Zaterdag 08/08/2020

Polen gaan op TVN plat voor Mexicaanse 'telenovellas'

Hongarije had het goede voorbeeld gegeven, en toen ook TVN, sinds vorige maand voor 33 procent in handen van SBS, met de zogenaamde telenovellas in 1998 in Polen het Mexicaanse soapgenre lanceerde, werd de droom van iedere programmadirecteur waar. Polen konden zich voordien slechts moeilijk identificeren met Amerikaanse upper class-soaps, maar herkenden zich heel snel in de droomwereld van de Mexicaanse middle class, die zich in een conservatief katholieke omgeving beweegt.

In de access to prime time haalden de telenovellas op TVN onmiddellijk een marktaandeel van 45 procent, wat betekent dat bijna de helft van televisiekijkend Polen aan het populaire genre verknocht is. Ideaal voor TVN, dat in Polen moet concurreren met twee publieke omroepen (TVP 1 en TVP 2), die ook al 75 procent van hun inkomsten uit advertenties halen. TVP opereert als regionaal station met drie licenties en bereikt bijna twee derde van de Polen in de stedelijke gebieden. "Landelijk Polen is voor de adverteerders toch niet belangrijk", weet Ryszard Sibiliski van TVP. "In dat opzicht beschikt TVP over een competitief voordeel aangezien we onze adverteerders heel doelgericht kunnen bedienen."(KDM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234