Wie graag verdwaalt in een alternatieve, uitdagende muziekscene, ziet hier de ene na de andere held passeren.

Het festival noemt zich nochtans bewust "niet trendy". De reden daarvoor mag dan wel wollig klinken ("we zijn de trends gewoon zoveel voor"), maar wie zijn muziek graag beetgaar heeft, of met een rouw-randje, is hier aan het juiste adres. Katowice zélf zou overigens ook de moeite lonen. Deze hoofdstad van Opper-Silezië is het kloppende hart van de regio. Wie de drukte van het festival én de stad even wil ontvluchten, wordt Dolina Trzech Stawow aangeraden: een oase van rust die zijn naam dankt aan de drie kleine vijvers in het grote park.

Mocak

mocak.pl

Krakau wordt de culturele hoofdstad van Polen genoemd. Die titel dankt de stad niet alleen aan zijn rijke geschiedenis, maar evenzeer aan de recente groei op vlak van design en kunst. Naast de vele kleinere initiatieven die de stad telt, prijkt het grote, minimalistische Mocak Museum of Contemporary Art dat in 2011 gebouwd werd door de Italiaanse architect Claudio Nardi. Met de tentoonstelling Gender in Art (tot 27/9) tackelt het Mocak een zeer actueel thema: gender-bending en de manier waarop de mens omgaat met de categorieën 'man' en 'vrouw'.

Het genderdebat duikt steeds vaker op omdat het van oudsher geclaimd werd door de godsdienst. Religie bepaalde de sociale rollen van man en vrouw. Nu de kerk in het Westen definitief kopje onder lijkt te gaan, beukt de mens in op de heilige huisjes. Het Mocak laat veertig kunstenaars op het thema los met als interessantste deelnemers Marina Abramovi¿, Jürgen Klauke, Adam Rzepecki, Dorota Nieznalska en Katarzyna Górna. Die laatste kun je de Poolse meesteres van het expliciete vrouwelijk naakt noemen. Brutaal oprecht zijn haar foto's van 'gewone' dames van alle leeftijden, een naakte grootmoeder en een prepuber incluis. Jürgen Klauke lijkt dan weer de Poolse Mapplethorpe te zijn met gender-bending zelfportretten die de kijker zeer bewust uitdagen tot discussie. Dorota Nieznalska weet ook te provoceren en ontwierp al eens kruisvormige, haast religieuze tableaus met daarop foto's van penissen. Angstzweet verzekerd tijdens deze expo.

Het Mocak in Krakau wijdt een expo aan het genderbendingteham. Werk van Adam Rzpecki, Design for the Monument to the Polish Father, 1981.Beeld Adam Rzepecki

Malta Festival

malta-festival.pl

Poznan staat niet meteen bekend als een cultuurstad. Daar kwam de laatste jaren verandering in. Een oude brouwerij werd er met privégeld omgebouwd tot een grote shoppingmall, maar wel eentje met belangrijke culturele voorzieningen. Het is de thuisbasis van het Malta Festival (8-28/6), dat zich ondertussen over vele locaties in de stad verspreidde.

'Songs About the End of the World' is de noemer waaronder dit jaar dans, theater, films en tentoonstellingen gepresenteerd worden. Het festival haalde hiervoor inspiratie bij Dokter Faustus en De Toverberg, de twee meesterwerken van de Duitse auteur Thomas Mann. Een bijzondere themasectie, die loopt van 20 tot 28 juni, heet dan weer 'The New World Order'.

Het Malta Festival haalde voor deze editie niemand minder dan de Brit Tim Etchells in huis als curator. Dat is meteen ook te merken aan het programma, waarin naast werk van zijn eigen ensemble Forced Entertainment ook werk van beeldend kunstenares Vlatka Horvat, sinds enkele jaren Mevrouw Etchells, te zien is. Niet dat daarover te klagen valt: Horvat is een kunstenares die sociale kwesties met simpele middelen op een indringende manier ter sprake kan brengen.

Dat geldt ook voor de rest van het programma. Ook het Rimini Protokoll heeft er een handje van weg om bezoekers met 'in situ' projecten anders naar hun omgeving te laten kijken. De films en installaties van de recent overleden Franse filmmaker Chris Marker, recent nog overvloedig geëerd op de Biënnale van Venetië, stellen indringende vragen bij de toekomst van onze planeet. Onze eigen Pieter De Buysser mag ook een steentje bijdragen aan dat debat. Hij bevindt zich overigens in mooi gezelschap, want Romeo Castellucci toont hier zijn interpretatie van Dr. Faustus.

Het Malta Festival is daarnaast een ideale gelegenheid om Oost-Europese dans- en theaterkunstenaars te ontdekken. Op het ogenblik beweegt er nogal wat op dat gebied in Oost-Europa, maar voorlopig zien we daar te weinig van.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234