Donderdag 28/01/2021

Poezen, porno en panda's: welkom in de wereld van de clickbait

Beeld RV

Zoals straffe krantenkoppen lezers moeten lokken, is het ook online vechten voor elke muisklik. Omdat lijstjes altijd aanslaan, wachten hier zes wetenschappelijke tips om klikkers te lokken.

Je hebt een prangende deadline of drukke agenda, maar kunt het niet laten. Online dat ene artikel aanklikken, ook al ontbreek je de tijd en word je er misschien niet wijzer van. Of je klikt en deelt op Facebook een artikel met een spraakmakende titel, zonder de tekst te lezen. Welkom in de wereld van clickbait. Of zoals de Nederlandse columnist Arjen Van Veelen het noemt: lokaas voor je oogbal. Filmpjes of artikels met aanlokkelijke titels, enkel erop gericht een duizelingwekkend aantal views, clicks en shares te scoren. Niet voor niets bestaat er een hele vakliteratuur over technieken om jou aan het klikken te krijgen. Ontmoet zes muizenvallen van het wereldwijde web.

1. 'Omdat', 'direct', 'nieuw', 'gratis' en 'jij'

Het zijn de vijf meest overtuigende woorden in een titel, zegt marketeer Gregory Ciotti in NRC.next. Combineer ze met een retorische vraag, en je hebt gegarandeerd succes. Want lezers zijn sneller geneigd om te klikken, als een kop hen persoonlijk aanspreekt. Hetzelfde principe geldt trouwens voor het sharen van artikels op sociale media. "Iets delen is een deel van je persoonlijkheid tonen", zegt onderzoeksprofessor Ike Picone (VUB), specialist nieuwsmedia bij onderzoeksgroep SMIT. "Je stelt jezelf liefst zo positief mogelijk voor." Om een artikel zo snel mogelijk te verspreiden over het net, moet je een bericht dus zo opstellen, opdat de lezer ermee iets over zichzelf vertelt.

2. Seks, shock, dieren en zieke kinderen

Ietwat kort door bocht zijn dat online de grootste publiekstrekkers. Wat niet aanslaat, zijn economie of politiek, concludeerden onderzoekers van de universiteit van Bristol. Criminaliteit, rampen, gadgets of doodgewoon het weer leveren dan weer wel de nodige clicks. Al doen de drie P's, oftewel Poezen, Porno en Panda's, het ook altijd goed.

Ook hier werkt hetzelfde principe door bij het sharen met online vrienden. Picone: "Een artikel met de titel '15 manieren om een regenachtige dag door te komen' laat zich veel makkelijker delen met je netwerk. Je weet dat mensen daar wat aan hebben. Bij een interessant artikel over de politieke patstelling is dat heel wat moeilijker in te schatten."

3. '21 redenen die uw geloof in de mensheid zullen herstellen'

Met miljoenen muisklikken is het één van de meest gelezen lijstjes ooit op Buzzfeed. Het succes zit hem in het getal. Dat cijfer zegt hoeveel tijd nodig is om het artikel te lezen. De ordening helpt ook om de informatie te categoriseren. Tot slot zijn 21 redenen veel minder voorspelbaar dan een toptien.

Met quizzen zoeken nieuwssites dan weer de interactie met hun lezers, meent Picone. Toch staat er een limiet op het succes van lijstjes en quizzen. "Wie enkel lijstjes deelt, krijgt bij zijn vrienden de naam de hele dag op Buzzfeed te zitten en zich enkel daarmee bezig te houden", zegt Picone. "Daardoor stijgt de kans aanzienlijk dat gebruikers een rem op hun deelgedrag zetten."

4. Positief scoort het best

Angst en ellende worden goed gelezen en een blij stuk wordt goed gedeeld, stelt marketinghoogleraar John Berger. Hij analyseerde zevenduizend artikels van The New York Times. Oftewel: positieve emoties scoren het best. "Sites als Upworthy en Buzzfeed zetten dan ook heel sterk in op zulke stukken. Mensen zullen ze delen om een positief gevoel te verspreiden", meent Picone.

Doen het ook altijd goed: verontwaardiging, woede of humor. Die gevoelens activeren mensen immers, en zetten ze dus meer aan om het artikel te verspreiden. Verdriet maakt dan weer eerder passief.

5. Walging scoort nog beter

Toch steekt een emotie met kop en schouders boven de rest uit: walging. Al is het balanceren op een slappe koord. Wie te walgelijke berichten deelt, verliest vrienden. Een titel als 'This Is What The Dictionary Thinks About Your Genitals' kan wel, omdat het deftige dictionary morele bezwaren over genitals opzij zet. Niet voor niets was een stuk als '25 Foods You'll Never Be Able To Eat Again' nog zo'n succesnummer op Buzzfeed.

Berichten over seks delen, ligt eveneens gevoelig. Niemand wil immers als een pervert weggezet worden. Plaatst de site The Upworthy een bericht met foto's van blote vrouwen, dan lardeert ze dat daarom met een wetenschappelijk tekstje. Of zou u niet klikken als u leest dat "het wetenschappelijk bewezen is dat kijken naar grote borsten langer doet leven"?

6. Zonder goed verhaal geen clicks

Clickbait. Volgens de ene is het verkleutering en moet nieuws louter informeren. Volgens de ander zijn lezers niet te onderschatten, en kan een lastig onderwerp juist de aandacht krijgen die het verdient, wanneer het toegankelijk verpakt is. Of brengt een lijstje mensen in contact met elkaar.

Sowieso staat iets als een paal boven water: hoe smakelijk de verpakking ook is, een verhaal moet vooral goed zijn. Het beste voorbeeld is de kop die mensen vorig jaar zowat het meest lazen en deelden. Die voldoet aan geen enkele regel die hierboven genoemd werd. Namelijk: 'NSA collecting phone records of millions of Verizon customers daily'.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234