Donderdag 04/06/2020

Pokémontegen panda's

Wat ziet u het liefst, Pokémon of panda's? De jacht op de dierentuinbezoeker werd afgelopen week weer opgepikt. Zowel de Antwerpse Zoo als Pairi Daiza gooit nieuw aas uit.

"Mama zegt dat ik groot aan het worden ben en dat het tijd is om een reisje te maken naar een grot waar zij zo graag naartoe gaat." Met die woorden plaatste dierenpark Pairi Daiza een dagboekfragmentje online. Het fragmentje komt van Baby P, de voorlopige naam van het kleintje dat panda Hao Hao in juni in Brugelette ter wereld bracht.

Normaal zou het welpje pas in september aan het grote publiek worden voorgesteld. Vorige week bleek dat een babybezoek toch veel eerder kon. In een van de weinige zomerse weekends die onze zomer telt zelfs. Toevallig? Misschien wel, misschien niet.

Pairi Daiza toonde zijn zwart-witte publiekstrekker in elk geval net nadat zijn grote concurrent een bijzonder succesvol event organiseerde. Afgelopen vrijdag opende de Zoo van Antwerpen gratis de deuren voor al wie op Pokémon wilde jagen. De Zoo rekende op drieduizend bezoekers, het werden er vijftienduizend.

De achtervolging inzetten deden beide parken afgelopen jaar alvast vaker. Zo liet de Zoo in februari, nadat bekend raakte dat Hoa Hoa in Brugelette zwanger was, de zilverruggorilla Matadi overkomen van het Britse Howletts Wild Animal Park. Het dier moet ook voor een baby'tje zorgen, en voor volk. Directeur Dries Herpoelaert van de Zoo liet al vaker optekenen dat hij in 2016 de kaap van een miljoen bezoekers hoopt te overschrijden.

Nog twee kort op mekaar volgende goednieuwsshows: eind juli ging in Antwerpen het Flamingoplein open, eind augustus opende Pairi Daiza de Vulkaan van Gorilla's.

Haasje-over spelen, noemt marketingprofessor Frank Goedertier (Vlerick Business School) dat. Hij vergelijkt het met wat Pepsi en Coca-Cola en Delhaize en Carrefour (moeten) doen. "Als de een springt, springt de ander iets later. Het zorgt voor een bepaalde dynamiek, voor telkens een nieuwe prikkel." Dat werkt, meent hij.

"Maar altijd haasje-over spelen kan ook pijn doen. Zeker als je te veel naar je concurrent kijkt en te weinig naar je klant, kan het risico's met zich meebrengen." Een mooi voorbeeld daarvan is de oorlog die Quick en McDonald's twintig jaar geleden voerden, door in sneltempo restaurants te openen. Dat investeringsopbod is beide partijen toen zuur opgebroken, met verschillende sluitingen tot gevolg.

Dirk Draulans, bioloog en wetenschapsjournalist voor Knack, meent dat de strijd tussen de zoo en Pairi Daiza minder bits is. Hij verwijst naar 2013 en de communautaire rel die ontstond toen Pairi Daiza met Hao Hao en Xing Hui twee reuzenpanda's te leen kreeg van de Chinese overheid. Antwerpen achtte zich daar beter voor geschikt en liet zich verdedigen door politici als Geert Bourgeois (N-VA), Kris Peeters (CD&V) en Bart De Wever (N-VA).

Wat later volgde een flinke uithaal van de topman van Pairi Daiza, Eric Domb, vanwege de vele subsidies die de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA), de vzw achter de Zoo en Planckendael, mocht ontvangen.

Samen tegen Walibi

De plooien lijken nu gladgestreken, meent Draulans. "Ik denk dat de schrik, die ze zeker in Antwerpen gevoeld hebben, is weggeëbd. De bezoekerscijfers blijken niet gekelderd. Volgens mij is bij beide parken ook het besef gegroeid dat ze samen een vuist kunnen en moeten maken tegen de traditionele pretparken zoals Walibi en Plopsa. Ze zijn wat dat betreft een soort van passieve bondgenoten geworden. Ze hebben er baat bij dat hun sector in een zo positief mogelijk daglicht wordt geplaatst."

De dierenparken kunnen niet anders dan voortdurend met nieuwigheden te komen, meent hij. "De vrijetijdsmarkt is enorm groot geworden en de Belg erg verwend. Als je wil vermijden dat een gezin niet een keer om de vijf jaar langskomt, dan moet je je aanbod uitbreiden."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234