Donderdag 22/10/2020

Vijf vragen aanJorg Snoeck

Plundertochten in Brantano: ‘Op zulke dagen zie je dat de prijs nog altijd het bewijs is’

Bij Brantano was het zaterdag soms uren aanschuiven.Beeld BELGA

De uitverkoop bij de failliete schoenenketen Brantano, met kortingen tot 75 procent, lokte dit weekend ellenlange rijen koopjesjagers uit hun kot. ‘Des mensen’, vindt retailexpert Jorg Snoeck (RetailDetail).

‘De winkels geplunderd, de werknemers mentaal gekraakt’, klonk het achteraf bij de vakbonden. Hoe verrast was u door de taferelen op zaterdag?

“Niet. Op zulke dagen zie je dat de prijs nog altijd het bewijs is. Veel consumenten hebben zich bijvoorbeeld een groot Greta Thunberg-gehalte aangemeten en hanteren bepaalde waarden, maar als je mensen de keuze geeft tussen lokaal of zo goedkoop mogelijk kopen, kiest de grootste groep voor dat laatste. De lange wachtrijen zaterdag zijn een verlengstuk van die mentaliteit: heel veel consumenten zijn altijd bereid om een koopje te doen, en een koopje zal het zeker geweest zijn zaterdag. Brantano is een sterk merk dat erg mooie spullen verkoopt.”

De toestanden deden erg denken aan de overrompeling van Action en Primark in mei. Is Brantano geen ander type winkel?

“Brantano situeert zich inderdaad in het middensegment, zelfs net iets daarboven misschien. Daarom vind ik het faillissement ook zo’n spijtige zaak: Brantano heeft altijd zijn plaats gehad in de winkelstraat, maar bij een overname zal er niet veel van overschieten. Dat is toch meestal een verhaal van centen, waarbij de mooie stukken eruit worden gehaald, en geen maatschappelijk verhaal. Er wordt door heel wat mensen nu cynisch gedaan over het mismanagement van FNG, maar op het einde van de rit zijn er vooral een pak werknemers die hun job zullen verliezen.”

Waren de taferelen zaterdag niet tekenend voor het failliet van het middensegment in de retail? Je lokt de mensen blijkbaar pas als er knotsgekke kortingen zijn.

“Dat is letterlijk wat er zaterdag gebeurd is. Vandaag doen veel consumenten niets anders dan prijzen vergelijken op een mondiale markt, en dat komt dan plots samen met het pure liquidatieverhaal van Brantano. De realiteit is dat er uit die schoenen nog zo veel mogelijk geld moet geperst worden om de schuldeisers te betalen. En dan krijg je dus dezelfde toestanden die je zag bij Primark en Action.”

Ook nu werd weer vrij denigrerend gedaan over die massale toeloop. Is dat te makkelijk?

“Dit is des mensen. Vergeet niet dat we vandaag door de crisis met een verarming van de maatschappij geconfronteerd worden. Als er wat minder geld binnenkomt, is het toch niet abnormaal dat mensen een koopje willen doen? Ook alleenstaande moeders willen dat hun twee koters er straks deftig bijlopen als de scholen heropenen.”

Ondertussen heeft Brantano nog steeds geen overnemer gevonden, terwijl de modemerken CKS, Fred & Ginger en Baker Bridge wel al zijn overgenomen door de holding Claes Retail Group. Hoe verklaart u dat?

“Ik vrees dat het vooral een kwestie is van de curator die daar zijn hand overspeeld heeft. Op een bepaald moment had je toch een goed bod van een speler als Scapino die een doorstart van Brantano voor ogen had en zijn huiswerk gedaan had. Maar dat is blijkbaar afgeketst. Nu zijn de ogen gericht op Deichmann, maar die mikt op omvorming van de panden tot vanHaren-vestigingen. Het sterkste merk verdwijnt, en dat vind ik intriest.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234