Zondag 26/01/2020

Pocket Revolution voorbeluisterd in Brusselse ICP-studio's

Wat voor pers en publiek aanvankelijk een groot vraagteken was, is door dEUS beantwoord met een uitroepteken

De nieuwe dEUS heeft soul

De fans hebben er zo'n zes jaar op moeten wachten, maar op 12 september ligt de nieuwe cd van dEUS dan toch in de winkel. De plaat heet Pocket Revolution, zit verpakt in een futuristische hoes van de hand van de Britse striptekenaar Don Lawrence, bekend van de sf-stripreeks Storm, en moet de internationaal gewaardeerde Antwerpse groep, na een uit de hand gelopen winterslaap, weer vaste grond onder de voeten geven.

Brussel

Eigen berichtgeving

Dirk Steenhaut

Platenmaatschappij Universal gelooft er alvast in: "Een nieuwe dEUS is voor ons net zo belangrijk als een nieuwe U2", aldus directeur Dirk De Clippeleir gisteren tijdens een exclusieve luistersessie in ICP. De platenbaas kondigde ook aan dat vanaf volgende week al een zestal tracks uit de cd tegen betaling kan worden gedownload via iTunes.

Pocket Revolution is het resultaat van een ware olifantendracht. Al in het najaar van 2003 kondigde zanger-gitarist Tom Barman aan dat dEUS bezig was aan een rudimentaire garagerockplaat die vooral de spontane up-tempokant van de groep zou belichten en snel klaar zou zijn. Een grapje, zou later blijken. "Wel, het kan nooit kwaad van je premissen af te wijken", liet een duidelijk zenuwachtige Barman zich gisteren ontvallen. "Het is in ieder geval een opluchting dat de cd er eindelijk is." De zanger verwijst impliciet naar de drastische personeelswissels die in de loop van het opnameproces plaatsvonden. Bassist Danny Mommens werd vervangen door Alan Gevaert (bekend van zijn werk met Chris Whitley) en gitarist Craig Ward, die een belangrijke rol speelde op de vorige dEUS-cd The Ideal Crash, verdween ten voordele van Mauro Pawlowski.

Heeft die nieuwe line-up nu geleid tot een drastisch veranderde sound? Op het eerste gehoor niet: Pocket Revolution klinkt voor honderd procent herkenbaar als dEUS, wat niet wegneemt dat hier en daar nieuwe paden worden afgetast. De groep heeft de productie deze keer zelf voor haar rekening genomen en werd daarbij geholpen door geluidstechnicus Michel Dierickx, aan wie Barman gisteren terecht hulde bracht. De dEUS-voorman noemde het nieuwe werkstuk van zijn groep "rijk aan sfeer en melodie" en daar kunnen we het na één beluistering al eens mee zijn. De twaalf tracks worden occasioneel met elkaar verbonden middels gesamplede dialogen uit films, maar klinken als verzameling gevarieerder dan het materiaal op de vorige cd.

Liefhebbers van de melodieuze dEUS komen alras aan hun trekken in de zeven minuten durende opener 'Bad Timing', een bedachtzame song die geleidelijk aanzwelt tot hij, net als de vroegere hit 'Instant Street', uitmondt in een zinderende climax. 'Include Me Out' is hartverwarmende, bitterzoete pop van het soort waar Barman steeds beter in wordt en 'The Real Sugar', in essentie een bossanovanummer dat door de dEUS-filter is gehaald, wordt, naar ons gevoel, wellicht een toekomstige single.

Magnus, Barmans danceproject met CJ Bolland dat anderhalf jaar geleden resulteerde in The Body Gave You Everything, heeft inmiddels ook in het universum van dEUS sporen nagelaten: 'What We Talk About (When We Talk About Love)' drijft op iets wat je met wat goede wil een housebeat zou kunnen noemen; 'Stop-Start Nature' herbergt, behalve een overspannen discobas, veel geluidseffecten en strijkers die herinneringen oproepen aan de Philadelphia-sound uit de jaren zeventig. Diezelfde zwiepende violen komen nog eens terug op de spannende, als roetsjbaan vermomde track 'Sun Ra'. Zelfs achter 'Nightshopping', een potige rocker met vervormde stemmen en dito gitaren, gaat een dansbaar ritme schuil. In het broeierige titelnummer, waar klassiekerige violen in de clinch gaan met een hoekige ritmesectie, proeven we, dankzij het zwarte dameskoortje Radio Candip (bekend van Roland en Zita Swoon) dan weer een vage gospelsmaak. Maar dEUS kan anno 2005 ook nog altijd klinken als een vernietigende stoomwals: in het stompende en stotende 'Cold Sun of Circumstance' voel je pas echt de invloed van Mauro en het al vermelde 'Sun Ra' rockt even compromisloos als de jongste van Millionaire.

Drie nummers kent u al van de radio: de huidige single '7 Days, 7 Weeks' en de StuBru-hits 'Nothing Really Ends' en 'If You Don't Get What You Want', al staan de laatste twee in herwerkte versies op de cd. Opgelet: bovenstaande impressies zijn gebaseerd op slechts één beluistering. Toch zijn we van één ding al tamelijk zeker: dEUS heeft een echte soulplaat gemaakt. Wat voor pers en publiek aanvankelijk een groot vraagteken was, is door Antwerp's Finest beantwoord met een uitroepteken. Misschien verander je met een Pocket Revolution de wereld niet, maar het leven van heel wat muziekliefhebbers veraangenamen is ook niet kwaad.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234